Strona główna Aktualności Społeczność
Profile Grupy Przewodnik Wydarzenia Wsparcie
Ogłoszenia
Towarzyskie Pokoje i mieszkania Praca Ogłoszenia drobne Edukacja Pozostałe Dodaj
Queeroteka
Książki Filmy i seriale Quizy Patronat Queer.pl
Magazyn
Artykuły Galerie Tematy Tagi
Kontakt Reklama Regulamin
Queer.pl Portal osób LGBT+
Menu
Logowanie Rejestracja
TOP Sport LGBT Profile i ogłoszenia Marsze Równości 2026 Kino LGBT Coming out
Poniedziałek, 31.10.2011, Aktualizacja: Czwartek, 02.04.2026

Raport o przemocy

Podziel się Tweetnij Skomentuj (12)
Podziel się Tweetnij Skomentuj (12)

Opublikowano wyniki akcji Razem Bezpieczniej

"W środowisku LGBT jest niestety bardzo niska świadomość własnych praw i mało odruchów niezgody na homofobię. Wiele osób spotykając się z przezwiskami, szykanami, czy poniżaniem po prostu wzrusza ramionami uznając, że tak jest ten świat urządzony. Jeszcze inni, puszczają to mimo uszu" - powiedział naszemu portalowi Jan Świerszcz z Kampanii Przeciw Homofobii, komentując pierwsze wyniki projektu Razem Bezpieczniej. Na przełomie 2010 oraz 2011 roku zostało zebranych ponad 420 przypadków homofobicznej przemocy - raport podsumowujący badania jest już dostępny.

Projekt Razem Bezpieczniej powstał, aby zapewnić osobom doznającym przemoc ze względu na orientację seksualną niezbędne wsparcie i ułatwić zgłaszanie spraw na policję. W każdym województwie działa przeszkolony Asystent ds. Przemocy z Nienawiści, który odpowiada na pytania i wątpliwości dotyczące zgłaszania przestępstwa, pisania oficjalnych pism, procedur policyjnych czy innych możliwości dochodzenia swoich praw. Dodatkowo, każda osoba, która doświadczyła przemocy, mogła wypełnić anonimową ankietę. O projekcie wielokrotnie pisaliśmy także na IS.

Zapytaliśmy Jana Świerszcza, czy coś go zaskoczyło podczas analizy ankiet: "Zaskakujące w procesie zbierania danych do badania było, jak niewielka liczba osób przyznaje, że doświadczyła przemocy. Po pewnym czasie, konfrontując się z krytycznymi opiniami gejów i lesbijek dotyczących projektu Razem Bezpieczniej i słuchając, że zajmujemy się sprawami nieistotnymi, i że "i tak nic nie zmienimy" zrozumiałem, o co może chodzić. W środowisku LGBT jest niestety bardzo niska świadomość własnych praw i mało odruchów niezgody na homofobię. Wiele osób spotykając się z przezwiskami, szykanami, czy poniżaniem po prostu wzrusza ramionami uznając, że tak jest ten świat urządzony. Jeszcze inni, puszczają to mimo uszu. Istnieje tez taki mechanizm, że geje, lesbijki i osoby bi ukrywają swoją orientację seksualną przed otoczeniem, uzasadniając to sobie niechęcią do tzw. afiszowania się. W efekcie wszyscy wokół myślą, że to heterycy. Tacy "nie afiszujący się" mówią nam potem, że ich otoczenie jest tolerancyjne i nie spotykają się z przemocą" - powiedział nam Jan Świerszcz. Warto zauważyć, że tylko 9,7 proc. opisanych w ankietach incydentów (41 na 420) zostało zgłoszonych na policję. Osoby poszkodowane najrzadziej zgłaszały przypadki związane z przemocą słowną i seksualną.

Psycholog KPH dodał, że wśród osób, które wypełniły ankietę, najwięcej było ludzi młodych, poniżej 25 roku życia: "Młode osoby coraz wcześniej outują się i swobodnie zachowują się w miejscach publicznych, więc bardziej narażone są na przemoc motywowaną homofobią. Jednocześnie osoby w tej grupie wiekowej mają większą świadomość emancypacyjną i gotowość do mówienia otwarcie o tym, że stały się ofiarami homofobii. Przykry jest jednak fakt, że pierwszym miejscem, gdzie można spotkać się z homofobiczną przemocą jest szkoła".

Raport powstał pod redakcją Mirosławy Makuchowskiej. Dostępny jest na stronach Kampanii Przeciw Homofobii.

Więcej o projekcie Razem Bezpieczniej.

