Strona główna Aktualności Społeczność
Profile Grupy Przewodnik Wydarzenia Wsparcie
Ogłoszenia
Towarzyskie Pokoje i mieszkania Praca Ogłoszenia drobne Edukacja Pozostałe Dodaj
Queeroteka
Książki Filmy i seriale Quizy Patronat Queer.pl
Magazyn
Artykuły Galerie Tematy Tagi
Kontakt Reklama Regulamin
Queer.pl Portal osób LGBT+
Menu
Logowanie Rejestracja
TOP Sport LGBT Profile i ogłoszenia Marsze Równości 2026 Kino LGBT Coming out
Wtorek, 13.07.2010, Aktualizacja: Czwartek, 02.04.2026

Co? Wszystko jedno!

Podziel się Tweetnij Skomentuj (44)
Podziel się Tweetnij Skomentuj (44)

Artystyczny happening przeciwko "heteronormie"

Podczas tegorocznej parady z okazji EuroPride, wśród tęczowych flag i transparentów, pojawi się pięciometrowy napis Whatever. Banner ma być artystycznym happeningiem - znakiem sprzeciwu wobec nietolerancji w środowisku LGBT.

Inicjatorzy akcji sprzeciwiają się "wewnętrznej homofobii": "EuroPride to doskonały moment, by przypomnieć, że środowisko osób niehetero w Polsce to nie tylko lesbijki, geje, bi i trans. To także wszystkie możliwe odmiany queer. Uważam - a wraz ze mną uważają tak wszyscy uczestnicy Inicjatywy Whatever - że należy upomnieć się także o prawa tych osób, nas. Środowisko bardzo często wyklucza "przegięte cioty", "męskie lesby", "wyzywające drag queer" i inne osoby, które za bardzo odstają, zdaniem wykluczających, od normy. Od heteronormy. Ona jest na tyle wszechogarniająca, że czasem nie zdajemy sobie sprawy, że wykluczając takich ludzi, reprodukujemy ją. A ona przecież wyklucza wszystkich gejów, lesbijki, osoby bi i trans. Wykluczając tych "odstających" najbardziej, pozwalamy na jej działanie, na reprodukowanie jej także wobec nas" - powiedział IS znany w warszawskim środowisku jako Jej Perfekcyjność inicjator happeningu.

Jej Perfekcyjność podkreśla, że zainteresowanie happeningiem nie jest masowe i dlatego transparent musi być widoczny: "Ma 5 m długości, by dokładnie był widoczny, by rzucał się w oczy, by budził niepokój." Inicjator Whatever obawia się też reakcji ze strony Fundacji Równości - organizatora EuroPride: "Prawdę mówiąc, po ostatnich wypowiedziach członków Fundacji Równości, dotyczących plakatów reklamujących inicjatywę Ganc Pomada, obawiam się, czy nie zareagują wrogo wobec naszej Inicjatywy Whatever. Wyraźnie bowiem podkreślano wiele razy, że Fundacja i EuroPride reprezentować ma normalnych gejów i normalne lesbijki. A Whatever jest upomnieniem się o prawa tych nie-normalnych, tych odstających, niepasujących.

"Jesteśmy tu mimo Twoich skarg i nie ruszymy się stąd ani na krok. Albo Ty nauczysz się mówić "whatever" do wszystkich ludzi, którzy - tak jak Ty - chcą nas usunąć z życia i widoku publicznego, albo będziemy powtarzać Ci "whatever" do końca Twoich dni. Aż zrozumiesz, że mamy takie samo prawo być tu, iść w tej Paradzie, pokazywać się publicznie. Tak samo, jak Ty" - możemy przeczytać w manifeście na stronie inicjatywy. "Chcemy walczyć o wykluczonych wśród wykluczonych. O tych, o których mówi się, że "szkodzą sprawie", "źle wpływają na wizerunek", "są ostentacyjni" itd. O tych, których sami geje, same lesbijki, osoby bi i trans wykluczają ze środowiska osób nieheteroseksualnych. Chcemy nauczyć wszystkich mówienia "whatever" heteronormie. Bo to właśnie na tym polega. Za każdym razem, gdy słyszymy, że "szkodzimy sprawie", że "źle wpływamy na wizerunek", że "jesteśmy ostentacyjni" - mówimy "whatever" i robimy nadal swoje. Chcielibyśmy uczyć innych mówienia "whatever" heteronormie" - dodaje Jej Perfekcyjność. Akcję pozytywnie ocenił m.in. Jacek Kochanowski, któremu podoba się zwrócenie uwagi na wewnętrzne wykluczenie.

Wszyscy, którym jest "wszystko jedno", mogą włączyć się w niesienie transparentu 17 lipca.

