Strona główna Aktualności Społeczność
Profile Grupy Przewodnik Wydarzenia Wsparcie
Ogłoszenia
Towarzyskie Pokoje i mieszkania Praca Ogłoszenia drobne Edukacja Pozostałe Dodaj
Queeroteka
Książki Filmy i seriale Quizy Patronat Queer.pl
Magazyn
Artykuły Galerie Tematy Tagi
Kontakt Reklama Regulamin
Queer.pl Portal osób LGBT+
Menu
Logowanie Rejestracja
TOP Sport LGBT Profile i ogłoszenia Marsze Równości 2026 Kino LGBT Coming out
Poniedziałek, 29.03.2010, Aktualizacja: Czwartek, 02.04.2026

Jakich związków jednopłciowych chcemy?

Podziel się Tweetnij Skomentuj (39)
Podziel się Tweetnij Skomentuj (39)

Podsumowanie półrocznych debat

Grupa Inicjatywna ds. związków partnerskich zakończyła serię spotkań w całej Polsce. Czas na podsumowanie.

Od października 2009 r. do marca 2010 r. Grupa Inicjatywna odwiedziła kolejno Wrocław, Poznań, Rzeszów, Warszawę, Łódź, Gdańsk, Katowice, Szczecin, Lublin, Kraków, Białystok, Toruń, Olsztyn i Kielce. Spotkania miały na celu między innymi przedstawienie ponad 20-letniej historii związków partnerskich oraz omówienie głównych zagadnień dotyczących związków tej samej płci, które powinny być uregulowane przez polskie prawo. Głównym zaś celem wszystkich spotkań było przede wszystkim przedyskutowanie czterech modeli uregulowań prawnych dotyczących związków jednopłciowych, które istnieją na świecie: małżeństwa, związki partnerskie, PACS (rozwiązanie francuskie) oraz konkubinaty.

Każdą debatę kończyło głosowanie: "O jaki model związków jednopłciowych powinniśmy dziś walczyć w Polsce?", jak wyglądają wyniki?

18,5% - za tym, że powinniśmy dziś walczyć o małżeństwa par tej samej płci;
34,5% - za tym, że powinniśmy dziś walczyć o związki partnerskie par zarówno tej samej, jak i różnej płci;
45,8% - za tym, że powinniśmy dziś walczyć o model najbardziej przypominający francuski PACS (umowa cywilna dwóch dorosłych nie spokrewnionych osób),
1,2% - za tym, że powinniśmy dziś walczyć o konkubinaty par tej samej płci.

Grupa Inicjatywna wysłała także listy do wszystkich klubów parlamentarnych z prośbą o rozmowę, zainteresowanie wykazał tylko Klub Lewicy oraz SDPL. Do spotkania z SLD doszło 2 marca, o którym pisaliśmy na Innej Stronie. Lewica obiecała wsparcie oraz pomoc przy pisaniu projektu ustawy. "W ciągu najbliższych dni przedstawimy otwarty katalog naszych głównych postulatów wraz z ich opisem i uzasadnieniem. Wierzymy, że nasz projekt zdobędzie poparcie polityczne, które stanie się któregoś dnia na tyle mocne, by projekt przerodził się w obowiązujące prawo - krok milowy na drodze do równości Polaków i Polek bez względu na ich orientację seksualną" - deklarują przedstawiciele Grupy Inicjatywnej ds. związków partnerskich.

Grupa Inicjatywna ds. związków partnerskich (w składzie: Yga Kostrzewa, Mariusz Kurc, Krystian Legierski i Tomasz Szypuła), która działa od czerwca 2009 roku, od początku roku przypomina o swoich dążeniach do przygotowania ustawy dotyczącej uregulowania związków pozamałżeńskich w Polsce. Pełną parą rusza także strona http://www.zwiazkipartnerskie.info/. Można na niej znaleźć wiele przydatnych informacji, także o tym, co do tej pory udało się zrobić w sprawie związków partnerskich w naszym kraju, gdzie postulaty społeczności LGBT są przez rządzących uparcie ignorowane. Kolejną inicjatywą, która także przyczynia się do popularyzacji postulatów dotyczących uregulowania prawnego związków jednopłciowych jest akcja http://www.wszyscynatak.pl