(md)
OCEŃ ARTYKUŁ
Podoba mi się (41)
elpop przezroczysta bmichal apti mardoma green_carnation morkapl inga twing1986 cypojak
Nie podoba mi się (2)
fridericus_rex sylverster_1991
Komentarze (12)
HEJT STOP!Zapoznaj się z warunkami dodawania komentarzy
Komentuj
Moja ikona
Dodaj komentarz
Komentarz od osoby niezalogowanej pojawi się po akceptacji moderatora.
Dozwolone znaczniki (BBCode):
[b], [i], [u], [url], [url=], [mail], [mail=], [color=], [code], [quote]
Ikona
24.03.2012 0:49 działacze
niestety okrutna prawda ;/
ale przemoc wobec homoseksualistów pojawia się także w rodzinie ;\\
cosiedziejewmoimswiecie.bloog.pl
cytuj zgłoś 0 0
thePlaguedOne
03.11.2011 13:44 the_plagued_one (36) Kraków
marcin90:
warto przemilczeć

Co to to nigdy - to prowadzi tylko do umocnienia się uprzedzeń.

Zgadzam się, że są kompletnie bzdurne oskarżenia o "afiszowanie się" czy "prowokacyjność", szczególnie gdy dochodzą z wnętrza społeczności LGBT. Mamy takie samo prawo do korzystania z przestrzeni publicznej jak heterycy, i jeśli komuś to przeszkadza - to jest jego i tylko jego problem. Ja nie zamierzam brać na siebie żadnej odpowiedzialności za cudze fobie.

Co się tyczy fizycznych aktów przemocy,
Zgłaszanie dobra rzecz,
Ale zabezpieczenia w postaci umiejętności obronienia się samemu, to chyba jednak nie sposób całkiem zastąpić.
cytuj zgłoś 0 0
Ikona
02.11.2011 13:07 gandi
superman:
raport o przemocy opublikowany przez KPH nie jest aż tak smutny i szary, widać , że przemoc nie jest aż tak często używana, jeżeli oczywiście patrzy sie na poszczególe przypadki. Do tego nieraz sami prowokujemy, więc nie róbmy z siebie wielce pokrzywdzonych.
Jeżeli chodzi o szkołę i przemoc w szkole, tak jest niepokojaca, ale to nie tylko chodzi o kwestie przemocy względem osób homoseksualnych, ale w ogóle szkoła to instytucja w której panuje wszechobecna przemoc, a niestety grono pedagogiczne, politycy problemu nie widzą. Nie zapominajmy, że nawet w tak rozwiniętych krajach jak na zachodzie też jest przemoc względem osób homoseksualnych, na ulicy, w domach rodzinnych a nawet w szkołach i to powszechna, w Wielkiej Brytanii sięga do 89%, sama przemoc w szkołach tyle wynosi więc nie wybrażam sobie jak wygladają inne statystyki, W Danii homoseksualizmu nie akceptuje co drugi nastolatek, we Włoszech negatywny stosunek do homoseksualizmu ma co trzeci obywatel, nawet w tak liberalnym kraju jak Holandia zdarzaja się przypadki homofobii.
Więc nie przesadzajmy;)


Negatywny stosunek a przemoc to dość odległe bieguny. Ja mam negatywny stosunek do piercingu na twarzy, ale nigdy nikogo nie pobiję lub nie naubliżam.

(...) Do tego nieraz sami prowokujemy, więc nie róbmy z siebie wielce pokrzywdzonych. (...)
Ja np. oberwałem butelką, bo wychodziłem koło 2 w nocy z klubu gejowskiego w Lublinie. Widać wychodziłem w bardzo prowokacyjny sposób wg. Twojej logiki. Moja koleżanka hetero też oberwała z pięści, czyli wyjście z knajpy też pewnie miała "prowokacyjne".
cytuj zgłoś 3 0
Ikona
01.11.2011 21:23 marcin90
Ludzka głupota a w tym przypadku ciemnota i zatwardziałość umysłowa nie zna granic, dlatego też czasami warto przemilczeć rzucane półgębkiem słowa, uśmieszki, insynuacje.
Zaskakuje mnie jedynie fakt że większe wsparcie można uzyskać wśród osób starszych, którzy powiedzmy mają prawo do niedzisiejszego spojrzenia na ogół.
Największym zaskoczeniem jakie mnie spotkało ze strony osoby deklarującej się jako światła, "nowoczesna" było wypowiedziane zdanie : " gejów i innych zboczeńców powinno się leczyć, tylko psychologom się nie chce albo są niedouczeni a na pewno jest na to lekarstwo"... .