(md)
OCEŃ ARTYKUŁ
Podoba mi się (48)
agent xsszerlit edek88 waldus13 adonis90_kr psychodrama kamil1988 tercero patyna lukassovillani
Nie podoba mi się (20)
wuk4 8serdeczny6 swieta_krowa monika73 cailith sylverster_1991 kawosz87 rojza_genendel timeless ja_nie
Komentarze (44)
HEJT STOP!Zapoznaj się z warunkami dodawania komentarzy
Komentuj
Moja ikona
Dodaj komentarz
Komentarz od osoby niezalogowanej pojawi się po akceptacji moderatora.
Dozwolone znaczniki (BBCode):
[b], [i], [u], [url], [url=], [mail], [mail=], [color=], [code], [quote]
monika73
21.07.2010 13:38 monika73 (53) Warszawa
no i nie wiem o co tak naprawdę (poza wspomnianym już wcześniej jednoosoowym lansem) chodziło :) za 5-cio metrowym whateverem nie było tłumu, za to śwetnie się bawiący kolorowi ludzie i osobowosci - wszędzie :)

uwielbiam drag queens/kings, bo wielu/wiele z nich to prawdziwi artyści w kreowaniu postaci; podziwiam ich, a i na paradzie było na kim oko zawiesić :)

"norma" w przypadku tej dyskusji jest - jak zaobserwowałam - bardzo szerokim pojęciem, więc trudno się do tego odnieść i znaleźć jakiś wspólny punkt odniesienia.

jedyne osoby w srodowisku, którym trudno jest zdobyć akceptację innych to te, które mają charakter / osobowość tudzież zachowania zniechecające do przebywania w ich towarzystwie (i to też konkretne osoby a nie ogół!). daleka byłabym od stwierdzenia, że "generalnie srodowisko dyskryminuje konkretne grupy," bo i sama parada wyglądałaby inaczej :)
cytuj zgłoś 0 0
Ikona
21.07.2010 12:52 sebo_21
lordvash:
sebo_21

Sama idea tek akcji "WHATEVER" jest dla mnie jasna i jak najbardziej stosowna, ale sądzę że w komunikacie, którego odbiorcą jest właśnie heteromatrix powinniśmy akcentować nie różnorodność, a właśnie pokazywać to, że umiemy się jednoczyć we wspólnym dziele, we wspólnej sprawie i obrócić się do heteromatrixu tą "najbardziej ludzką twarzą", ale nie w sposób mówiący im: "to wy jesteście tutaj głupi i zacofani, a my mądrzy". Póki co nasz los w dużej mierze zależy właśnie od nich... I to jest w tym wszystkim najbardziej przykre.


Nie mamy najbardziej ludzkiej twarzy - o to właśnie chodzi!

To pokazuje Parada. Działa odwrotnie proporcjonalnie do myślenia heteryków i osób LGBTQ przyjmujących heteronormatywny pryzmat myślenia. Męski gej nie jest lepszy od geja przegiętego, subtelna lesbijka od lesbijki typu butch, biseksualista żyjący w monogamicznym związku od biseksualisty żyjącym w związku otwartym. Rozumiesz? Parada gdzie elegancko wyglądający chłopcy idą w parach ze swoimi partnerami nie jest lepsza niż parada w której widać draq queeny, pióra i kolorowe makijaże.

Takie myślenie wtłacza nas w normę, a my chcemy pokazać, że odstając od niej wcale nie jesteśmy gorsi.
cytuj zgłoś 1 0
Jej Perfekcyjność
16.07.2010 11:20 jejperfekcyjnosc (21) Warszawa
lilianne_blaze:
W tych przypadkach - nie widze w jaki sposob mialoby to zaszkodzic (w przeciwienstwie do jajecznego i Pomady) mnie lub ogolowi lgbt, wiec, coz, whatever. Powodzenia z tym projektem.


skoro już zdarzyło się nam zgodzić co do czegoś, to zapraszam cię do włączenia się w inicjatywę whatever! :)
mapkę gdzie się zbieramy znajdziesz tutaj: http://maps.google.pl/maps/ms?ie=UTF8&hl=pl&msa=0&ms(...)t=h&z=19
więcej informacji tutaj: http://www.facebook.com/note.php?note_id=123305231047287(...)8&ref=mf
a wydarzenie na facebook tutaj: http://www.facebook.com/event.php?eid=128383687180754&re(...)4&ref=ts

:)
cytuj zgłoś 0 0
lilianne_blaze
16.07.2010 1:43 lilianne_blaze (109) Warszawa
WIEDZIALAM ze obetnie.

Pozostaja interpretacje olewcza, nihilistyczna i prywatny lans. W tych przypadkach - nie widze w jaki sposob mialoby to zaszkodzic (w przeciwienstwie do jajecznego i Pomady) mnie lub ogolowi lgbt, wiec, coz, whatever. Powodzenia z tym projektem.
cytuj zgłoś 1 0
lilianne_blaze
16.07.2010 1:40 lilianne_blaze (109) Warszawa
jejperfekcyjnosc:
lilianne_blaze:
Tak czy inaczej, projekt mi sie podoba, w kazdym razie moja interpretacja mi sie podoba. Nie moge powiedziec ze wspieram go bezwarunkowo bo zostawia zbyt wiele miejsca na interpretacje. Ale takie bylo zalozenie, prawda?


