Strona główna Aktualności Społeczność
Profile Grupy Przewodnik Wydarzenia Wsparcie
Ogłoszenia
Towarzyskie Pokoje i mieszkania Praca Ogłoszenia drobne Edukacja Pozostałe Dodaj
Queeroteka
Książki Filmy i seriale Quizy Patronat Queer.pl
Magazyn
Artykuły Galerie Tematy Tagi
Kontakt Reklama Regulamin
Queer.pl Portal osób LGBT+
Menu
Logowanie Rejestracja
TOP Sport LGBT Profile i ogłoszenia Marsze Równości 2026 Kino LGBT Coming out
Piątek, 28.11.2014, Aktualizacja: Środa, 01.04.2026

Finlandia: parlament dał zielone światło małżeństwom

Podziel się Tweetnij Skomentuj (29)
Podziel się Tweetnij Skomentuj (29)

Kolejny kraj z równością!

105 do 92 - tak wyglądało dzisiejsze głosowanie w fińskim parlamencie w sprawie ustawy, która zezwoli parom jednopłciowym na zawieranie małżeństw.

Finlandia była ostatnim nordyckim krajem bez równości małżeńskiej, chociaż pary jednopłciowe od 2002 roku mogą wstępować w cywilne związki partnerskie.

Pierwsze małżeństwa będą mogły mieć miejsce dopiero w 2017 roku.

"Finlandia powinna dążyć do tego, by stać się społeczeństwem bez dyskryminacji, gdzie respektuje się prawa człowieka, a dwie dorosłe osoby mogą wstąpić w związek małżeński bez względu na ich orientację seksualną" - mówił dziś w parlamencie premier, Alexander Stubb.

Eduskunta sanoi #Tahdon äänin 105-92. Hieno askel eteenpäin tasa-arvossa. Kunnioitetaan toinen toisiamme.

— Alexander Stubb (@alexstubb) listopad 28, 2014

Tysiące osób zebrało się w piątek w Helsinkach przed budynkiem parlamentu, by wyrazić swoje poparcie bądź oburzenie z powodu planowanego głosowania.

Po głosowaniu wielu fińskich polityków nie kryło jednak radości na Twitterze.

Finland's parliament allows same-sex marriage!!! Go @Eduskunta! Excellent job @Tahdon2013! #Love belongs to everyone! pic.twitter.com/lg8aEt6zgO

— Miikka Jokela (@miijok) listopad 28, 2014

Informację o głosowaniu podała też fińska Ambasada w Polsce:

Post użytkownika Ambasada Finlandii Warszawie - Suomen suurlähetystö Varsova.


(red)
OCEŃ ARTYKUŁ
Podoba mi się (176)
fuckmebitch labryska89 swingingjo zujka89 muminek94 sehoir sofiart ciha mamonieogladajtego svallja
Nie podoba mi się (0)
Komentarze (29)
HEJT STOP!Zapoznaj się z warunkami dodawania komentarzy
Komentuj
Moja ikona
Dodaj komentarz
Komentarz od osoby niezalogowanej pojawi się po akceptacji moderatora.
Dozwolone znaczniki (BBCode):
[b], [i], [u], [url], [url=], [mail], [mail=], [color=], [code], [quote]
deng zgao ping
Wyróżniony 01.12.2014 21:47 deng zgao ping
Zbierzmy podpisy pod projektem obywatelskim. Jeśli będą stosować obstrukcję lub odrzucą - to mamy powód wytykać palcem, że w tym kraju przedstawiciele społeczeństwa mają w dup..e wolę ludzi, których mają reprezentować.
cytuj zgłoś 0 1
Ikona
Wyróżniony 29.11.2014 22:05 Podpis
Spędzam ten weekend w Helsinkach! Na ulicy było wybornie, ludzie z tęczowymi flagami, a wieczorem na mieście prawie jak podczas Pride Night! :)
cytuj zgłoś 1 0
eniro
Wyróżniony 28.11.2014 15:22 MaXoN (40) Częstochowa
Ciekaw jestem ile czasu u nas jeszcze musi upłynąć abyśmy we własnym kraju poczuli się równi. Jest to na prawdę dość irytujące, że w XXI wieku jest jeszcze taki zaścianek w Europie jak Polska. Ciekawi mnie kiedy nastąpi ludzka przemiana w związku z prawdziwą tolerancją a nie tylko mówioną.
cytuj zgłoś 20 1
upstairs_at_you
03.12.2014 23:18 upstairs_at_you (57) miasteczko raczej
Anahata:
(...)jak się chce wyjechać, to zawsze się da, choćby nawet i na kredyt - trzeba tylko trochę odwagi. Pewnie zaraz napiszesz, że nie każdy może kredyt wziąć, więc od razu spieszę z wyjaśnieniem: banki, rodzina, znajomi - jeśli to nie działa, masz jeszcze socjal lending, a w ostateczności chwilówki.

