Strona główna Aktualności Społeczność
Profile Grupy Przewodnik Wydarzenia Wsparcie
Ogłoszenia
Towarzyskie Pokoje i mieszkania Praca Ogłoszenia drobne Edukacja Pozostałe Dodaj
Queeroteka
Książki Filmy i seriale Quizy Patronat Queer.pl
Magazyn
Artykuły Galerie Tematy Tagi
Kontakt Reklama Regulamin
Queer.pl Portal osób LGBT+
Menu
Logowanie Rejestracja
TOP Sport LGBT Profile i ogłoszenia Marsze Równości 2026 Kino LGBT Coming out
Piątek, 30.09.2011, Aktualizacja: Czwartek, 02.04.2026

Parlament Europejski: transseksualność to nie choroba!

Podziel się Tweetnij Skomentuj (22)
Podziel się Tweetnij Skomentuj (22)

PE wzywa WHO do zmiany klasyfikacji

Parlament Europejski przyjął wczoraj rezolucję, w której wzywa Światową Organizację Zdrowia do odejścia od traktowania osób transpłciowych jako chorych psychicznie. Z Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób dowiadujemy się, że np. transseksualizm jest "zaburzeniem osobowości i zachowania". "Uważanie osób transpłciowych za chorych psychicznie jest odbieraniem im prawa do decydowania o sobie, często prowadzi to do braku szacunku ze strony służby zdrowia oraz rodzin. Rezolucja wysyła jasną wiadomość do Komisji oraz WHO: patologizacja tożsamości płciowej musi się skończyć tak, jak skończyła się patologizacja homoseksualności w 1990" - podkreślił Raül Romeva i Rueda, wiceprzewodniczący Intergrupy LGBT przy Parlamencie Europejskim. W przyszłym roku rezolucję zamierza lobbować w naszym kraju także Fundacja Trans-Fuzja.

Przyjęty wczoraj zapis rezolucji wzywa "Komisję oraz Światową Organizację Zdrowia do wykreślenia zaburzeń identyfikacji płciowej z listy zaburzeń psychicznych i przypilnowania niepatologizującej reklasyfikacji w negocjacjach nad 11. wersją Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób".

"Transseksualność nie jest chorobą ani zaburzeniem psychicznym, ale wymaga pomocy medycznej, podobnie jak ciąża - nie jest chorobą a wymaga takiej pomocy" - tłumaczy naszemu portalowi Lalka Podobińska z Trans-Fuzji. "Będziemy walczyć zarówno o refundację leków, większość i tak jest pełnopłatna, a inne są pełnopłatne, jeśli nie zgadza się PESEL osoby, dla której jest przepisany lek, przeznaczony dla płci z innym PESELEM, jak też o refundację zabiegów chirurgicznych, bo jest to niezbędna pomoc medyczna dla osób transseksualnych" - dodaje.

"Negatywne piętno musi się zakończyć" - podkreśliła Emine Bozkurt, holenderska europosłanka, autorka zapisu.

(md)
OCEŃ ARTYKUŁ
Podoba mi się (60)
walentynka-biseksualna-wbi kierownik2 wiolka-srolka tekrio pavi1505 freedom01 lugi misior agaba111 labryska89
Nie podoba mi się (10)
majkel1992 jimbeam rojza_genendel hugs-and-kisses jonaasss bez-emocji armaros konwik fridericus_rex
Komentarze (22)
HEJT STOP!Zapoznaj się z warunkami dodawania komentarzy
Komentuj
Moja ikona
Dodaj komentarz
Komentarz od osoby niezalogowanej pojawi się po akceptacji moderatora.
Dozwolone znaczniki (BBCode):
[b], [i], [u], [url], [url=], [mail], [mail=], [color=], [code], [quote]
Ikona
24.04.2013 23:04 macjej23
rojza_genendel:
Nie rozumiem :-/
Dlaczego nazwanie transseksualizmu chorobą/zaburzeniem psychicznym jest złe? Czy określenie "choroba psychiczna" jest bardziej obraźliwe niż "choroba psychiczna"? Czy sklasyfikowanie kogoś "chorym psychicznie" automatycznie świadczy o braku szacunku?
Nie rozumiem też porównania do ciąży. Ciąża jest stanem fizjologicznym, którego wcześniej czy później doświadczy prawie każda kobieta. Ciąża prawidłowa w zasadzie nie wymaga fachowej pomocy medycznej.

