Strona główna Aktualności Społeczność
Profile Grupy Przewodnik Wydarzenia Wsparcie
Ogłoszenia
Towarzyskie Pokoje i mieszkania Praca Ogłoszenia drobne Edukacja Pozostałe Dodaj
Queeroteka
Książki Filmy i seriale Quizy Patronat Queer.pl
Magazyn
Artykuły Galerie Tematy Tagi
Kontakt Reklama Regulamin
Queer.pl Portal osób LGBT+
Menu
Logowanie Rejestracja
TOP Sport LGBT Profile i ogłoszenia Marsze Równości 2026 Kino LGBT Coming out
Wtorek, 04.08.2020, Aktualizacja: Środa, 01.04.2026

Wyrok Trybunału w Strasburgu: transpłciowa kobieta osadzona w więzieniu musi otrzymać niezbędne leki

Podziel się Tweetnij Skomentuj (24)
Podziel się Tweetnij Skomentuj (24)
Transpłciowa Weronika trafiła do zakładu karnego w 2013 r., kiedy miała 21 lat. Odbywa karę za kradzież i włamania. Dziewczyna pochodzi z patologicznej rodziny, dzieciństwo spędziła w domach dziecka. Od tego czasu przerobiła kilka zakładów karnych, nie wszędzie traktowali ją dobrze. Do więziennego życia przywykła, chociaż jest osadzona z mężczyznami. Największy problem jest z uznaniem jej płci i zapewnieniem dostępu do niezbędnych leków i hormonów.
ZOBACZ TEŻ Masz pytania o transpłciowość? Zadaj je transpłciowej osobie Maja oferuje pomoc w zrozumieniu tematu w mediach społecznościowych

"Z przedstawionych Rzecznikowi informacji wynika, że od 2018 r. osoba, w imieniu której wnioskodawcy zwrócili się po pomoc, w sposób konsekwentny podejmuje działania zmierzające do uzgodnienia swojego sposobu odczuwania płci z wyglądem zewnętrznym, w tym dokonując samodzielnie amputacji obu jąder. Ten dramatyczny gest przywiódł ją do odbycia konsultacji seksuologicznych oraz rozpoczęcia terapii hormonalnej – na własny koszt, za zgodą dyrektora jednostki penitencjarnej – i  przyjmowania leków zlecanych przez specjalistę (uznanego za jednego z najbardziej doświadczonych krajowych ekspertów w zakresie transseksualizmu).

Po przeniesieniu osadzonej do innego zakładu karnego jego dyrektor nie wydał zgody na kontynuację dotychczasowego leczenia, twierdząc, że wymaga dodatkowych konsultacji lekarskich. Termin, w jakim miałyby się odbyć, oznaczał jednak  konieczność przerwania dotychczasowej terapii. Według wnioskodawców mogło się to przyczynić do rozstroju zdrowia i powodowało ogromny stres oraz cierpienie psychiczne, przywodzące myśli samobójcze" - opisuje sprawę biuro RPO, na oficjalnej stronie Rzecznika.


To osoby związane z Weroniką zgłosiły sprawę RPO. "W jej imieniu do Rzecznika zwróciła się osoba bliska oraz adwokat. Wnieśli o interwencję RPO w sprawie zaprzestania przez administrację jednostki penitencjarnej podawania leków hormonalnych, dotychczas zlecanych tej osobie przez seksuologa, pod którego opieką przechodziła proces korekty płci".

W podobnym czasie, w reakcji na artykuł OKO.press oraz interwencji prawniczki Agaty Bzdyń - z końcem lipca Europejski Trybunał Praw Człowieka w Strasburgu przychylił się do próśb, wskazując na art. 39 regulaminu Trybunału.

Wsparcie

Wesprzyj Queer.pl - najstarszy portal LGBT w Europie

Dziś bardziej niż kiedykolwiek potrzebujemy własnego głosu w Internecie. Daliśmy radę przez 24 lata - z Waszą pomocą przetrwamy także ten ciężki okres. Równocześnie utrzymanie takiego projektu jeszcze nigdy nie było tak trudne.