30 razy "tu-for-ju". No i fajnie.
A jak ktoś nie chce wyjechać?
Przypominasz mi pewną posłankę z PiS-u, która też uważa, że jak się gejom w Polsce nie podoba to przecież zawsze mogą wyjechać.
cytuj zgłoś 0 0
BetterWay
03.12.2014 11:20 Anahata (99) Warszawa
upstairs_at_you:
Żyję w najbardziej wolnej i cywilizowanej części świata na statusie obywatela drugiej (czyli ostatniej) kategorii.
Za homoseksualizm nie idzie się na stryczek ani na krzesło elektryczne ale można zostać zatłuczonym na śmierć (vide Szczecin jakiś rok temu).
Wojnę mamy tuż za granicą .
Bez problemu do tej lepszej dla nas części Europy może sobie pojechać może z 10%, z problemami pewnie z 50%. No i jeszcze pozostałe jakieś 40%, które nie wyjedzie nigdzie bo nie ma za co.
Różowe okulary, noszone zbyt długo zniekształcają rzeczywistość.


Nie wiem, o jakich różowych okularach mówisz. Pokazuję Ci, że masz mnóstwo możliwości, a jak się chce wyjechać, to zawsze się da, choćby nawet i na kredyt - trzeba tylko trochę odwagi. Pewnie zaraz napiszesz, że nie każdy może kredyt wziąć, więc od razu spieszę z wyjaśnieniem: banki, rodzina, znajomi - jeśli to nie działa, masz jeszcze socjal lending, a w ostateczności chwilówki. Nie ma nic bez ryzyka, a kto nie ryzykuje, ten nie pije szampana.

Kwestia tego, czy można być zatłuczonym na śmierć za homoseksualizm... myślę że bardziej za oryginalny wygląd niż za samą orientację. Ale to nie jest kwestia istnienia instytucji związku rejestrowanego, tylko sprawa mentalności. W Polsce ludzie głąbieją. Co mądrzejsi wyjeżdżają, a tutaj... każdy tylko gada, a jak mu się mówi - "zrób coś z tym, działaj", to co odpowiada? "Eeee... kto by się tam polityką interesował".
A tymczasem będziemy zaraz jeść g.wniane warzywa i owoce, bo Sejm po cichu przepchnął w piątek ustawę o dopuszczeniu GMO na polski rynek. Przegłosowane to zostało JEDNYM głosem, jednym głosem z Twojego Ruchu. Teraz widać ewidentnie, że była to jedynie przystawka PO.
cytuj zgłoś 0 2
shingao 新顔
02.12.2014 23:34 shingao (40) Szczecin
Anahata:

A ja się zgadzam??? Nie powiedziałem, że to dobrze, ale też jedyne, co dookoła widzę, to narzekanie, jak jest źle.


Aby doszło do zmiany należy zacząć działać. Aby zacząć działać na rzecz zmiany najpierw należy dojść do wniosku, że obecny stan nie jest zadowalający. I my to robimy. Mówimy, że nie jest tak jak być powinno. Ty to nazywasz narzekaniem. Ja to nazywam zwykłym stwierdzeniem faktów.
cytuj zgłoś 2 1
upstairs_at_you
01.12.2014 23:18 upstairs_at_you (57) miasteczko raczej
Anahata:
upstairs_at_you:
Anahata:
Trzeba doceniać to, co się ma.

Aha! A konkretnie co mamy doceniać?


Np. to, że żyjesz w najbardziej wolnej i cywilizowanej części świata (mówię o UE i USA), np. to, że homoseksualizm nie jest karany śmiercią. Dużo większe miałeś prawdopodobieństwo urodzić chociażby jako Chińczyk czy muzułmanin, czy już to samo w sobie nie jest pozytywne, że jednak jesteś Europejczykiem i żyjesz w całkiem przyjemnych czasach, bez wojen? Co więcej, mamy to szczęście, że możemy sobie pojechać bez problemu do tej lepszej dla nas części Europy. Za PRL było to prawie niemożliwe.

Żyję w najbardziej wolnej i cywilizowanej części świata na statusie obywatela drugiej (czyli ostatniej) kategorii.
Za homoseksualizm nie idzie się na stryczek ani na krzesło elektryczne ale można zostać zatłuczonym na śmierć (vide Szczecin jakiś rok temu).
Wojnę mamy tuż za granicą .
Bez problemu do tej lepszej dla nas części Europy może sobie pojechać może z 10%, z problemami pewnie z 50%. No i jeszcze pozostałe jakieś 40%, które nie wyjedzie nigdzie bo nie ma za co.
Różowe okulary, noszone zbyt długo zniekształcają rzeczywistość.
cytuj zgłoś 0 0
tremere
01.12.2014 9:25 tremere (44) Kraków
"Finland, Finland, Finland
The country where I want to be..."
https://www.youtube.com/watch?v=7rwc3VGvlRY
cytuj zgłoś 0 0
BetterWay
30.11.2014 19:19 Anahata (99) Warszawa
poldolarowka:Nie zgadzam się tak samo by Polak miał ginąć za to że jest gejem, jak żeby za to miał ginąć Irańczyk czy Indonezyjczyk. Nie zgadzam się, by mieszkańcy Afryki tyrali za dolara dziennie i by dziewczynki w krajach arabskich były obrzezane..