(szkoda że nie ma lekarstwa na głupotę).
cytuj zgłoś 4 0
superman
01.11.2011 20:07 superman (37) Wałbrzych
raport o przemocy opublikowany przez KPH nie jest aż tak smutny i szary, widać , że przemoc nie jest aż tak często używana, jeżeli oczywiście patrzy sie na poszczególe przypadki. Do tego nieraz sami prowokujemy, więc nie róbmy z siebie wielce pokrzywdzonych.
Jeżeli chodzi o szkołę i przemoc w szkole, tak jest niepokojaca, ale to nie tylko chodzi o kwestie przemocy względem osób homoseksualnych, ale w ogóle szkoła to instytucja w której panuje wszechobecna przemoc, a niestety grono pedagogiczne, politycy problemu nie widzą. Nie zapominajmy, że nawet w tak rozwiniętych krajach jak na zachodzie też jest przemoc względem osób homoseksualnych, na ulicy, w domach rodzinnych a nawet w szkołach i to powszechna, w Wielkiej Brytanii sięga do 89%, sama przemoc w szkołach tyle wynosi więc nie wybrażam sobie jak wygladają inne statystyki, W Danii homoseksualizmu nie akceptuje co drugi nastolatek, we Włoszech negatywny stosunek do homoseksualizmu ma co trzeci obywatel, nawet w tak liberalnym kraju jak Holandia zdarzaja się przypadki homofobii.
Więc nie przesadzajmy;)
cytuj zgłoś 2 1
Ikona
01.11.2011 10:07 gandi
Smutne jest błędne koło - pobita, czy jakoś upokorzona osoba homo boi się zgłosić sprawę na policję ze strachu przed przymusowym wyoutowaniem, więc woli nie zgłaszać.

Wiem, bo sam kiedyś oberwałem parę razy i widziałem, że znajomi bali się wyoutowania, bo stracą pracę, sąsiedzi się dowiedzą itd itp.
cytuj zgłoś 2 0
labryska89
01.11.2011 1:49 labryska89 (37) Poznań
skiba808:
co do aktywistów i "afiszowania się".

nie ma czegoś takiego jak "afiszowanie się" ; mówienie o czymś takim jest niedopuszczalne .
w drugą stronę ; pary heteroseksualne codziennie "afiszują się" ze swoją orientacją ; przytulają się, chodzą za rękę it itd.. czyli przyklejają sobie na czoło napis: jestem hetero" ; czujesz absurd ?

co do homofobii w szkołach, wiem , ze jest strasznie, sam tego doświadczyłem ; szturchanie, wyzywanie, próba pobicia, sporo tego było.
raz nawet poobklejali szkołę malutkimi wlepkami z "zakazem pedałowania" ;


co do "afiszowania się" - podpisuję się obiema rękami! w przypadku hetero mówienie o swoich związkach/zauroczeniach, okazują sobie uczucia i to jest codzienność. gdy to samo robi gej/lesbijka, to już jest obnoszenie się ze swoją orientacją. bezsens, który trzeba zwalczać. także swoją codzienną postawą - nie udawajmy kogoś, kim nie jesteśmy, nie wtapiajmy się w większość, nie czyńmy się niewidzialnymi.
cytuj zgłoś 5 0
Ikona
01.11.2011 0:08 skiba808
co do aktywistów i "afiszowania się".

nie ma czegoś takiego jak "afiszowanie się" ; mówienie o czymś takim jest niedopuszczalne .
w drugą stronę ; pary heteroseksualne codziennie "afiszują się" ze swoją orientacją ; przytulają się, chodzą za rękę it itd.. czyli przyklejają sobie na czoło napis: jestem hetero" ; czujesz absurd ?

co do homofobii w szkołach, wiem , ze jest strasznie, sam tego doświadczyłem ; szturchanie, wyzywanie, próba pobicia, sporo tego było.
raz nawet poobklejali szkołę malutkimi wlepkami z "zakazem pedałowania" ;
cytuj zgłoś 6 0
wueska
31.10.2011 17:44 wueska (39) Warszawa
Wydaje mi się, że niestety w każdej grupie społecznej, ekonomicznej, religijnej itp ofiary przemocy nie walczą o swoje prawa. Zresztą to nie one powinny walczyć, tylko sprawcy przemocy powinni się bać wymiaru sprawiedliwości.
cytuj zgłoś 1 0
rezzy
31.10.2011 17:24 rezzy (39) Kraków
Hmm zgadzam się że przypadki pobić należy zgłaszać na policję, ale kompletnie nie rozumiem dlaczego mam "dochodzić swoich praw" jeśli powiedzmy ktoś mnie przezywa od ciot czy pedałów? Jeśli ktoś mnie nazywa dupkiem, szmatą, debilem, czy bucem to myślę sobie "mam gdzieś to co mówi" i nagle jak ktoś mnie przezywa "pedał" to mam reagować i twardo się oburzać? Wiele osób zdaje sobie sprawę, że takie wyzwiska dałoby się zaskarżyć (podobnie jak to robią politycy) , ale większość z nas ma je gdzieś. Jakbym się przejmował wszystkim co ludzie mówią to bym wylądował w wariatkowie, jakbym miał wszystko zgłaszać na policję, to jedyne co bym robił to włóczył się po komisariatach i sądach. Jak ktoś mnie pobije - owszem, lepiej to zgłosić, a jak ktoś wyzywa (nie ważne na jakim tle), to mi to zwisa i powiewa.

