Strona główna Aktualności Społeczność
Profile Grupy Przewodnik Wydarzenia Wsparcie
Ogłoszenia
Towarzyskie Pokoje i mieszkania Praca Ogłoszenia drobne Edukacja Pozostałe Dodaj
Queeroteka
Książki Filmy i seriale Quizy Patronat Queer.pl
Magazyn
Artykuły Galerie Tematy Tagi
Kontakt Reklama Regulamin
Queer.pl Portal osób LGBT+
Menu
Logowanie Rejestracja
TOP Sport LGBT Profile i ogłoszenia Marsze Równości 2026 Kino LGBT Coming out
Wtorek, 12.07.2005, Aktualizacja: Czwartek, 02.04.2026

Wywiad z Jackiem Kochanowskim w "Życiu Warszawy"

Podziel się Tweetnij Skomentuj (17)
Podziel się Tweetnij Skomentuj (17)

"Do gejów strzelają ze strachu"

W dzisiejszym wydaniu "Życia Warszawy" ukazał się wywiad z socjologiem kultury i współpracownikiem naszej redakcji - Jackiem Kochanowskim. Oto fragmenty rozmowy (całość na stronie "Życia Warszawy")

ŻW: Zawarłby Pan ślub z osobą tej samej płci?

JK: Jasne.

ŻW: Po co? Nie można żyć w nieformalnym związku?

JK: Można. Coraz wiecej osób, także hetero, wybiera związki nieformalne. Ale formalizacja pomaga, np. w kwestiach spadkowo-podatkowych. Wielu twierdzi, że można te rzeczy załatwić notarialnie, ale z moich obserwacji wynika, iż testamenty są zazwyczaj podważane przez rodzinę zmarłego partnera. Istnieje zatem potrzeba uchwalenia ustawy regulującej te kwestie kompleksowo. Po ślubie odpada też sprawa płacenia gigantycznych podatków spadkowych.

ŻW: Powiedzmy, że społeczeństwa zaakceptują takie związki. Ale czy zaakceptują rodziny, jakie w ten sposób powstaną? Czy zaakceptują adopcję dzieci? Czy te dzieci będą potem normalne?

JK: Proszę pana, niezależnie od tego, czy jest takie przyzwolenie, czy go nie ma, to już istnieją takie związki. Również w Polsce. To związki, w których jedna strona ma dziecko ze związku heteroseksualnego. Najczęściej są to kobiety.

ŻW: Kościół katolicki jest nieugięty w kwestii homoseksualistów. Inne Kościoły są dla nich łaskawsze?

JK: Kościoły starokatolickie, choćby w Niemczech, wprowadzają sakrament małżeństwa dla osób homoseksualnych. Natomiast Kościoły protestanckie - też w Niemczech i w Skandynawii - rodzaj błogosławieństwa. Ale są i Kościoły jeszcze bardziej konserwatywne od katolickiego, to tak zwane Kościoły wolne - głównie w Stanach Zjednoczonych - baptystyczne, metodystyczne.

ŻW: Tymczasem na razie w Polsce osoby o orientacji homoseksualnej spotykają się z agresją, także fizyczną.

JK: W Krakowie dwie osoby zostały postrzelone z wiatrówki, kiedy wychodziły z klubu gejowskiego. W Warszawie też były akty agresji. To atmosfera homofobii nakręcana przez Młodzież Wszechkosmiczną. Przed wojną takim kozłem ofiarnym dla tego typu bojówek byli Żydzi.

ŻW: To za ile lat będziemy mieli u nas legalne małżeństwa homoseksualne?


JK: Myślę, że związki partnerskie za jakieś osiem lat, małżeństwa za 15.

(Życie Warszawy, 12.07.2005)


