Strona główna Aktualności Społeczność
Profile Grupy Przewodnik Wydarzenia Wsparcie
Ogłoszenia
Towarzyskie Pokoje i mieszkania Praca Ogłoszenia drobne Edukacja Pozostałe Dodaj
Queeroteka
Książki Filmy i seriale Quizy Patronat Queer.pl
Magazyn
Artykuły Galerie Tematy Tagi
Kontakt Reklama Regulamin
Queer.pl Portal osób LGBT+
Menu
Logowanie Rejestracja
TOP Kino LGBT Marsze 2026 Profile i ogłoszenia Sport LGBT Coming out
Środa, 06.11.2019, Aktualizacja: Środa, 01.04.2026

E. Chojna-Duch: ustawę o związkach partnerskich będę oceniać zgodnie z moimi poglądami

Podziel się Tweetnij Skomentuj (21)
Podziel się Tweetnij Skomentuj (21)

Kandydatka PiS do TK uważa, że związki partnerskie są niezgodne z Konstytucją

Kandydatka PiS do Trybunału Konstytucyjnego - Elżbieta Chojna-Duch - stwierdziła w RMF FM, że jeśli ustawa o związkach partnerskich trafi do TK to będzie ją oceniać "Zgodnie, oczywiście, ze swoimi poglądami, zgodnie z racjonalnością, zgodnie z interesem państwa". Polityczka uważa także, że taka ustawa byłaby niezgodna z Konstytucją.

Elżbieta Chojna-Duch, kandydatka PiS do Trybunału Konstytucyjnego była uczestniczką programu RMF FM, w którym wypowiedziała się o związkach partnerskich. Polityczka podkreśliła, że jeśli taka ustawa pojawi się w TK to będzie ją oceniać "w świetle konkretnych przypadków i skutków tych regulacji prawnych".
ZOBACZ TEŻ Czy przedsiębiorstwo może odmówić wykonania usługi bo jesteś LGBT? Trybunał Konstytucyjny wydał orzeczenie w sprawie drukarza z Łodzi

"Zgodnie, oczywiście, ze swoimi poglądami, zgodnie z racjonalnością, zgodnie z interesem państwa, zwłaszcza z interesem gospodarczym, ale i też społecznym, bo zwykle takie są w podtekście" zaznacza.

Chojna-Duch stwierdziła także, iż ustawa, która miałaby wprowadzić związki partnerskie "z naszą obecną konstytucją jest niezgodna". Polityczka twierdzi, że należałoby zmienić obowiązujące prawo, zwróciła także uwagę na to, że taka ustawa jest "pewną całością i ma szerszy kontekst". Poza tym, Chojna-Duch przyznaje, że "nie myślała o tym" i będzie dopiero, kiedy stanie postawiona przed taką sytuacją.


Warto w tym momencie przypomnieć art. 18 Konstytucji, na który głównie powołują się osoby przeciwne wprowadzenie związków partnerskich i równości małżeńskiej.

Małżeństwo jako związek kobiety i mężczyzny, rodzina, macierzyństwo i rodzicielstwo znajdują się pod ochroną i opieką Rzeczypospolitej Polskiej.

Konstytucja RP, art. 18
Zapis świadczy o tym, że instytucja małżeństwa jako związku kobiety i mężczyzny znajduje się pod ochroną państwa - nie mówi jednak, że inne formy zawierania relacji są w Polsce niedozwolone. Wobec tego Konstytucja nie zabrania formalizacji związków partnerskich. Martwi fakt, że o tak podstawowych kwestiach nie wie kandydatka do Trybunału Konstytucyjnego.

