Strona główna Aktualności Społeczność
Profile Grupy Przewodnik Wydarzenia Wsparcie
Ogłoszenia
Towarzyskie Pokoje i mieszkania Praca Ogłoszenia drobne Edukacja Pozostałe Dodaj
Queeroteka
Książki Filmy i seriale Quizy Patronat Queer.pl
Magazyn
Artykuły Galerie Tematy Tagi
Kontakt Reklama Regulamin
Queer.pl Portal osób LGBT+
Menu
Logowanie Rejestracja
TOP Sport LGBT Profile i ogłoszenia Marsze Równości 2026 Kino LGBT Coming out
Środa, 29.12.2021, Aktualizacja: Środa, 01.04.2026

32 osoby oskarżone o przerwanie mszy w katedrze: Potrzebujemy wsparcia i solidarności

Podziel się Tweetnij Skomentuj (11)
Podziel się Tweetnij Skomentuj (11)

We wtorek rozpoczął się proces osób protestujących w Poznańskiej katedrze w 2020 roku. Kościół poparł wtedy zaostrzenie prawa aborcyjnego w Polsce.

25 października 2020 roku w poznańskiej katedrze trzydzieści dwie osoby protestowały przeciwko zaostrzonemu prawu aborcyjnemu. Podczas mszy stanęły przy ołtarzu z kartkami, na których miały hasła "Katoliczki też potrzebują aborcji", "Dla nich zawsze będziemy Ewą", "Żona Lota miała imię", "Biskupie, mam cię w dupie".

Świątynia nie była miejscem przypadkowym, bo Kościół poparł ograniczenie prawa do aborcji. Abp Stanisław Gądecki publicznie poparł wtedy władzę.


W ten wtorek 32 osoby odpowiedzialne za pokojowy protest stanęły przed sądem. Zarzuca się im złośliwe przeszkadzanie w wykonywaniu aktu religijnego. Połowa oskarżonych odmówiła składania zeznań.

Proces będzie kontynuowany, najbliższa rozprawa, na której pokazane zostaną nagrania z protestu, odbędzie się w ten czwartek (30 grudnia), a kolejne 24 stycznia i 8 marca.

ZOBACZ TEŻ Choinka w sądzie nie została ukradziona — zarekwirował ją dyrektor, bo pojawiły się "elementy ideologiczne"


Arkadiusz Kluk, założyciel i były prezes Stowarzyszenia Grupa Stonewall, który jest jednym z oskarżonych, zabrał głos w tej sprawie. 

Myślę, że proces będzie się ciągnął, biorąc pod uwagę, że sąd ma do przesłuchania czternastu świadków, ale jestem dobrej myśli. Nawet jeśli zostanie nałożona na nas kara, przebrniemy przez to. Nie boję się tego procesu, od Kościoła odszedłem już dawno.
- powiedział nam aktywista.

Kluk zaznaczył, że osoby oskarżone, które poprosiły o zwracanie się do nich ich imionami niezapisanymi w oficjalnych dokumentach, zostały odpowiednio potraktowane, a ich prośba uszanowana. Jak zaznacza, był to "zaskakujący powiew normalności".

Ciekawe jest to, że wśród oskarżonych jest znaczna większość osób queerowych. Ważne, żeby to podkreślić. Osoby ze społeczności LGBTQ+ walczą o prawa dla wszystkich. Nie pierwszy raz tak się dzieje. Widać, że mamy moc sprawczą i siłę do działania.
Kluk powiedział również, że dla oskarżonych ważne jest teraz wsparcie i okazanie solidarności. 

Aktywista zabrał głos również na swoim profilu na Facebooku:



(wa)
OCEŃ ARTYKUŁ
Podoba mi się (17)
manitu-slask marek-michalczak arturim roman-drobniewski upstairs_at_you krzysiek2991 kierownik2 dariuszuygmailcom pablo-kowalski aemstuz94
Nie podoba mi się (6)
gabriel_angelfox notker7
Komentarze (11)
HEJT STOP!Zapoznaj się z warunkami dodawania komentarzy
Komentuj
Moja ikona
Dodaj komentarz
Komentarz od osoby niezalogowanej pojawi się po akceptacji moderatora.
Dozwolone znaczniki (BBCode):
[b], [i], [u], [url], [url=], [mail], [mail=], [color=], [code], [quote]
don_diego44
02.01.2022 18:41 don_diego44 (60) Tychy
@Szymon Brycki
Sprawiedliwy sąd powinien ich skazać, no powiedzmy na dwa miesiące aresztu, to by się nauczyli ,że nie należy wchodzić z buciorami w prywatne, intymne sfery innych ludzi. W tej wypowiedzi bez sarkazmu i niedomówień chyba bardziej jestem sobą ?
cytuj zgłoś 0 3
Szymon Brycki
02.01.2022 14:43 Szymon Brycki (34) Jelenia Góra
don_diego44:
@Szymon Brycki
Nie, no ja zawsze jestem sobą . Ja to ja.


