Strona główna Aktualności Społeczność
Profile Grupy Przewodnik Wydarzenia Wsparcie
Ogłoszenia
Towarzyskie Pokoje i mieszkania Praca Ogłoszenia drobne Edukacja Pozostałe Dodaj
Queeroteka
Książki Filmy i seriale Quizy Patronat Queer.pl
Magazyn
Artykuły Galerie Tematy Tagi
Kontakt Reklama Regulamin
Queer.pl Portal osób LGBT+
Menu
Logowanie Rejestracja
TOP Sport LGBT Profile i ogłoszenia Marsze Równości 2026 Kino LGBT Coming out
Czwartek, 09.10.2014, Aktualizacja: Środa, 01.04.2026

Na wschodzie Ukrainy więzienie za stosunki homoseksualne

Podziel się Tweetnij Skomentuj (25)
Podziel się Tweetnij Skomentuj (25)

Nowa ustawa gorsza niż w Rosji

Pięć lat więzienia za stosunki homoseksualne i nawet kara śmierci za gwałt lub stosunek z osobą niepełnoletnią - deputowani zgromadzenia narodowego "Ługańskiej Republiki Ludowej" przegłosowali ustawę o ochronie tradycji chrześcijańskiej.

"Ustawa o ochronie tradycji chrześcijańskiej przed zgubnym wpływem sił wrogich "Ługańskiej Republice Ludowej" (LNR), takich jak Ukraina, Unia Europejska, Kanada i Stany Zjednoczone" - brzmi pełna nazwa dokumentu, którą podaje "Gazeta Wyborcza". Dziennik przywołuje relację ukraińskiego dziennikarza z Ługańska, Wsewołoda Filimonenki, z sesji zgromadzenia podczas którego przegłosowano "nowe prawo". "Zgodnie z nowymi przepisami stosunki między obywatelami tej samej płci podlegają karze pozbawienia wolności do pięciu lat lub karze prac poprawczych przez okres od lat dwóch do czterech. Te same działania popełnione z użyciem siły fizycznej, gróźb, przy udziale osoby nieletniej lub wykorzystaniu zależności ofiary podlegają karze pozbawienia wolności do lat ośmiu lub karze śmierci" - podkreśla Filimonenko.

Na początku września opublikowaliśmy tekst Andrija Kravchuka z ukraińskiej organizacji Nash Mir Centre, opisujący sytuację ludzi LGBT na Ukrainie. "Ukraińskiemu społeczeństwu coraz trudniej zrozumieć czego tak naprawdę chce. W trakcie 24 lat naszej niepodległości nie pojawiła się ani jedna dłużej trwająca i wpływowa liberalna siła polityczna. Prawie wszyscy czołowi ukraińscy politycy wykorzystują konserwatywny wątek "tradycyjnych wartości", który przejawia się także w postaci homofobii. Wraz z początkiem tzw. Euromajdanu, masowych protestów przeciwko odrzuceniu przez byłego prezydenta Janukowycza możliwości podpisania z UE umowy stowarzyszeniowej, ukraińska społeczność LGBT z jednej strony aktywnie brała udział w tych wydarzeniach, z drugiej ze względów praktycznych próbowała nie nagłaśniać protestów. Sytuacja wymagała takiej ostrożności: antyzachodnia propaganda wszystkimi siłami próbowała wzbudzić w Ukraińcach sympatię dla Rosji, a siły nacjonalistyczne (które stały się sojusznikami pro-europejskiej opozycji – jak np. Swoboda i partie Prawego Sektora) otwarcie i ciągle deklarowały swoje homofobiczne zachowania i intencje. Ten paradoks ilustruje też to, że jesteśmy nie tylko w fizycznej defensywie wobec najazdu "rosyjskiego świata" i opozycji wobec Rosji i pro-rosyjskich terrorystów na naszej ziemi, ale także toczymy wewnętrzną walką w umysłach ukraińskich obywateli" - czytamy w tekście działacza.

Więcej informacji, także o tym jak wesprzeć organizację, na stronie Nash Mir Centre.

(red)
OCEŃ ARTYKUŁ
Podoba mi się (1)
looking4love90
Nie podoba mi się (42)
xmalinowi araxielolgardsier gosia7 buziakikicia pierrot menoa szampon carameldream6 dep austen
Komentarze (25)
HEJT STOP!Zapoznaj się z warunkami dodawania komentarzy
Komentuj
Moja ikona
Dodaj komentarz
Komentarz od osoby niezalogowanej pojawi się po akceptacji moderatora.
Dozwolone znaczniki (BBCode):
[b], [i], [u], [url], [url=], [mail], [mail=], [color=], [code], [quote]
shingao 新顔
13.10.2014 23:10 shingao (40) Szczecin
Wesolutka:
Widzę, że Biblia to ulubiona lektura ateistów... Hehe!