Nie można uznać, że osoby transseksualne są zaburzone psychicznie bo tak po prostu nie jest. Niezgodność płci psychicznej z fizycznymi cechami płci przeciwnej nie ma tu nic do rzeczy. Osoba transseksualna doskonale wie jakie są jej pragnienia, ocenia rzeczywistość tak samo jak reszta itd.
Samo w sobie określenie "chory" w praktyce jest deprecjonujące. Identycznie było z gejami i lesbijkami - takie głosy zresztą słychać jeszcze dzisiaj w ustach Pawłowicz, Terlikowskiego. Kwestia refundacji zabiegów korekty płci to już tylko zapisy. Możemy wydać publiczne pieniądze na taki cel, jeśli tylko będzie taka wola.
cytuj zgłoś 0 1
Ikona
13.06.2012 22:26 jamto
adamus30:
mlody_faszysta:
Zlinczujcie mnie, ale nie podoba mi się to. Uważam, że transseksualizm to zaburzenie psychiczne, jednak moim zdaniem, najlepszym "lekarstwem" jest zmiana płci" Żadna rezolucja tego nie zmieni, jedynie rzetelne badania.
pomyśl koleś ile idzie kasy na leczenie AIDS jak w waszym gejowskim świecie wszyscy przechodzą przez jedno wyro i nawajem się zarażacie to jest chore nie macie macie w tym umiaru!

A skąd wiesz? Śpisz z byle kim??
cytuj zgłoś 1 0
Ikona
01.12.2011 0:50 niunia86
tehanu:
Całym sercem zgadzam się z prymatem duszy / umysłu nad ciałem.


a gdzie harmonia?:D

mlody_faszysta:
Zlinczujcie mnie,


jesteś na tolerancyjnej stroni ;)
cytuj zgłoś 1 0
Ikona
03.10.2011 18:45 mlody_faszysta
onemillion@
Na marginesie zaznaczę, że doskonale wiem, co znaczy termin "faszysta", aczkolwiek nick jest raczej związany z "nietypowym" "humorem", który tkwi w mojej głowie.
cytuj zgłoś 1 0
Ikona
02.10.2011 17:21 onemillion
adamus30:
mlody_faszysta:
Zlinczujcie mnie, ale nie podoba mi się to. Uważam, że transseksualizm to zaburzenie psychiczne, jednak moim zdaniem, najlepszym "lekarstwem" jest zmiana płci" Żadna rezolucja tego nie zmieni, jedynie rzetelne badania.
pomyśl koleś ile idzie kasy na leczenie AIDS jak w waszym gejowskim świecie wszyscy przechodzą przez jedno wyro i nawajem się zarażacie to jest chore nie macie macie w tym umiaru!

Skąd ta frustracja? Nie uogólniaj, nie każdy puszcza się na prawo i lewo, nie każdy ma AIDS, nie każdy żyje tym światem!
Zgodzę się z komentarzem kolegi mlody_faszysta (aczkolwiek po nicku wnioskuję pewną nie wiedzę związaną z użyciem terminu faszysta) bo to jest w jakimś stopniu zaburzenie i powinno się takim osobom pomagać wybrać odpowiednią dla nich tożsamość :)
cytuj zgłoś 1 2
jatozur
02.10.2011 14:46 jatozur (32) 54°36'N 18°14'E
rojza_genendel - co? o_o
cytuj zgłoś 0 0
rojza_genendel
01.10.2011 20:58 rojza_genendel (45) Kraków
rojza_genendel:
Czy określenie "choroba psychiczna" jest bardziej obraźliwe niż "choroba psychiczna"? /quote]
niż "choroba fizyczna" oczywiście!
cytuj zgłoś 0 0
rojza_genendel
01.10.2011 20:57 rojza_genendel (45) Kraków
Nie rozumiem :-/
Dlaczego nazwanie transseksualizmu chorobą/zaburzeniem psychicznym jest złe? Czy określenie "choroba psychiczna" jest bardziej obraźliwe niż "choroba psychiczna"? Czy sklasyfikowanie kogoś "chorym psychicznie" automatycznie świadczy o braku szacunku?
Nie rozumiem też porównania do ciąży. Ciąża jest stanem fizjologicznym, którego wcześniej czy później doświadczy prawie każda kobieta. Ciąża prawidłowa w zasadzie nie wymaga fachowej pomocy medycznej.
cytuj zgłoś 3 2
Ikona
01.10.2011 18:53 mlody_faszysta
adamus30:
pomyśl koleś ile idzie kasy na leczenie AIDS jak w waszym gejowskim świecie wszyscy przechodzą przez jedno wyro i nawajem się zarażacie to jest chore nie macie macie w tym umiaru!