Co do niechęci do afiszowania się to też jakoś to rozumiem. Wystarczy mi jak znajomi mnie pytają czy mam dziewczynę, a ja odpowiem "nie mam, poza tym jestem gejem"... Nie potrzebuję działać na zasadzie "Witam, mam na imię Grzesiek - jestem gejem". O mnie nikt nigdy nie wie dopóki nie trafi się sytuacja gdzie ujawnienie się gejem jest uzasadnione. Jeśli myślą przez cały czas, że jestem hetero - trudno. Mają do tego prawo, bo homików jest mniejszość i naturalnym odruchem jest zaszufladkowanie poznanej osoby jako hetero. Wystarczy że w odpowiednim momencie mamy odwagę wyprowadzić ich z błędu. Jeśli jednak aktywiści uważają, że mam biegać z nalepką na czole "jestem gejem" tylko dlatego, bo "tak jest dobrze", to im współczuję.

Sprawa homofobii w szkołach jest faktycznie paskudna. Dzieciaki są dość bezlitosne i okrutne. Najczęściej nie znają umiaru. Dlatego młodzi geje i lesbijki mają w szkołach ciężko. Wyzwiska, wyśmiewanie, pobicia. Niemniej jednak nie sądzę abyśmy byli w stanie zrobić wiele w tym względzie. Pobicia w szkole z dowolnie błahego powodu są dość częste i nie mam pomysłu na ich ograniczenie. Wydaje mi się, że problemem jest wychowanie dzieci przez rodziców i póki rodzice nie włożą wysiłku by wpoić dziecku dobre wzorce życia w społeczeństwie, to nic się nie da zrobić. Nagminne karanie takich występków też wiele nie da, bo dzieci mają gdzieś kary. Myślę, że gdyby zlikwidowanie tego problemu było łatwe, to socjologowie dawno już by wyszli z jakimś dobrym pomysłem. Zatem albo takiego pomysłu nie ma, albo nie został wdrożony.
cytuj zgłoś 10 3
  • 1
  • 2
Autor
Redakcja Queer.pl
Pierwszy polski portal ludzi LGBT
TAGIWięcej
badania bezpieczeństwo dyskryminacja Jan Świerszcz KPH Mirosława Makuchowska Policja Polska prawa człowieka Prawo przestępstwa z nienawiści raport Raport o przemocy homofobicznej Społeczeństwo
Powiązane
Obraz Piątek, 30.03.2012 Razem ciągle Bezpieczniej Obraz Czwartek, 03.03.2011 Razem bezpieczniej w Trójmieście Obraz Poniedziałek, 24.01.2011 Nieznajomość prawa szkodzi! Obraz Sobota, 20.06.2009 Homoseksualne ofiary przemocy, policyjna niemoc Obraz Piątek, 29.04.2016 Nie bójcie się zgłaszać przestępstw z nienawiści!
Inne tematy
Eurowizja 2026: Finlandia faworytem bukmacherów. Jakie szanse ma Polska? Piątek, 15.05.2026 Eurowizja 2026: Finlandia faworytem bukmacherów. Jakie szanse ma Polska?
Prezydent Nawrocki zapowiada weto ws. ustawy o statusie osoby najbliższej. Będzie projekt prezydencki? Czwartek, 28.05.2026 Prezydent Nawrocki zapowiada weto ws. ustawy o statusie osoby najbliższej. Będzie projekt prezydencki?
Minister Kierwiński o parach jednopłciowych: "będą korzystać z większości praw, które mają wszyscy polscy małżonkowie" Wtorek, 19.05.2026 Minister Kierwiński o parach jednopłciowych: "będą korzystać z większości praw, które mają wszyscy polscy małżonkowie"
Kontakt Reklama Regulamin
Social media
Polub na Facebooku Obserwuj na Twitterze Instagram WhatsApp
© 1996-2026 Queermedia.pl, ISSN 2299-9019 Polityka prywatnościUstawienia prywatnościPrzerwij abonamentOdstąpienie od umowy







🌈
Odkryj więcej na Queer.pl
Zalogowani użytkownicy mogą oglądać zdjęcia innych osób, zakładać profile, komentować artykuły i oceniać filmy.
Dołącz do nas Zaloguj się