(kb)
OCEŃ ARTYKUŁ
Podoba mi się (6)
leszek-krynski dorota-bobela looking4love90 onchybaas 745zl
Nie podoba mi się (22)
fearlesspanda sasunaru agaf17 gabriel_angelfox adrian-jasinski luckymario kierownik2 tenmat rmt drobniewski-roman
Komentarze (21)
HEJT STOP!Zapoznaj się z warunkami dodawania komentarzy
Komentuj
Moja ikona
Dodaj komentarz
Komentarz od osoby niezalogowanej pojawi się po akceptacji moderatora.
Dozwolone znaczniki (BBCode):
[b], [i], [u], [url], [url=], [mail], [mail=], [color=], [code], [quote]
upstairs_at_you
15.11.2019 18:10 upstairs_at_you (57) miasteczko raczej
Na szczęście poglądy tej Pani są już od dzisiaj tylko i wyłącznie jej prywatną sprawą.
Tak PiS jej podziękował za aktywność przed komisją Vatowską.
cytuj zgłoś 0 0
FearlessPanda
14.11.2019 11:06 FearlessPanda
don_diego44:
@FearlessPanda
Oprócz suchego zapisu w przepisach prawnych, jednak jest też ważny kontekst w jakim taki przepis był wprowadzany. A w tym przypadku ten zapis był wprowadzony przez PSL specjalnie . Nie jest on jednoznaczny, ale intencja jest wiadoma.


to majaczenie. to by oznaczalo, ze przepisy nie licza sie, tylko intencje, a to nie jest fakt. zapis jasno nie wyklucza rownouprawnienia malzenstw
cytuj zgłoś 2 0
don_diego44
12.11.2019 2:49 don_diego44 (60) Tychy
@FearlessPanda
Oprócz suchego zapisu w przepisach prawnych, jednak jest też ważny kontekst w jakim taki przepis był wprowadzany. A w tym przypadku ten zapis był wprowadzony przez PSL specjalnie . Nie jest on jednoznaczny, ale intencja jest wiadoma.
cytuj zgłoś 0 1
FearlessPanda
11.11.2019 22:14 FearlessPanda
don_diego44:
@FearlessPanda
W każdym przepisie jest większy lub mniejszy zakres interpretacji . Nigdy nie jest tak ,że przepis odnosi się do wszystkich sytuacji.

jak widac, jesli powiesz, ze warszawa jest miastem, to oznacza wedlug cudakow, ze inne miasta to definitywnie nie miasta. to paranjoa, ale ludzi glosuja na cudakow
cytuj zgłoś 1 0
don_diego44
08.11.2019 13:56 don_diego44 (60) Tychy
@FearlessPanda
W każdym przepisie jest większy lub mniejszy zakres interpretacji . Nigdy nie jest tak ,że przepis odnosi się do wszystkich sytuacji.
cytuj zgłoś 0 1
FearlessPanda
08.11.2019 10:51 FearlessPanda
don_diego44:
@FearlessPanda
Oczywiście ,że ma znaczenie z jaka intencją jest wprowadzane dane prawo i to jeszcze odnośnie tak ogólnego prawa jakim jest Konstytucja, gdzie pole interpretacji jest dość szerokie.

nie, nie ma, poniewaz jakikolwiek przepis mozna by traktowac on w jakikolwiek sposob.
cytuj zgłoś 0 0
*mir*
07.11.2019 19:35 *mir* (40) Metropolia Silesia
Biszkoptualista:
Obecny TK to atrapa i te jego pseudo-wyroki są de facto nieważne, tylko póki co państwo istnieje teoretycznie i to do kwadratu, więc mamy taki bałagan. Jak się to posprząta, a marionetki z TK zepchnie tam gdzie ich miejsce to będzie można przynajmniej rzetelnie ocenić zgodność ustawy

Wiele wskazuje na to że żeby posprzątać ten burdel który PiS zrobił będą potrzebne zmiany w konstytucji a żeby zebrać większość konstytucyjną w sejmie PiS musiałoby się stać partią marginalną. To chyba też pewien zamysł prezesa na stworzenie nowej Polski, zamieszanie w taki sposób żeby zmian wprowadzonych bez zmiany konstytucji nie dało się odkręcić.
cytuj zgłoś 2 0
agno
07.11.2019 18:22 agno (45) Kraków
aemstuz94:

W ich rozumowaniu samo istnienie związków partnerskich jest "atakiem na małżeństwo i rodzinę". Tak więc, skoro konstytucja nakazuje chronić rodziny i małżeństwa, to oni z tego wyciągają wniosek, że związki partnerskie są niezgodne z konstytucją.