A ty koleś naucz się czytać ze zrozumieniem, to co ja napisałem.
cytuj zgłoś 2 0
konwik
01.10.2011 18:12 konwik (45) Londyn
polskieradio.pl:
Anna Grodzka zapowiedziała na konferencji prasowej w Warszawie złożenie w poniedziałek pozwu wobec Terlikowskiego, za jego wypowiedź, zamieszczoną na portalu fronda.pl.
Według niej Terlikowski miał stwierdzić, że "jest (ona) mężczyzną, który pozbawił się narządów płciowych i udaje kobietę, co świadczy o odejściu od Kościoła katolickiego". Grodzka zapowiada pozew o ochronę dóbr osobistych.

A tutaj fronda.pl.
cytuj zgłoś 0 0
  • 1
  • 2
  • 3
Autor
Redakcja Queer.pl
Pierwszy polski portal ludzi LGBT
TAGIWięcej
Depatologizacja transpłciowości w PE Emine Bozkurt Fundacja Trans-Fuzja Lalka Podobińska Międzynarodowa Klasyfikacja Chorób Parlament Europejski Polityka Polska prawa człowieka Prawo Raül Romeva i Rueda refundacja leków rezolucja transpłciowość transseksualność WHO Zdrowie
Powiązane
Obraz Piątek, 04.01.2013 Wywiady Repliki: Lalka Podobińska Obraz Poniedziałek, 01.10.2012 Dyskryminacja transseksualistów ma się dobrze? Obraz Środa, 22.03.2017 Grabaż o politykach PO: do chlewu z wami, nie do Europy... Obraz Piątek, 07.08.2015 Ustawa o uzgodnieniu płci "przeszła" przez Senat Obraz Wtorek, 03.12.2013 Dlaczego nie należy się bać ustawy o uzgodnieniu płci?
Inne tematy
Transkrypcja małżeństw jednopłciowych: była radość - są problemy, niepewność i rozczarowanie Wtorek, 26.05.2026 Transkrypcja małżeństw jednopłciowych: była radość - są problemy, niepewność i rozczarowanie
Eurowizja 2026: Finlandia faworytem bukmacherów. Jakie szanse ma Polska? Piątek, 15.05.2026 Eurowizja 2026: Finlandia faworytem bukmacherów. Jakie szanse ma Polska?
Minister Kierwiński o parach jednopłciowych: "będą korzystać z większości praw, które mają wszyscy polscy małżonkowie" Wtorek, 19.05.2026 Minister Kierwiński o parach jednopłciowych: "będą korzystać z większości praw, które mają wszyscy polscy małżonkowie"
Kontakt Reklama Regulamin
Social media
Polub na Facebooku Obserwuj na Twitterze Instagram WhatsApp
© 1996-2026 Queermedia.pl, ISSN 2299-9019 Polityka prywatnościUstawienia prywatnościPrzerwij abonamentOdstąpienie od umowy







🌈
Odkryj więcej na Queer.pl
Zalogowani użytkownicy mogą oglądać zdjęcia innych osób, zakładać profile, komentować artykuły i oceniać filmy.
Dołącz do nas Zaloguj się