A jak. Stoi na półce między Władcą Pierścieni, a Harrym Potterem. To, że nie wierzę w nadprzyrodzone rzeczy nie oznacza, że nie lubię fantastyki.
cytuj zgłoś 1 0
Tk
13.10.2014 19:39 teahknight (39) Opole
Ech, naprawdę, prawie każda dziewczyna by ci o tym powiedziała. Za mało się słucha kobiet, za mało jest kobiet w mediach, za mało w polityce.
cytuj zgłoś 1 0
Tk
13.10.2014 19:22 teahknight (39) Opole
Zawsze mnie dziwi, jak niektórzy nie potrafią ogarnać co to znaczy gwałt dla ofiary. Gwałt to zniszczenie intymnej sfery dla człowieka. Seks jest jedną z elementarnych potrzeb, Tak samo jak poczucie bezpieczeństwa. Tak samo jak potrzeba tworzenia zwiazków, (czy pragnienie dziecka dla niektórych). Dodaj do tego ciagłą traumę. Strach przed połową społeczeństwa (faceci) I jewszcze zagrożenie HIV/ rzeżączką itp. Potencjalną ciążę- z której usunięciem masz problem (ostracyzm spoołeczny w Polsce) W ogóle traktowanie gwałtu w naszym klraju (od policjantów którzy pytają sie ciebie czy aby nie ubrałaś za krótkiej spódniczki, do zacnych wypowiedzi polityków) ostracyzm społeczny (że dała się dziwka zgwałcić) kiedyś było jeszcze lepiej, bo takją kobiete traktowano jak wybrakowany topwar, nienadajacy się do małzeństwa.
cytuj zgłoś 1 0
Tk
13.10.2014 19:04 teahknight (39) Opole
rotflnlol:
teahknight:
rotflnlol:
Menoa:
Straszne. Pomyśleć, że ja narzekam na Polskę. Za gwałt to rozumiem.. Ale za stosunki homoseksualne..?


Gwałt - rzecz jasna - powinien być karany, ale kara śmierci jest niewspółmierna do samego czynu. Zresztą, ciężko ją nazwać karą, bo jaki efekt wychowawczy ma niby przynosić? Przestrzegać innych, by nie gwałcili, bo stracą życie? Tsk. Kiepski pomysł.

Nie jestem za karą śmierci, bo uważam że jest prymitywna, ale gwałt powinien być karany jak zabójstwo albo trwałe okaleczenie drugiego człowieka.


Nie wiem, czy do końca rozumiem to z jaką łatwością przychodzi Ci stawianie znaku równości między gwałtem a zabójstwem. Aż musiałem sprawdzić w słowniku, czy przypadkiem jedno nie oznacza drugiego. I wiesz co? Mylisz się. Jedno z drugim ma tyle wspólnego, że obydwa czyny powinny być i są karane, ale nie zgodzę się by ich popełnienie było groziło taką samą karą. Poza tym, kara oprócz swojego represyjnego charakteru ma też edukować nie tylko społeczeństwo, ale przede wszystkim tych, którzy dopuścili się konkretnego czynu.


Na to pytanie odpowiedziała ci Zewsząd i znikąd.
cytuj zgłoś 0 0
zewszad_i_znikad
12.10.2014 19:40 zewszad_i_znikad (44) Warszawa
Gwałt niewiele różni się od zabójstwa. Zabójstwo to zabicie ciała. Gwałt to zamordowanie psychiki ofiary.
Uważam, że za gwałt powinni wlepiać dożywocie. Kilka latek za gwałt to jakaś obrzydliwa kpina.
cytuj zgłoś 3 0
Ikona
12.10.2014 13:01 rotflnlol
teahknight:
rotflnlol:
Menoa:
Straszne. Pomyśleć, że ja narzekam na Polskę. Za gwałt to rozumiem.. Ale za stosunki homoseksualne..?


Gwałt - rzecz jasna - powinien być karany, ale kara śmierci jest niewspółmierna do samego czynu. Zresztą, ciężko ją nazwać karą, bo jaki efekt wychowawczy ma niby przynosić? Przestrzegać innych, by nie gwałcili, bo stracą życie? Tsk. Kiepski pomysł.

Nie jestem za karą śmierci, bo uważam że jest prymitywna, ale gwałt powinien być karany jak zabójstwo albo trwałe okaleczenie drugiego człowieka.


Nie wiem, czy do końca rozumiem to z jaką łatwością przychodzi Ci stawianie znaku równości między gwałtem a zabójstwem. Aż musiałem sprawdzić w słowniku, czy przypadkiem jedno nie oznacza drugiego. I wiesz co? Mylisz się. Jedno z drugim ma tyle wspólnego, że obydwa czyny powinny być i są karane, ale nie zgodzę się by ich popełnienie było groziło taką samą karą. Poza tym, kara oprócz swojego represyjnego charakteru ma też edukować nie tylko społeczeństwo, ale przede wszystkim tych, którzy dopuścili się konkretnego czynu.
cytuj zgłoś 0 0
Ikona
11.10.2014 22:50 Wesolutka
shingao:

Prezentujesz strasznie nie chrześcijańską postawę ;

"Znam twe czyny, bo ani zimny jesteś, ani gorący. Oby zimny byłeś lub gorący. Tak, skoro letni jesteś i ani gorący ani zimny, zamierzam cię wyrzygać z ust mych."