A ja się zgadzam??? Nie powiedziałem, że to dobrze, ale też jedyne, co dookoła widzę, to narzekanie, jak jest źle.
cytuj zgłoś 0 0
poldolarowka
30.11.2014 19:14 poldolarowka (34) Warszawa
Anahata:
upstairs_at_you:
Anahata:
Trzeba doceniać to, co się ma.

Aha! A konkretnie co mamy doceniać?


Np. to, że żyjesz w najbardziej wolnej i cywilizowanej części świata (mówię o UE i USA), np. to, że homoseksualizm nie jest karany śmiercią. Dużo większe miałeś prawdopodobieństwo urodzić chociażby jako Chińczyk czy muzułmanin, czy już to samo w sobie nie jest pozytywne, że jednak jesteś Europejczykiem i żyjesz w całkiem przyjemnych czasach, bez wojen? Co więcej, mamy to szczęście, że możemy sobie pojechać bez problemu do tej lepszej dla nas części Europy. Za PRL było to prawie niemożliwe.


Ta retoryka jest megasłaba. Oczywiście, należymy do kręgu kultury europejskiej, jako - w większości - dzierżymy razem z innymi białymi większość światowego PKB, akty homoseksualne nie są penalizowane itd. itp., otwarte granice, wszystko pięknie. Ale argument, że gdzieś jest gorzej, raczej mnie smuci niż powoduje, że jest mi się z czego cieszyć. Bo nie ma. Nie zgadzam się tak samo by Polak miał ginąć za to że jest gejem, jak żeby za to miał ginąć Irańczyk czy Indonezyjczyk. Nie zgadzam się, by mieszkańcy Afryki tyrali za dolara dziennie i by dziewczynki w krajach arabskich były obrzezane.
Z czego się w tej Polsce cieszyć...? Że nie jest tak NIENORMALNIE jak w innych miejscach? Równa się do góry, drogi panie, nie do dołu.
cytuj zgłoś 2 0
  • 1
  • 2
  • 3
Autor
Redakcja Queer.pl
Pierwszy polski portal ludzi LGBT
TAGIWięcej
Alexander Stubb Ambasada Finlandii w Warszawie dyskryminacja Finlandia Helsinki małżeństwa Parlament Finlandii Polityka prawa człowieka Prawo Równość małżeńska w Finlandii Społeczeństwo związki partnerskie
Powiązane
Czwartek, 07.12.2000 Gejowskie małżeństwa w Finlandii? Obraz Czwartek, 08.10.2015 Sukces! Ponad 41 tys. w dwa tygodnie Obraz Środa, 09.09.2015 Coraz większa presja UE na kraje bez związków i małżeństw? Obraz Niedziela, 24.05.2015 Przed nami RP w wersji 3.5 Obraz Poniedziałek, 14.10.2013 Miłość Nie Wyklucza: chcemy całą rękę!
Inne tematy
Eurowizja 2026: Finlandia faworytem bukmacherów. Jakie szanse ma Polska? Piątek, 15.05.2026 Eurowizja 2026: Finlandia faworytem bukmacherów. Jakie szanse ma Polska?
Prezydent Nawrocki zapowiada weto ws. ustawy o statusie osoby najbliższej. Będzie projekt prezydencki? Czwartek, 28.05.2026 Prezydent Nawrocki zapowiada weto ws. ustawy o statusie osoby najbliższej. Będzie projekt prezydencki?
Minister Kierwiński o parach jednopłciowych: "będą korzystać z większości praw, które mają wszyscy polscy małżonkowie" Wtorek, 19.05.2026 Minister Kierwiński o parach jednopłciowych: "będą korzystać z większości praw, które mają wszyscy polscy małżonkowie"
Kontakt Reklama Regulamin
Social media
Polub na Facebooku Obserwuj na Twitterze Instagram WhatsApp
© 1996-2026 Queermedia.pl, ISSN 2299-9019 Polityka prywatnościUstawienia prywatnościPrzerwij abonamentOdstąpienie od umowy







🌈
Odkryj więcej na Queer.pl
Zalogowani użytkownicy mogą oglądać zdjęcia innych osób, zakładać profile, komentować artykuły i oceniać filmy.
Dołącz do nas Zaloguj się