Seks, humor i szok
Walczące kobiety, które zaczynają się całować, dwóch przystojniaków flirtujących ze sobą w barze, piękna kobieta, która okazuje się mężczyzną - te i wiele innych scen związanych z tematyką lesbijską i gejowską można obecnie oglądać w reklamie zachodnioeuropejskiej i amerykańskiej. Spoty te zwykle nie są adresowane do społeczności homoseksualnych, lecz do przeciętnego odbiorcy. Głównym powodem stosowania takich motywów jest fakt, że współczesna reklama musi być niezwykle nowatorska, aby przyciągać uwagę widzów, czytelników i słuchaczy. Standardowe elementy służące wykreowaniu czegoś ponadprzeciętnie zauważalnego to seks, humor i bodźce wywołujące pewnego rodzaju szok. Posługiwanie się elementami homoseksualnymi zwykle związane jest z kombinacją tych trzech czynników. Szczególnie wyewoluowały seks i bodźce szokujące: z upływem lat znacznie przesunęły się granice wrażliwości emocjonalnej odbiorców. Wprowadzenie elementów homoseksualnych może przesunąć te granice jeszcze dalej. Inaczej jest z humorem: na przykład kopniak w męskie genitalia nadal jest odbierany jako coś zabawnego, a jeśli w dodatku osoba, która wydawała się kobietą, po kopniaku między nogi okazuje się mężczyzną - jest jeszcze śmieszniej.
A zatem właściwe zastosowanie elementów gejowskich i lesbijskich w reklamie pomaga osiągnąć efekty wywoływane przez sukcesogenne czynniki seksu, humoru i szokowania. Na poły walczące, na poły całujące się dziewczęta są po prostu postrzegane jako sexy (przez mężczyzn), typowe zachowania homoseksualne są odbierane jako zabawne, a widok więźnia, który nie może normalnie chodzić, ponieważ jest wykorzystywany seksualnie przez wielkiego Murzyna, szokuje, a niektórych nawet bawi. Większość reklam zorientowanych homoseksualnie z początku sugeruje "normalną" relację, która jednak po chwili zmienia się w scenę homoseksualną. Może to dotyczyć nawet reklamy drukowanej, gdzie po wstępnym rozpoznaniu sceny, w kolejnych sekundach spostrzega się coś dziwnego, na przykład że kobiety nie są w istocie kobietami. Ważnym powodem sukcesu tego typu reklam jest ich ścisłe odnoszenie się do życia innych ludzi, a zwykle uwielbiamy patrzeć na innych, zwłaszcza jeśli robią rzeczy ciekawe lub dziwaczne. Na pierwszy rzut oka reklama wygląda zwyczajnie, znajomo, ale dzieje się w niej coś niezwykłego.
Nie oznacza to jednak, że stosowanie reklamy lesbijskiej i gejowskiej prowadzi wprost do sukcesu - pozostaje kilka standardowych warunków do spełnienia. Kluczem do właściwego użycia elementów homoseksualnych w reklamie jest bycie sugestywnym, ale nie dosłownym. Czynniki te stanowią technikę prawdziwie niebezpieczną, ponieważ stosowane nieuważnie, bez poczucia smaku, a nawet subtelnego humoru - mogą urażać tyleż osób, ile przyciągać. Byłoby to w wielu wypadkach niepożądane, ponieważ osoby dotknięte mogą być zarazem klientami. Jest z tym tr... ( Pozostało znaków: 12083 )
Ten artykuł został przeniesiony do archiwum
Możesz uzystkać dostęp do wszystkich archiwalnych newsów i artykułów zostając abonentem usługi Przyjaciel Queer.pl Twoja opłata pomoże nam w utrzymaniu portalu Queer.pl.