(promo/md)
OCEŃ ARTYKUŁ
Podoba mi się (76)
blue elizabet21 sweetsacrifice coffee_ dresik_ona kuuubeusz bmichal fitzcarraldo warrior waldus13
Nie podoba mi się (0)
Komentarze (39)
HEJT STOP!Zapoznaj się z warunkami dodawania komentarzy
Komentuj
Moja ikona
Dodaj komentarz
Komentarz od osoby niezalogowanej pojawi się po akceptacji moderatora.
Dozwolone znaczniki (BBCode):
[b], [i], [u], [url], [url=], [mail], [mail=], [color=], [code], [quote]
Ikona
08.04.2010 21:34 KaFor
Jakie kwestie powinna regulować ustawa?


Prosimy Cię o wypełnienie ankiety dotyczącej planowanego projektu ustawy
dotyczącej instytucjonalizacji związków osób tej samej płci. W ankiecie
należy wskazać, jakie elementy Twoim zdaniem powinny się w ewentualnej
ustawie znaleźć.


http://www.ankietka.pl/ankieta/38073/instytucjonalizacja(...)lci.html
cytuj zgłoś 1 0
Ikona
08.04.2010 6:27 KaFor
Każdy - kto pozostaje w związku - już za moment będzie miał też okazje do coming outu.

Trwa próbny spis powszechny przed właściwym w 2011 roku.

Spis to dobry czas na pokazanie naszych związków.


USTAWA
z dnia 4 marca 2010 r.
o narodowym spisie powszechnym ludności i mieszkań w 2011 r.

Art. 2. Ilekroć w ustawie jest mowa o: 14) związku nieformalnym
cytuj zgłoś 1 0
danny80
01.04.2010 20:06 danny80 (46) Kraków
vito222222:
Ja chcialbym takiego zwiazku, ktory moge sam z partnerem zawrzec szybko w gminie a jak ktos sie z nas rozmysli, to idzie i wyrejestyrowuje! Nie pasuje mi malzenstwo, bo to chora instytucja stworzona po to aby prawnicy mieli robote! Jak moze ktos decydowac o tym czy ja mam byc z kims zwiazany uczuciami i zyciem prywatnym czy nie!


Jesteś więc żywym przykładem na to, że obok zapotrzebowania na małżeństwa istnieje też zapotrzebowanie na związki partnerskie. Jest potrzebne i to i to. Nie jedno "zamiast" drugiego.
cytuj zgłoś 5 0
vito222222
01.04.2010 19:07 vito222222 (49)
Ja chcialbym takiego zwiazku, ktory moge sam z partnerem zawrzec szybko w gminie a jak ktos sie z nas rozmysli, to idzie i wyrejestyrowuje! Nie pasuje mi malzenstwo, bo to chora instytucja stworzona po to aby prawnicy mieli robote! Jak moze ktos decydowac o tym czy ja mam byc z kims zwiazany uczuciami i zyciem prywatnym czy nie!
cytuj zgłoś 1 0
Ikona
01.04.2010 0:12 adrjen
wimper:
Niech mi ktoś wytłumaczy po co te całe debaty, narady, srady.... skoro z góry wiadomo, że nic z tego... w sejmie i tak tego wiekszosc nie poprze, szkoda zachodu...


Heh akcje akcjami, ale święte słowa Wimper ;) póki co Polska raczej nie ma szans na tego typu zmiany.
cytuj zgłoś 4 2
wimper
01.04.2010 0:07 wimper (35) Bydgoszcz
Niech mi ktoś wytłumaczy po co te całe debaty, narady, srady.... skoro z góry wiadomo, że nic z tego... w sejmie i tak tego wiekszosc nie poprze, szkoda zachodu...
cytuj zgłoś 3 3
danny80
30.03.2010 18:37 danny80 (46) Kraków
lilianne_blaze:
Sprawe warto wlaczyc do dyskusji. Ale szanse na to ze spoleczenstwo "nie skojarzy / nie dowie sie" ze ten model _jest_ modelem Izraelskim i nie zareaguje "odpowiednio" oceniam na zero.