OCEŃ ARTYKUŁ
Podoba mi się (0)
Nie podoba mi się (0)
Komentarze (17)
HEJT STOP!Zapoznaj się z warunkami dodawania komentarzy
Komentuj
Moja ikona
Dodaj komentarz
Komentarz od osoby niezalogowanej pojawi się po akceptacji moderatora.
Dozwolone znaczniki (BBCode):
[b], [i], [u], [url], [url=], [mail], [mail=], [color=], [code], [quote]
Ikona
14.07.2005 13:38 Karakal
Dobry pomysł bo Encyklopedia jest gruba i bardzo bogata. Znam francuski bardzo dobrze, ale objetosciowo to jest naprawde duża praca. Ale naprawde warto. Jest jedyna na swiecie. Byloby dobrze aby tlumaczyly ją takze inne osoby znajace dobrze francuski. Moze proponuje zrobic tak:
Mam urlop przez cały sierpień. Jesli mieszkasz w krakowie (albo jesli wolisz to mozesz rownie dobrze przyjechac do Katowic) to ktorego dnia moge tam pojechac, spotkamy sie, przy piwku prezjrzysz sobie te encyklopedie i zadecydujemy jak i kiedy ją tłumaczyc.OK?
cytuj zgłoś 0 0
Jacek Kochanowski
14.07.2005 13:09 Jacek Kochanowski (53) Warszawa/Targówek
O, fantastyczny pomysł, no proszę, ja nie miałem pojęcia, że coś takiego istnieje. Znam francuski, zatem jeśli miałbyś ochotę, możemy popracować razem :)
cytuj zgłoś 0 0
Ikona
14.07.2005 10:28 Karakal
Nic sie nie stało. Zdarza sie. Problemem jest to,ze w ogole takie incydenty maja miejsce w Polsce.
A tak na marginesie: jestem w posiadaniu pierwszej na swiecie francuskiej Encyklopedii Homofobii. Wsopaniale i rzetelnie wydana. Chcialbym to przetlumaczyc na j.polski. Co o tym sadzisz?
cytuj zgłoś 0 0
Jacek Kochanowski
14.07.2005 9:00 Jacek Kochanowski (53) Warszawa/Targówek
Zgadza się, rąbnąłem się i nie poprawiłem przy autoryzacji. Oczywiście myślałem o Katowicach, a powiedziałem Kraków, co zresztą oznacza, że już sie powoli "krakusuję". Przepraszam za dezinformację.
cytuj zgłoś 0 0
egankian2003
13.07.2005 23:37 Wojtek (40) Warszawa
Bardzo mądre słowa.
cytuj zgłoś 0 0
egankian2003
13.07.2005 23:33 Wojtek (40) Warszawa
Przepraszam za nieszczęśliwe sformułowanie. Miałem na mysli VI kadencję, czyli tę po rządach POPiSu.
cytuj zgłoś 0 0
Ikona
13.07.2005 16:01 Karakal
Masz całkowitą rację! Także tak sądzę choc tego nie napisałem. Oczywiscie, mialem na mysli słabość psychiczną i duchową a nie fizyczną.
Poza tym oni czują instuynktownie (wlasnie jak robią to drapiezcy) ze przynajmniej obecnie klimat jest dla nich sprzyjający: kościół katolicki, prawicowe ugrupowania polityczne, cześc prasy ... - i dlatego są tacy jacy są. Natomiast ogromnym błędem instytucji prawnych jest pobłażanie i lekcewazenie takich zachowań. Przeciez oni mogą pobić albo zabić kazdego kto im sie nie spodoba albo dlatego ze ktos z nich mial akurat zly humor, usprawiedliwiajac sie tym ze "był gejem i chciał mnie poderwc" ...I w ich pojęciu (a pewnie takze i Sądu) miałoby to być okolicznoscia łagodzącą?
Jesli chcesz ze mną pogadac na te tematy to napisz:
kocisko1_(at)_poczta.onet.pl
Mnietez sie fajnie z tobądyskutuje, bo czesto nie ma z kim ...
cytuj zgłoś 0 0
Ikona
13.07.2005 15:39 irwin
Masz sporo racji, Karakal, jednak ten strach nie wynika ze słabości fizycznej tylko duchowej. MW i im pokrewni to ludzie młodzi, którzy chcą coś znaczyć, a nie zawsze mają pieniądze, wykształcenie, znajomości, czy pracę. Z tąd bierze się frustracja i agresja. To może się przeradzć w swoisty kult siły (fizycznej). Do tego dochodzi potrzeba przynależności i pewnej elitaryzacji (nimo tych braków). Więc tacy ludzie skupili się wokół idei że to oni są przedstawicielami tej 'prawdziwej czystej normalności'. Oczywiście nic by to nie znaczyło i nie było atrakcyine gdyby nie mieli czegoś przeciw sobie z czym mogli by walczyć. Środowisko Gejów to dobry cel w związku z trudnością zagozumienia go przez heteryków, nieakceptowania przez kościół i przesądów społecznych. Ma więc MW swojego wroga Nr 1 przeciw któremu może toczyć 'świętą krucjatę' i to częściowo nadaje im sens istnienia. A im bardziej przypomina to walkę z wiatrakami, im mniejsze poparcie społeczne i zainteresowanie tym większy strach przed zepchnięciem do poziomu pseudokibiców, frustracjia i w końcu agresja. To nie przypadek, nic przecież tak nie jednoczy jak wojna z prawdziwym, czy wyimaginowanym ale namacalnym i fizycznym wrogiem. W przeciwieństwie do bezrobocia, braku wykształcenia biurokracji czy braku gotówki środowisko gejów jest środowiskiem ludzi z krwi i kości których można skopać, pobić, poniżyć i wyładować swoje frustracje i to jeszcze w przekonaniu że walczy się o słuszną sprawę. A tak na marginesie cięszę się że mam z kim wymienić poglądy, sam też próbuje zrozumieć co napędza taką nienawiść. Dzuięki Karakal .