Bardzo bym chciał, żeby ktoś w końcu wyjaśnił mi w jaki sposób istnienie związków partnerskich czy nawet małżeństw jednopłciowych miałoby zagrażać małżeństwom i rodzinom hetero...
cytuj zgłoś 3 0
don_diego44
07.11.2019 11:28 don_diego44 (60) Tychy
@FearlessPanda
Oczywiście ,że ma znaczenie z jaka intencją jest wprowadzane dane prawo i to jeszcze odnośnie tak ogólnego prawa jakim jest Konstytucja, gdzie pole interpretacji jest dość szerokie.
cytuj zgłoś 0 1
FearlessPanda
07.11.2019 9:00 FearlessPanda
*mir*:
Polska od lat jest najweselszym barakiem, do 13 latka ksiądz wzywa policję bo nie podoba mu się co ten robi z opłatkiem, kandydatka na sędzinę TK stwierdza że wszystki inne związki niż małżeńskie są niezgodne z prawem - nic tylko patrzeć jak policja będzie sprawdzała kto nie ma ślubu a jak żyjesz bez ślubu to za kratki.
Ciemnogród i średniowiecze...
Ta idiotka nie pojmuje tego, ze sa inne przepisy w konstytucji. jej interpretacja jest w sprzeczności co najmniej z art. 2., 5., 9., 30., 32., 40., 47. Konstytucji.
cytuj zgłoś 2 0
  • 1
  • 2
  • 3
Autor
Redakcja Queer.pl
Pierwszy polski portal ludzi LGBT
TAGIWięcej
Elżbieta Chojna-Duch konstytucja PiS Polityka Polska Prawo prawo rodzinne RMF FM równość małżeńska Społeczeństwo Trybunał Konstytucyjny Związki partnerskie w Trybunale Konstytucyjnym
Powiązane
Obraz Czwartek, 15.04.2021 Upolityczniony Trybunał Konstytucyjny odwołał Bodnara ze stanowiska RPO. Polki i Polacy zostaną bez Rzecznika Obraz Poniedziałek, 11.02.2019 Co uzasadnienie sądu w Warszawie oznacza dla par jednopłciowych w Polsce? Obraz Wtorek, 02.10.2018 Ludwik Dorn o... związkach partnerskich Obraz Wtorek, 22.03.2016 Prof. Łętowska o Konstytucji Obraz Poniedziałek, 25.03.2013 Łętowska: dyskusja wokół Konstytucji jest zakłamana
Inne tematy
Fiskus odmawia wspólnego rozliczenia małżeństwom jednopłciowym - czy to ostateczna decyzja? Czwartek, 02.07.2026 Fiskus odmawia wspólnego rozliczenia małżeństwom jednopłciowym - czy to ostateczna decyzja?
Pierwsze gejowskie małżeństwo w Bundestagu - nie zgadniecie w jakiej partii ... Środa, 24.06.2026 Pierwsze gejowskie małżeństwo w Bundestagu - nie zgadniecie w jakiej partii ...
Obejrzałem dla Was serial „Proud", żebyście... też musieli Piątek, 12.06.2026 Obejrzałem dla Was serial „Proud", żebyście... też musieli
Ipsos LGBT+ Pride 2026: można mówić, nie wolno się całować. Polski paradoks akceptacji Piątek, 26.06.2026 Ipsos LGBT+ Pride 2026: można mówić, nie wolno się całować. Polski paradoks akceptacji
Rosja: wyroki więzienia za prowadzenie baru LGBT - show drag queen to ekstremizm! Wtorek, 30.06.2026 Rosja: wyroki więzienia za prowadzenie baru LGBT - show drag queen to ekstremizm!
Jordan Lucas: diva siatkówki podbija sieć i walczy z hejtem Środa, 06.05.2026 Jordan Lucas: diva siatkówki podbija sieć i walczy z hejtem
Kontakt Reklama Regulamin
Social media
Polub na Facebooku Obserwuj na X Instagram WhatsApp
© 1996-2026 Queermedia.pl, ISSN 2299-9019 Polityka prywatnościPolityka cookiesUstawienia prywatnościPrzerwij abonamentOdstąpienie od umowy







🌈
Odkryj więcej na Queer.pl
Zalogowani użytkownicy mogą oglądać zdjęcia innych osób, zakładać profile, komentować artykuły i oceniać filmy.
Dołącz do nas Zaloguj się