Jestem niepoprawnym optymistą (bez optymizmu nie ma wiary w szansę powodzenie przedsięwzięć), zwłaszcza jeśli będzie to poprawka będąca jednym z punktów "Ustawy o zmianie ustawy... i zmianie niektórych ustaw" związanej z jakimśtam dostosowaniem do czegośtam. Wiedza posłów jest często tak samo kiepska jak środowisk, z których się wywodzą.

Warto zaznajomić z tematem odpowiednie kręgi odpowiednich partii a może coś, kiedyś w końcu z tego będzie. Walczyć o tę sprawę w każdym razie warto.
cytuj zgłoś 4 2
lilianne_blaze
30.03.2010 18:16 lilianne_blaze (109) Warszawa
danny80:
> Polskie społeczeństwo nie studiuje dogłębnie tematów na które się wypowiada.

Masz racje. I niestety dotyczy to _kazdego_ tematu.

> Jeśli się społeczeństwu nie powie, że jest to "model izraelski" to wiedzieć o tym nie będzie

Media - i tradycyjne i internetowe - zaraz wymysla cos "odpowiedniego" i "poetyckiego", np. o "pedalskich zalotach rozowego lobby do zydokomuny" i bedzie po sprawie.

> Uznawanie małżeństw "cudzych" ale nie ruszanie "naszych" mogłoby być dla wielu osób dużo łatwiejsze do przełknięcia niż PACS czy konkubinaty. No bo to tylko jakiesi przyjezdne turysty ze swymi dziwactwami... Polak Ojciec i Matka Polka się tego nie chycom a jak Hulendry se wprowadziły to niech im tam bedzie.

Masz racje. Oczywiscie w praktyce to nie byloby takie proste, zwlaszcza w polaczeniu z antysemicko- homofobiczno- anty-UE kampania nienawisci ktora w tym momencie sie rozpeta, ale jak mowilam - przynajmniej to bylby krok do przodu, nie krok w bok.

Sprawe warto wlaczyc do dyskusji. Ale szanse na to ze spoleczenstwo "nie skojarzy / nie dowie sie" ze ten model _jest_ modelem Izraelskim i nie zareaguje "odpowiednio" oceniam na zero.
cytuj zgłoś 2 2
danny80
30.03.2010 18:00 danny80 (46) Kraków
lilianne_blaze:
Tak, pozornie to dobry pomysl (nadal nie jest to rownosc, ale w przeciwienstwie do zwiazkow partnerskich i pacsow bylby to krok do przodu, nie krok w bok), ale w polskim spoleczenstwie ma jeszcze mniejsze szanse. Spojrz na skale antysemityzmu w Polsce. Co najmniej rownie zle jak z homofobia, Polacy nie zgodza sie na "model Izraelski" dokladnie z tego powodu - poniewaz jest Izraelski.

Z drugiej strony jesli UE (albo, jak mawia wielu tzw. "prawdziwych Polakow", Jewropejska) wreszcie wychoduje pare i postanowi interweniowac, to prawdopodobnie bedzie to wymuszenie rozpoznawania malzenstw homo zawartych w innych krajach UE (sa bardzo silne podstawy prawne miedzy innymi w Swobodzie Przeplywu Osob, czyli wlasnie wariant modelu Izraelskiego.


Polskie społeczeństwo nie studiuje dogłębnie tematów na które się wypowiada. Jeśli się społeczeństwu nie powie, że jest to "model izraelski" to wiedzieć o tym nie będzie tak jak nie wie, że Cinema City jest izraelskie. Problem jaki mieli Holendrzy z dzieckiem w Grecji daje pewną szansę na wspomniane przez Ciebie wymuszenie dla całej niechlubnej części UE.

Uznawanie małżeństw "cudzych" ale nie ruszanie "naszych" mogłoby być dla wielu osób dużo łatwiejsze do przełknięcia niż PACS czy konkubinaty. No bo to tylko jakiesi przyjezdne turysty ze swymi dziwactwami... Polak Ojciec i Matka Polka się tego nie chycom a jak Hulendry se wprowadziły to niech im tam bedzie.