Zobacz jak wspomóc QUEER.PL


Jak podaje RPO: "Art. 39 regulaminu Trybunału uprawnia Izbę (lub w razie potrzeby jej prezesa) do wskazania środków tymczasowych. Trybunał stosuje ten środek tylko wyjątkowo i wyłącznie w niektórych dziedzinach, jeśli istnieje nieuchronne ryzyko wystąpienia szkód nie do naprawienia. Sprawy, w których ETPC wskazał na potrzebę zastosowania takiego środka, dotyczyły dotychczas m.in. deportacji i ekstradycji". Wyrok ma zapewnić Weronice możliwość podjęcia dalszej kuracji hormonalnej.

Z relacji Rzecznika wynika, że "dyrektor jednostki penitencjarnej zapoznał się z decyzją ETPC i wdroży ją w życie". Sprawa jest dalej monitorowana przez biuro RPO.

Jak podaje OKO.press kobieta ma jeszcze niemal 4 lata odsiadki.

(kb)

OCEŃ ARTYKUŁ
Podoba mi się (20)
agaba111 monika-lolita nati93 psychodejulia szymon-brycki peach2 billie-shears marcinekk malwamalwina nieznany4897
Nie podoba mi się (1)
karol-k
Komentarze (24)
HEJT STOP!Zapoznaj się z warunkami dodawania komentarzy
Komentuj
Moja ikona
Dodaj komentarz
Komentarz od osoby niezalogowanej pojawi się po akceptacji moderatora.
Dozwolone znaczniki (BBCode):
[b], [i], [u], [url], [url=], [mail], [mail=], [color=], [code], [quote]
Karol K.
10.08.2020 13:51 Karol K. (37) powiat brzeski
shingao 新顔:
andro:
Osoby transseksualne nie są jedynymi osobami którym nie dzieje się dobrze w społeczeństwie czy w rodzinach, osoby z "prawej strony" też są wykluczane z rożnych powodów. Możesz mi pisać o braku empatii, mam to w tyłku, nie znasz mnie, ale jeśli to sprawia ze twoja wizja świata nie ulegnie destrukcji, to na zdrowie. Ja po prostu chcę żeby ludzi traktować na równi (niby tego chcemy ale jednak chyba nie). Wiem że jestem naiwniakiem, ale według mnie ludzie są z natury dobrzy i gdy zaczynają robić coś źle, sobie czy innym, to jest tego jakaś przyczyna i nie ma znaczenia czy są z lewa, prawa czy po środku.


Przyczynę podałem. Czytaj uważniej. Jakiś rozkojarzony jesteś. Dyskryminacja, odrzucenie przez rodzinę i państwo, brak miłości (taki pakiecik, który łatwo dostać gdy się jest trans w Polsce) to całkiem dobre przyczyny, aby wejść w konflikt ze społeczeństwem i jego regułami. (co nie oznacza, że pochwalam łamanie prawa)

PS. Czemu tak się bronisz przed przeczytaniem tekstu źródłowego na oko.press? Będziesz lepiej doinformowany i możne lepiej zrozumiesz co przeżywają osoby trans. Bo jak na razie to jesteś głośny w żądaniu równości dla osób trans............. w zakresie bycia karanym więzieniem.


Znowu manipulujesz i chcesz wmówić coś czego nawet nie powiedziałem? :D Gdzie napisałem że chcę karać ludzi za bycie trans!?
cytuj zgłoś 0 1
nieznany4897
08.08.2020 20:30 nieznany4897 (28) Warszawa
Karol K.:
nieznany4897:
Bawi mnie ta wymiana słów xDDD To trzeba być zakłamanym zwracać wszem i wobec każdemu uwagę a potem robić to samo XDD Pozgłaszam wasze komentarze do moderacji a co tam poświęcę ten czas XDDD


zgłaszaj ludzi LGBT, narzucaj im swoją wolę i zdanie, jak nieprawi i niesprawiedliwi pisowcy, kórym sie wydaje że tylko oni mają prawo do głosu, brawo Ty!


