Czyli dlaczego geje boją się lesbijek
Gdyby policzyć wszystkie historie o nietolerancji skierowanej wobec lesbijek, które często mi je opowiadają, byłoby ich mnóstwo. Naprawdę mnóstwo. To znaczy: historii byłoby mnóstwo, nie lesbijek, chociaż tych drugich też znam całkiem sporo. Najgorsze jest to, że ani ja, ani one nie podchodzimy do opowiadań tak, jak kiedyś: z gniewem, oburzeniem czy choćby zdziwieniem. Więcej jest obojętności i wtrętów typu „o, to tak jak wtedy, co” – bo historie, chociaż każda nieco inna, powtarzają się w nudno-banalny sposób. Łączy je jedno: osoba odpowiedzialna za akt homofobii jest gejem. Tak, gejem.
- Jarek -
Lejtmotyw historii zazwyczaj stanowi „wypierdalaj do swojego klubu”, poprzedzone paroma krytycznymi uwagami na temat fryzury, ubrania czy aparycji. Najczęściej moje koleżanki nie miały zamiaru przepuszczać kogoś poza kolejką do baru lub toalety albo zwracały uwagę chłopakom tańczącym z piwem na parkiecie, więc się doigrały. Czasem też – jak w przypadku mojej ulubionej historii, gdy para gejów siedząca dwa stoliki obok oburzała się niekobiecym, według nich, zachowaniem lesbijek – ośmielały się reagować na zaczepki kierowane pod ich adresem „niby przypadkiem”. Jeśli chodzi o mnie, najłagodniejsze stwierdzenie, z jakim się spotkałem to „nie wiem, co ty w nich widzisz” lub „i o czym z nimi niby rozmawiasz, o cipkach?”. Inne zarzuty są już cięższego kalibru i dotyczą, a jakże, „męskiego” wyglądu i głośnego, bezkompromisowego zachowania, afiszowania się ze swoją seksualnością („no bo przytulają się w miejscach publicznych”) lub rzekomej agresywności i prowokacji. Żaden z nich nie pochodził od heteroseksualistów. Dlaczego więc geje boją się – bo za homofobią nie stoi nic innego jak strach – lesbijek?
Bo lesbijki są społecznie bardziej akceptowane niż geje.
I nie muszą się specjalnie starać, żeby tak było – żadnego bycia „bi męskim spoza środowiska typ hetero”. Wśród gejów częste są próby maskowania się poprzez interioryzowanie elementów uznawanych społecznie za męskie. Lesbijki nie muszą tego robić, żeby stawać się bardziej kobiece; większość z cech uznawanych za właściwe kobietom sprowadza się zazwyczaj do roli społecznej, więc wygląd ma drugorzędne znaczenie. Ponadto figura geja jest istotna dla heteroseksualnych mę... ( Pozostało znaków: 7136 )
Ten artykuł został przeniesiony do archiwum
Możesz uzystkać dostęp do wszystkich archiwalnych newsów i artykułów zostając abonentem usługi Przyjaciel Queer.pl Twoja opłata pomoże nam w utrzymaniu portalu Queer.pl.