Czekam z niecierpliwością na ostateczny finał sprawy greckiej. Mam nadzieję, że IS będzie nas informować na ten temat na bieżąco. :)
cytuj zgłoś 4 2
lilianne_blaze
30.03.2010 17:45 lilianne_blaze (109) Warszawa
danny80:
Wiele załatwiłby model Izraelski czyli uznawanie wszystkich związków zawartych za granicą. Moim zdaniem uznawane powinny być związki niezależnie od formy prawnej, liczby małżonków oraz ich płci. Ta uznawalność byłaby wręcz istotniejsza niż związki typu PACS. Taka poprawka wprowadzałaby to o co nam chodzi (pełne małżeństwa homoseksualne) i uchroniłaby Polskę przed problemami jakie pojawiają się w Grecji. Szkoda, że kwestia ta nie stała się osobnym punktem głosowań w czasie debat.


Tak, pozornie to dobry pomysl (nadal nie jest to rownosc, ale w przeciwienstwie do zwiazkow partnerskich i pacsow bylby to krok do przodu, nie krok w bok), ale w polskim spoleczenstwie ma jeszcze mniejsze szanse. Spojrz na skale antysemityzmu w Polsce. Co najmniej rownie zle jak z homofobia, Polacy nie zgodza sie na "model Izraelski" dokladnie z tego powodu - poniewaz jest Izraelski.

Z drugiej strony jesli UE (albo, jak mawia wielu tzw. "prawdziwych Polakow", Jewropejska) wreszcie wychoduje pare i postanowi interweniowac, to prawdopodobnie bedzie to wymuszenie rozpoznawania malzenstw homo zawartych w innych krajach UE (sa bardzo silne podstawy prawne miedzy innymi w Swobodzie Przeplywu Osob, czyli wlasnie wariant modelu Izraelskiego.
cytuj zgłoś 2 2
  • 1
  • 2
  • 3
  • ...
  • 4
Autor
Redakcja Queer.pl
Pierwszy polski portal ludzi LGBT
TAGIWięcej
debata Grupa Inicjatywna ds. Związków Partnerskich konkubinat Krystian Legierski Mariusz Kurc małżeństwa jednopłciowe Modele uregulowania związków jednopłciowych PACS Polityka Polska Poznań Prawo projekt ustawy równość SDPL SLD Społeczeństwo Warszawa Wrocław Yga Kostrzewa związki partnerskie
Powiązane
Obraz Poniedziałek, 22.02.2010 "Chcemy homomałżeństw, ale trzeba być realistą" Obraz Piątek, 22.07.2011 Związkowcy Obraz Piątek, 24.06.2011 Wywiady IS: Yga Kostrzewa Obraz Poniedziałek, 16.11.2009 Gorzko, gorzko... teraz Polska! Obraz Czwartek, 20.10.2011 Związki partnerskie - priorytet po wyborach
Inne tematy
Minister Kierwiński o parach jednopłciowych: "będą korzystać z większości praw, które mają wszyscy polscy małżonkowie" Wtorek, 19.05.2026 Minister Kierwiński o parach jednopłciowych: "będą korzystać z większości praw, które mają wszyscy polscy małżonkowie"
Prezydent Nawrocki zapowiada weto ws. ustawy o statusie osoby najbliższej. Będzie projekt prezydencki? Czwartek, 28.05.2026 Prezydent Nawrocki zapowiada weto ws. ustawy o statusie osoby najbliższej. Będzie projekt prezydencki?
Eurowizja 2026: największy bojkot w historii wydarzenia od 1970 roku. Kto i dlaczego odwrócił się od konkursu? Sobota, 16.05.2026 Eurowizja 2026: największy bojkot w historii wydarzenia od 1970 roku. Kto i dlaczego odwrócił się od konkursu?
Kontakt Reklama Regulamin
Social media
Polub na Facebooku Obserwuj na Twitterze Instagram WhatsApp
© 1996-2026 Queermedia.pl, ISSN 2299-9019 Polityka prywatnościUstawienia prywatnościPrzerwij abonamentOdstąpienie od umowy







🌈
Odkryj więcej na Queer.pl
Zalogowani użytkownicy mogą oglądać zdjęcia innych osób, zakładać profile, komentować artykuły i oceniać filmy.
Dołącz do nas Zaloguj się