I kto to mówi XDD Ps. bardzo gardzę Pisem więc mnie z tym gvwnem nie porównuj ;* XDDD
cytuj zgłoś 2 2
Karol K.
08.08.2020 14:26 Karol K. (37) powiat brzeski
nieznany4897:
Bawi mnie ta wymiana słów xDDD To trzeba być zakłamanym zwracać wszem i wobec każdemu uwagę a potem robić to samo XDD Pozgłaszam wasze komentarze do moderacji a co tam poświęcę ten czas XDDD


zgłaszaj ludzi LGBT, narzucaj im swoją wolę i zdanie, jak nieprawi i niesprawiedliwi pisowcy, kórym sie wydaje że tylko oni mają prawo do głosu, brawo Ty!
cytuj zgłoś 1 4
nieznany4897
08.08.2020 2:40 nieznany4897 (28) Warszawa
Bawi mnie ta wymiana słów xDDD To trzeba być zakłamanym zwracać wszem i wobec każdemu uwagę a potem robić to samo XDD Pozgłaszam wasze komentarze do moderacji a co tam poświęcę ten czas XDDD
cytuj zgłoś 2 2
Karol K.
07.08.2020 21:19 Karol K. (37) powiat brzeski
andro:
shingao 新顔:
andro:
Osoby transseksualne nie są jedynymi osobami którym nie dzieje się dobrze w społeczeństwie czy w rodzinach, osoby z "prawej strony" też są wykluczane z rożnych powodów. Możesz mi pisać o braku empatii, mam to w tyłku, nie znasz mnie, ale jeśli to sprawia ze twoja wizja świata nie ulegnie destrukcji, to na zdrowie. Ja po prostu chcę żeby ludzi traktować na równi (niby tego chcemy ale jednak chyba nie). Wiem że jestem naiwniakiem, ale według mnie ludzie są z natury dobrzy i gdy zaczynają robić coś źle, sobie czy innym, to jest tego jakaś przyczyna i nie ma znaczenia czy są z lewa, prawa czy po środku.


Przyczynę podałem. Czytaj uważniej. Jakiś rozkojarzony jesteś. Dyskryminacja, odrzucenie przez rodzinę i państwo, brak miłości (taki pakiecik, który łatwo dostać gdy się jest trans w Polsce) to całkiem dobre przyczyny, aby wejść w konflikt ze społeczeństwem i jego regułami. (co nie oznacza, że pochwalam łamanie prawa)

PS. Czemu tak się bronisz przed przeczytaniem tekstu źródłowego na oko.press? Będziesz lepiej doinformowany i możne lepiej zrozumiesz co przeżywają osoby trans. Bo jak na razie to jesteś głośny w żądaniu równości dla osób trans............. w zakresie bycia karanym więzieniem.
Rozkojarzony to jesteś chyba ty bo nie łapiesz albo udajesz ze nie wiesz o co mi chodzi. Ale nie mam siły ci tłumaczyć, z reszta z doświadczenia wiem ze nie ma sensu. Dobrego dnia życzę.


Masz rację, to jest jak beton tylko lewacki, mniejszosciowy w tym kraju. Prawacki mamy na co dzien ze wszystkich stron.
cytuj zgłoś 1 4
Karol K.
07.08.2020 21:18 Karol K. (37) powiat brzeski
shingao 新顔:
Karol K.:
@shingao 新顔

Tak się składa że jeszcze żyjemy w wolnym kraju, gdzie można mieć swoje poglądy. Więc zamknij buzię i przyjmij to z pokorą.


Najpierw "można mieć swoje poglądy" a w następnym zdaniu "zamknij buzię". ;)
Taki głupiutki, że aż słodziutki!


Taki głupi jestes, to ja wiem nie od dziś. Z jednej strony walczysz o uznanie dla swych mniejszościowych w tym kraju poglądów, z drugiej, kogoś kto ma choć odrobinę nie zbieżne z Twoimi, uznajesz za powiązanego i zarzucasz pisostwo, homofobie, itd. Bardzo ciekawe musisz mieć życie.
cytuj zgłoś 0 3
andro
07.08.2020 14:44 andro (40) a nie bo wieś
shingao 新顔:
andro:
Osoby transseksualne nie są jedynymi osobami którym nie dzieje się dobrze w społeczeństwie czy w rodzinach, osoby z "prawej strony" też są wykluczane z rożnych powodów. Możesz mi pisać o braku empatii, mam to w tyłku, nie znasz mnie, ale jeśli to sprawia ze twoja wizja świata nie ulegnie destrukcji, to na zdrowie. Ja po prostu chcę żeby ludzi traktować na równi (niby tego chcemy ale jednak chyba nie). Wiem że jestem naiwniakiem, ale według mnie ludzie są z natury dobrzy i gdy zaczynają robić coś źle, sobie czy innym, to jest tego jakaś przyczyna i nie ma znaczenia czy są z lewa, prawa czy po środku.