Widzę, że Biblia to ulubiona lektura ateistów... Hehe!
cytuj zgłoś 0 1
Tk
11.10.2014 22:24 teahknight (39) Opole
rotflnlol:
Menoa:
Straszne. Pomyśleć, że ja narzekam na Polskę. Za gwałt to rozumiem.. Ale za stosunki homoseksualne..?


Gwałt - rzecz jasna - powinien być karany, ale kara śmierci jest niewspółmierna do samego czynu. Zresztą, ciężko ją nazwać karą, bo jaki efekt wychowawczy ma niby przynosić? Przestrzegać innych, by nie gwałcili, bo stracą życie? Tsk. Kiepski pomysł.

Nie jestem za karą śmierci, bo uważam że jest prymitywna, ale gwałt powinien być karany jak zabójstwo albo trwałe okaleczenie drugiego człowieka.
cytuj zgłoś 1 0
shingao 新顔
10.10.2014 20:03 shingao (40) Szczecin
rezzy:
Chodziło mi o ludzi, którzy nie są fanatyczni. Przeciętny człowiek, który nie pluje jadem w niektórych kwestiach jest konserwatywny w innych liberalny, ale raczej nie wiąże się to z fanatyzmem w jakąkolwiek stronę. To miałem na myśli mówiąc o neutralności.


Prezentujesz strasznie nie chrześcijańską postawę ;)

"Znam twe czyny, bo ani zimny jesteś, ani gorący. Oby zimny byłeś lub gorący. Tak, skoro letni jesteś i ani gorący ani zimny, zamierzam cię wyrzygać z ust mych."
cytuj zgłoś 0 0
rezzy
10.10.2014 16:48 rezzy (39) Kraków
shingao:
rezzy:
Świat zaczyna się dzielić na dwa skrajne obozy. Skrajni liberałowie i skrajni konserwatyści. Na neutralność zdaje się być coraz mniej miejsca.


Co rozumiesz przez neutralność?


Chodziło mi o ludzi, którzy nie są fanatyczni. Przeciętny człowiek, który nie pluje jadem w niektórych kwestiach jest konserwatywny w innych liberalny, ale raczej nie wiąże się to z fanatyzmem w jakąkolwiek stronę. To miałem na myśli mówiąc o neutralności.
cytuj zgłoś 0 0
  • 1
  • 2
  • 3
Autor
Redakcja Queer.pl
Pierwszy polski portal ludzi LGBT
TAGIWięcej
Andrij Kravchuk dyskryminacja Euromajdan Janukowycz nacjonalizm Nash Mir Centre Polityka prawa człowieka Prawo Społeczeństwo Swoboda Ukraina Ustawa o ochronie tradycji chrześcijańskiej Wsewołod Filimonenko Ługańsk Ługańska Republika Ludowa
Powiązane
Obraz Czwartek, 04.09.2014 LGBT na Ukrainie: to wojna o umysły Obraz Poniedziałek, 07.03.2022 Nękanie, zastraszanie, łamanie tajemnicy lekarskiej — żołnierz z HIV w końcu może walczyć za Ukrainę Obraz Poniedziałek, 18.01.2021 Tęczą po mapie: Ukraina. Życie za Bugiem Obraz Poniedziałek, 12.08.2019 Lepiej zostać w cieniu, czyli być nieheteroseksualnym we Lwowie Obraz Środa, 19.12.2018 Bycie gejem, czy lesbijką to nie pogląd polityczny
Inne tematy
Eurowizja 2026: największy bojkot w historii wydarzenia od 1970 roku. Kto i dlaczego odwrócił się od konkursu? Sobota, 16.05.2026 Eurowizja 2026: największy bojkot w historii wydarzenia od 1970 roku. Kto i dlaczego odwrócił się od konkursu?
Eurowizja 2026: Finlandia faworytem bukmacherów. Jakie szanse ma Polska? Piątek, 15.05.2026 Eurowizja 2026: Finlandia faworytem bukmacherów. Jakie szanse ma Polska?
Transkrypcja małżeństw jednopłciowych: była radość - są problemy, niepewność i rozczarowanie Wtorek, 26.05.2026 Transkrypcja małżeństw jednopłciowych: była radość - są problemy, niepewność i rozczarowanie
Kontakt Reklama Regulamin
Social media
Polub na Facebooku Obserwuj na Twitterze Instagram WhatsApp
© 1996-2026 Queermedia.pl, ISSN 2299-9019 Polityka prywatnościUstawienia prywatnościPrzerwij abonamentOdstąpienie od umowy







🌈
Odkryj więcej na Queer.pl
Zalogowani użytkownicy mogą oglądać zdjęcia innych osób, zakładać profile, komentować artykuły i oceniać filmy.
Dołącz do nas Zaloguj się