Wiem... =_='
cytuj zgłoś 2 0
don_diego44
01.01.2022 17:46 don_diego44 (60) Tychy
@Szymon Brycki
Nie, no ja zawsze jestem sobą . Ja to ja.
cytuj zgłoś 0 2
Wiedźma93
01.01.2022 17:22 Wiedźma93 (32)
Czyli pokazali jak robić jakiejś sprawie bardzo złą reklamę.
cytuj zgłoś 0 1
Szymon Brycki
01.01.2022 13:26 Szymon Brycki (34) Jelenia Góra
don_diego44:
Nie , na pewno nie zostaną skazani ,bo przecież sądzi ich niezawisły, bardzo wolny, postkomunistyczny , kastowy sąd.


Poradziłbym, drogi don_diego, żebyś zjadł snickersa, bo nie jesteś sobą, ale... no właśnie, jesteś sobą xD Oops xD
cytuj zgłoś 2 1
don_diego44
31.12.2021 2:00 don_diego44 (60) Tychy
Nie , na pewno nie zostaną skazani ,bo przecież sądzi ich niezawisły, bardzo wolny, postkomunistyczny , kastowy sąd.
cytuj zgłoś 0 2
aemstuz94
30.12.2021 20:43 aemstuz94 (32) Łódź
vampire:
Mimo, iż moim zdaniem religie to dopóki ktoś nie wpieprza się w moje (lub generalnie czyjeś) życie niech robi co chce. Żyje jak chce, wierzy w co chce, bierze udział w obrządkach jakie uważa za stosowne i nikt nie ma prawa mu tego zabraniać czy w tym przeszkadzać. Nawet dla "jego dobra". Zagorzali katolicy uważają, że trzeba leczyć homoseksualizm żeby ocalić biedne dusze ;) Nie róbmy tak samo w drugą stronę ;)

Dobrze, rzeczywiście masz rację - źle uargumentowałem swoją opinię.

Szkodliwość religii dla wyznającego ją nie jest tutaj problemem. Problemem jest to, że w zasadzie żadna (większa) religia nie ma tak indywidualistycznego charakteru, żeby przyzwalać na "nie wpieprzanie się w czyjeś życie". Dotyczy to również katolicyzmu. Ty to nazywasz to "zagorzałym katolicyzmem", ale tak naprawdę to takie nie ingerowanie w cudze życie jest wg. teologii katolickiej... grzechem. To są tzw. grzechy cudze - łatwo wyszukać, polecam żeby wiedzieć czego próbujesz bronić.

I wiem, że na całe szczęście większość osób identyfikujących się jako katolicy (przynajmniej w Polsce), nie tylko ciągle popełnia grzechy cudze, ale wręcz nie zgadza się w tym punkcie z katolicką filozofią. Całe szczęście, bo inaczej mielibyśmy tu totalitaryzm.

Jednakże uważam za słuszne uświadomić katolików, że nawet jeśli nie dopełniają swoich przykazań, to deklarując się jako katolicy, podpisują się pod totalitaryzmem.

Tolerancja ;)

No właśnie... Znowu polecam tutaj doczytać o paradoksie tolerancji zanim zaczniesz bronić filozofii, która z definicji jest nietolerancyjna.
cytuj zgłoś 2 0
Szymon Brycki
30.12.2021 18:53 Szymon Brycki (34) Jelenia Góra
imo, iż moim zdaniem religie to dopóki ktoś nie wpieprza się w moje (lub generalnie czyjeś) życie niech robi co chce


No, właśnie problem w tym, że tutaj KK "wpieprzył się", jak to ująłeś, w życie kobiet, zwłaszcza tych, które potrzebują aborcji =_=' Logika poziom 0 =_='

Dla mnie cała ta sprawa to jest jedna wielka farsa - rzeczą oczywistą jest że złamali obowiązujące prawo protestując w chyba najbardziej skrajnie idiotyczny sposób w jaki tylko mogli i proces jak i kara która zapewne będzie wymierzona jest w literze prawa słuszna.


No, właśnie, to prawo może obowiązuje, ale jest niesprawiedliwe i ogranicza wolność słowa "bo tak". Czy jakby zgodnie z obowiązującym prawem - np: w Rosji - miałbyś proces za "propagandę homoseksualną", to też twierdziłbyś, że "to jedna wielka farsa" i "kara zgodnie z obowiązującym prawem będzie słuszna"?

...