Przyczynę podałem. Czytaj uważniej. Jakiś rozkojarzony jesteś. Dyskryminacja, odrzucenie przez rodzinę i państwo, brak miłości (taki pakiecik, który łatwo dostać gdy się jest trans w Polsce) to całkiem dobre przyczyny, aby wejść w konflikt ze społeczeństwem i jego regułami. (co nie oznacza, że pochwalam łamanie prawa)

PS. Czemu tak się bronisz przed przeczytaniem tekstu źródłowego na oko.press? Będziesz lepiej doinformowany i możne lepiej zrozumiesz co przeżywają osoby trans. Bo jak na razie to jesteś głośny w żądaniu równości dla osób trans............. w zakresie bycia karanym więzieniem.
Rozkojarzony to jesteś chyba ty bo nie łapiesz albo udajesz ze nie wiesz o co mi chodzi. Ale nie mam siły ci tłumaczyć, z reszta z doświadczenia wiem ze nie ma sensu. Dobrego dnia życzę.
cytuj zgłoś 1 4
shingao 新顔
07.08.2020 14:32 shingao 新顔 (40) Szczecin
andro:
Osoby transseksualne nie są jedynymi osobami którym nie dzieje się dobrze w społeczeństwie czy w rodzinach, osoby z "prawej strony" też są wykluczane z rożnych powodów. Możesz mi pisać o braku empatii, mam to w tyłku, nie znasz mnie, ale jeśli to sprawia ze twoja wizja świata nie ulegnie destrukcji, to na zdrowie. Ja po prostu chcę żeby ludzi traktować na równi (niby tego chcemy ale jednak chyba nie). Wiem że jestem naiwniakiem, ale według mnie ludzie są z natury dobrzy i gdy zaczynają robić coś źle, sobie czy innym, to jest tego jakaś przyczyna i nie ma znaczenia czy są z lewa, prawa czy po środku.


Przyczynę podałem. Czytaj uważniej. Jakiś rozkojarzony jesteś. Dyskryminacja, odrzucenie przez rodzinę i państwo, brak miłości (taki pakiecik, który łatwo dostać gdy się jest trans w Polsce) to całkiem dobre przyczyny, aby wejść w konflikt ze społeczeństwem i jego regułami. (co nie oznacza, że pochwalam łamanie prawa)

PS. Czemu tak się bronisz przed przeczytaniem tekstu źródłowego na oko.press? Będziesz lepiej doinformowany i możne lepiej zrozumiesz co przeżywają osoby trans. Bo jak na razie to jesteś głośny w żądaniu równości dla osób trans............. w zakresie bycia karanym więzieniem.
cytuj zgłoś 3 2
shingao 新顔
07.08.2020 14:25 shingao 新顔 (40) Szczecin
Karol K.:
@shingao 新顔

Tak się składa że jeszcze żyjemy w wolnym kraju, gdzie można mieć swoje poglądy. Więc zamknij buzię i przyjmij to z pokorą.


Najpierw "można mieć swoje poglądy" a w następnym zdaniu "zamknij buzię". ;)
Taki głupiutki, że aż słodziutki!
cytuj zgłoś 2 3
andro
07.08.2020 13:09 andro (40) a nie bo wieś
shingao 新顔:
andro:
Jasne, zgadzam się; ale czy jak osoba hetero popełni jakieś przestępstwo to ktoś się zastanawia dlaczego, jak do tego doszło że zszedł na złą drogę, albo jak hetero napadnie czy obrazi geja to ktoś zastanawia się czy przypadkiem nie jest z domu dziecka i w sumie to dobry chłopak mógł być tylko państwo zawiodło...?


Zależy kto ocenia. Lewicowcy będą usprawiedliwiać, twierdząc, że środowisko z którego pochodzimy oraz status społeczno-ekonomiczny może częściowo "usprawiedliwiać" dokonywanie pewnych przestępstw.

A tak po za tym czemu się dziwisz? Przecie nawet morderstwa bywają łagodniej traktowane jeśli sprzyja temu kontekst. Morderstwo jest złe. Ale czy jeśli morderczyni zabiła swojego wieloletniego oprawcę-męża, który ją katował to ocenimy ją równie surowo?

Kontekst jest ważny. Tu nie chodzi o to, że ktoś jest trans. Tu chodzi o to, że ktoś jest trans w transfobicznym społeczeństwie. Faktem jest, że osoby trans częściej popełniają samobójstwa. Ja bym powiedział, że to społeczeństwo je do tego popycha. To czemu społeczeństwo nie miałoby je popychać tez do innych rzeczy?