cytuj zgłoś 0 0
Ikona
13.07.2005 11:36 Karakal
W tym co piszesz jest wiele prawdy ... Niemniej jednak atakowanie, przemoc i agresja zawsze jest skutkiem strachu, nawet tego nieuswiadomionego. Ale czego sie tak naprawdę boją? Mysle ze samych siebie ... i swoich podswiadomych ciągotek biseksualnych ... nadrabiają to agresywnoscią i afiszowaniem sie pseudonormalnoscią... Bo przeciez te bardzo "męskie" bojówki ... to pokaz męskiej "solidarnosci" i 'braterstwa'" ... wyrazajace sie w manifestowaniu lęku ...Atakuje tylko ten ktory sie boi. Naprawde normalny heteryk pilnuje swojej zony, narzeczonej czy kochanki albo rodziny i nie musi manifestowac swojej normalnosci bo jest jej pewny i o niej przekonany. Tylko jej niepewni czują potrzebę jej manifestowania by siedowartosciowac i w niej upewnic. katalizatorem są np. geje, bo są grupą najbardziej widoczną i łątwą w atakowaniu, bardziej bezsilną ... Na sawannach afrykanskich np. zawsze drapieznik atakuje słabszą ofiarę ktorą wyczuwa instynktownie. Tylko ze jutro taką "ofiarą' mogą być inne grupy mniejszosciowe w Polsce. Nie nalezy dawac sie zastraszyc. Kazdy z tych MW osobno jest slabym zaleknionym chlopakiem, niepewnym jutra, o na ogół nieudanym zyciu rodzinnym i emocjonalnym, w ktorym brakowalo ojca.
Nie jest to dla nich okolicznoscią łagodzącą i usprawiedliwiającą... ale staram sie tylko zrozumiec ich prawdziwy motyw działania. Normalny szczesliwy facet nie musi sie uciekac do takich działan ani manifestacji, bo jest mu tak naprawde wszystko jedno czy ktos jest gejem czy lesbijką czy biseksem... Pilmnuje swoich spraw i swojego zycia.
cytuj zgłoś 0 0
Ikona
13.07.2005 11:24 Karakal
Nie w Krakowie a w Katowicach strzelano do dwóch osób wychodzących z klubokawiarni SCENA . Był to chłopak ktoremu przestrzelono ramię i kobieta z KPH, ktorej strzlono w biodro. Znam te sprawe bo sam jestem z Katowic.
cytuj zgłoś 0 0
  • 1
  • 2
Autor
Redakcja Queer.pl
Pierwszy polski portal ludzi LGBT
TAGIWięcej
adopcja dyskryminacja Jacek Kochanowski Kościół katolicki Kraków małżeństwa jednopłciowe Młodzież Wszechpolska Polityka Polska Prawo socjologia Społeczeństwo Sytuacja osób homoseksualnych w Polsce Warszawa związki partnerskie Życie Warszawy
Powiązane
Obraz Środa, 07.07.2010 Lepiej być (nie) może? Obraz Poniedziałek, 07.10.2019 Lewica chce dodać do kodeksu karnego zapis o dyskryminacji ze względu na orientację seksualną Obraz Poniedziałek, 24.03.2014 Zielona polityka to też prawa człowieka Obraz Czwartek, 14.11.2013 Gej, którym PiS straszył Polskę Niedziela, 02.01.2005 List - Ja, lesbijka
Inne tematy
Prezydent Nawrocki zapowiada weto ws. ustawy o statusie osoby najbliższej. Będzie projekt prezydencki? Czwartek, 28.05.2026 Prezydent Nawrocki zapowiada weto ws. ustawy o statusie osoby najbliższej. Będzie projekt prezydencki?
Eurowizja 2026: największy bojkot w historii wydarzenia od 1970 roku. Kto i dlaczego odwrócił się od konkursu? Sobota, 16.05.2026 Eurowizja 2026: największy bojkot w historii wydarzenia od 1970 roku. Kto i dlaczego odwrócił się od konkursu?
Eurowizja 2026: Finlandia faworytem bukmacherów. Jakie szanse ma Polska? Piątek, 15.05.2026 Eurowizja 2026: Finlandia faworytem bukmacherów. Jakie szanse ma Polska?
Kontakt Reklama Regulamin
Social media
Polub na Facebooku Obserwuj na Twitterze Instagram WhatsApp
© 1996-2026 Queermedia.pl, ISSN 2299-9019 Polityka prywatnościUstawienia prywatnościPrzerwij abonamentOdstąpienie od umowy







🌈
Odkryj więcej na Queer.pl
Zalogowani użytkownicy mogą oglądać zdjęcia innych osób, zakładać profile, komentować artykuły i oceniać filmy.
Dołącz do nas Zaloguj się