Eh, a podobno głupich nie sieją... :/
cytuj zgłoś 2 1
Ikona
30.12.2021 10:24 Aeth
Dla mnie cała ta sprawa to jest jedna wielka farsa - rzeczą oczywistą jest że złamali obowiązujące prawo protestując w chyba najbardziej skrajnie idiotyczny sposób w jaki tylko mogli i proces jak i kara która zapewne będzie wymierzona jest w literze prawa słuszna.

Jak niby przeszkadzanie wierzącym w tym co dla nich święte ma w jakikolwiek sposób ich przekonać że popieranie ustaw antyaborcyjnych oraz anty LGBT jest według pewnych środowisk niesłuszne? Jedyne do czego to doprowadzi, to dolanie oliwy do ognia i utwierdzenie rządu w słuszności ich propagandy uznającej lewicę, a zwłaszcza środowiska LGBT za agresywnych odszczepieńców i świrów. Kaczyński pewnie teraz aż klaszcze z radości.
cytuj zgłoś 7 3
vampire
30.12.2021 8:24 vampire (40) Wrocław
aemstuz94:
Zarzuca się im złośliwe przeszkadzanie w wykonywaniu aktu religijnego.

To jest coś, co należy pochwalić. Oczywiście nie namawiam nikogo, bo to faktycznie niezgodne z obecnym, niesłusznym, prawem. Niemniej przeszkadzanie w wykonywaniu aktu religijnego jest czymś dobrym dla uczestniczących w nim ludzi.

Bo religie, podobnie jak idee Marksa albo Hitlera, szkodą przede wszystkim wierzącym.


Tolerancja ;)
Pomijając całą sytuację nie uważam, że samo "złośliwe przeszkadzanie w wykonywaniu aktu religijnego" jest czymś dobrym. Mimo, iż moim zdaniem religie to dopóki ktoś nie wpieprza się w moje (lub generalnie czyjeś) życie niech robi co chce. Żyje jak chce, wierzy w co chce, bierze udział w obrządkach jakie uważa za stosowne i nikt nie ma prawa mu tego zabraniać czy w tym przeszkadzać. Nawet dla "jego dobra". Zagorzali katolicy uważają, że trzeba leczyć homoseksualizm żeby ocalić biedne dusze ;) Nie róbmy tak samo w drugą stronę ;)
cytuj zgłoś 6 2
  • 1
  • 2
Autor
Redakcja Queer.pl
Pierwszy polski portal ludzi LGBT
TAGIWięcej
aborcja Arkadiusz Kluk Grupa Stonewall Kościół LGBTQ+ Polityka Polska Poznań Prawo protest Protest w poznańskiej katedrze Społeczeństwo Stanisław Gądecki
Powiązane
Obraz Poniedziałek, 26.10.2020 TO JEST WOJNA: strajki, demonstracje, agresja policji, protesty w kościołach. Czy mamy już drugą Białoruś? Obraz Czwartek, 16.07.2020 Prezes Grupy Stonewall otrzymuje pogróżki w związki z kanałem na Youtubie Obraz Czwartek, 21.05.2020 Wojewoda wielkopolski stwierdził, że radni wprowadzili Kartę Równości nielegalnie Obraz Środa, 06.05.2020 Rocznica śmierci transpłciowej aktywistki Milo Mazurkiewicz Obraz Wtorek, 03.03.2020 Psycholożka z Poznania "leczy" homoseksualność
Inne tematy
Minister Kierwiński o parach jednopłciowych: "będą korzystać z większości praw, które mają wszyscy polscy małżonkowie" Wtorek, 19.05.2026 Minister Kierwiński o parach jednopłciowych: "będą korzystać z większości praw, które mają wszyscy polscy małżonkowie"
Eurowizja 2026: Finlandia faworytem bukmacherów. Jakie szanse ma Polska? Piątek, 15.05.2026 Eurowizja 2026: Finlandia faworytem bukmacherów. Jakie szanse ma Polska?
Prezydent Nawrocki zapowiada weto ws. ustawy o statusie osoby najbliższej. Będzie projekt prezydencki? Czwartek, 28.05.2026 Prezydent Nawrocki zapowiada weto ws. ustawy o statusie osoby najbliższej. Będzie projekt prezydencki?
Kontakt Reklama Regulamin
Social media
Polub na Facebooku Obserwuj na Twitterze Instagram WhatsApp
© 1996-2026 Queermedia.pl, ISSN 2299-9019 Polityka prywatnościUstawienia prywatnościPrzerwij abonamentOdstąpienie od umowy







🌈
Odkryj więcej na Queer.pl
Zalogowani użytkownicy mogą oglądać zdjęcia innych osób, zakładać profile, komentować artykuły i oceniać filmy.
Dołącz do nas Zaloguj się