Przestępcy powinni być karani. A osoby trans nie powinny być ulgowo traktowane. ALE... Jeśli ktoś jako dziecko został najpierw odrzucony przez własną rodzinę, a potem także przez państwo (bo z art na oko.press nie wyłania się przyjemny widok) to czemu mam się dziwić, że osoba odrzucona przez społeczeństwo nie respektuje reguł tego społeczeństwa?

Autorytetem pedagogicznym to ja nie jestem, ale na mój mały rozumek, aby być w dorosłym życiu dobrym, to trzeba tego dobra doświadczyć w okresie dzieciństwa i dojrzewania (czyli wtedy kiedy kształtują się postawy, wartości).

Może więcej znajdziesz w sobie empatii jak doczytasz na oko.press, bu tu, na queer.pl, jest troszkę za mało.

https://oko.press/gnebia-mnie-rzekomo-w-imie-prawa-kobieta-w-meskim-wiezieniu/
Osoby transseksualne nie są jedynymi osobami którym nie dzieje się dobrze w społeczeństwie czy w rodzinach, osoby z "prawej strony" też są wykluczane z rożnych powodów. Możesz mi pisać o braku empatii, mam to w tyłku, nie znasz mnie, ale jeśli to sprawia ze twoja wizja świata nie ulegnie destrukcji, to na zdrowie. Ja po prostu chcę żeby ludzi traktować na równi (niby tego chcemy ale jednak chyba nie). Wiem że jestem naiwniakiem, ale według mnie ludzie są z natury dobrzy i gdy zaczynają robić coś źle, sobie czy innym, to jest tego jakaś przyczyna i nie ma znaczenia czy są z lewa, prawa czy po środku.
cytuj zgłoś 1 3
  • 1
  • 2
  • 3
Autor
Redakcja Queer.pl
Pierwszy polski portal ludzi LGBT
TAGIWięcej
Dostęp do leków hormonalnych w więzieniu Europejski Trybunał Praw Człowieka Oko.press osoba transpłciowa Polska prawa człowieka Prawo Rzecznik Praw Obywatelskich Społeczeństwo Strasburg terapia hormonalna więzienie
Powiązane
Obraz Czwartek, 27.02.2025 Trybunał Praw Człowieka: brak regulacji prawnych dotyczących związków jednopłciowych narusza prawa człowieka Obraz Poniedziałek, 14.12.2020 Założyciel Ordo Iuris polskim kandydatem na sędziego Europejskiego Trybunału Praw Człowieka Obraz Wtorek, 07.02.2017 Ślub to nie tylko papierek, ale i deklaracja Obraz Środa, 23.12.2015 Parlament Europejski wzywa do większej ochrony praw LGBT Obraz Czwartek, 30.07.2015 Związki w przyszłym tygodniu w Sejmie?
Inne tematy
Prezydent Nawrocki zapowiada weto ws. ustawy o statusie osoby najbliższej. Będzie projekt prezydencki? Czwartek, 28.05.2026 Prezydent Nawrocki zapowiada weto ws. ustawy o statusie osoby najbliższej. Będzie projekt prezydencki?
Transkrypcja małżeństw jednopłciowych: była radość - są problemy, niepewność i rozczarowanie Wtorek, 26.05.2026 Transkrypcja małżeństw jednopłciowych: była radość - są problemy, niepewność i rozczarowanie
Minister Kierwiński o parach jednopłciowych: "będą korzystać z większości praw, które mają wszyscy polscy małżonkowie" Wtorek, 19.05.2026 Minister Kierwiński o parach jednopłciowych: "będą korzystać z większości praw, które mają wszyscy polscy małżonkowie"
Kontakt Reklama Regulamin
Social media
Polub na Facebooku Obserwuj na Twitterze Instagram WhatsApp
© 1996-2026 Queermedia.pl, ISSN 2299-9019 Polityka prywatnościUstawienia prywatnościPrzerwij abonamentOdstąpienie od umowy







🌈
Odkryj więcej na Queer.pl
Zalogowani użytkownicy mogą oglądać zdjęcia innych osób, zakładać profile, komentować artykuły i oceniać filmy.
Dołącz do nas Zaloguj się