Cały czas nie mogę uwierzyć w to, że popierasz (nawet z ograniczeniami i zastrzeżeniami).
Oczywiście, że interpretacje mają być różne. Nie jestem władna i nie czujemy się na siłach, by komukolwiek interpretację narzucać. Nasza jest jasno wyeksplikowana na whatever.com.pl - a jeśli ktoś zrozumie to inaczej, jego/jej/jejo sprawa. Whatever.


(Temat jest szerszy, pisze w duzym skrocie)
Dlaczego? "Odmiency" nigdy mi nie przeszkadzali, drag queen lubie, przegieci nieraz sa ciekawsi od "meskich", butch malo mnie pociagaja, ale na tej samej zasadzie co opalone blondynki, to przeciez nie jest zadna przeszkoda do znajomosci ani podstawa do oceny. Co do publicznego okazywania czulosci - nie widze w tym nic zlego czy niewlasciwego, a estetyka to juz kwestia indywidualna. Wprowadzanie prawnych ograniczen innych niz zakaz publicznej nagosci / seksu raz, nie ma sensu, dwa, byloby zbyt podatne na naduzycia (obecne przepisy sa wlasnie niejasne i nieraz geje oberwali za calowanie a przymykano oczy na heterykow uprawiajacych dry-humping). A odpowiedz na teorie o nagosci na paradach mam jedna - prawo zabrania publicznego obnazania sie, i dotyczy to wszystkich, jesli ktos to robil - wskazac policji i niech mu strzela mandat, nie ma o co emoizowac, i nie wazne czy stalo sie to na paradzie, juwenaliach czy zlocie filatelistow. Co do "szkodliwosci" parad zdanie mam dosc proste - jest wolnosc zgromadzen (i to rowniez jest jedna z podstaw demokracji) i to w zasadzie temat wyczerpuje, na pewno troche "szkodza", ale glownie wsrod ludzi ktorzy traktuja je wylacznie jako pretekst do wlasnych fobii, a korzysci sa znacznie wieksze niz "szkody".

Przeszkadzaja mi ludzie ktorzy uzurpuja sobie prawo do deklaracji w imieniu ogolu ze malzenstwo, wiernosc i/lub religia (religia ogolnie, jakakolwiek) sa przezytkiem, niemodne, czy automatycznie opresyjne. Drazni mnie np. taki Legierski z jego teoriami ze j/w malzenstwo jest "opresyjnym przezytkiem" i "trzeba" skonstruowac cos nowego, "postepowego", "nowe quasi-malzensta dla nowych ludzi", polaczonymi z uzurpowaniem sobie reprezentowania ogolu lgbt. Przeszkadzaja mi rowniez ludzie ktorzy wartosc innych mierza tym jak bardzo ktos odstaje od "normy" czy "heteronormy", czyli nazwijmy to umownie queer typ "inniejszy = lepszy", ktorzy z jednej strony mowia o roznorodnosci, z drugiej przedstawiaja tych przyslowiowych "bialych gejow klasy sredniej" jako ofiary lub "wspolopresantow".

Wracajac do tego konkretnego projektu - w pelni zgadzam sie z interpretacjami indywidualistyczna i queer-roznorodnosciowa. Razi / razilaby mnie interpretacja queer-"innejszy=lepszy". Pozostaja interp
cytuj zgłoś 0 0
Jej Perfekcyjność
16.07.2010 0:29 jejperfekcyjnosc (21) Warszawa
lilianne_blaze:
Tak czy inaczej, projekt mi sie podoba, w kazdym razie moja interpretacja mi sie podoba. Nie moge powiedziec ze wspieram go bezwarunkowo bo zostawia zbyt wiele miejsca na interpretacje. Ale takie bylo zalozenie, prawda?


Cały czas nie mogę uwierzyć w to, że popierasz (nawet z ograniczeniami i zastrzeżeniami).
Oczywiście, że interpretacje mają być różne. Nie jestem władna i nie czujemy się na siłach, by komukolwiek interpretację narzucać. Nasza jest jasno wyeksplikowana na whatever.com.pl - a jeśli ktoś zrozumie to inaczej, jego/jej/jejo sprawa. Whatever.
cytuj zgłoś 0 0
lilianne_blaze
16.07.2010 0:04 lilianne_blaze (109) Warszawa
Tak - dlatego zaznaczalam "o ile to jest / powinno / mogloby byc dla nas wspolne".

Z tym ze nie laczy nas nic poza preferowana plcia partnerow emocjonalnych i seksualnych w pelni sie zgadzam. Czy to dobrze czy zle, mozna dyskutowac dlugo i nie dojdzie sie do niczego. Osobiscie uwazam ze to dobrze, ale przy tej pogodzie nie chce mi sie tego rozszerzac.

Przy tej pogodzie w ogole nic mi sie nie chce :|

Tak czy inaczej, projekt mi sie podoba, w kazdym razie moja interpretacja mi sie podoba. Nie moge powiedziec ze wspieram go bezwarunkowo bo zostawia zbyt wiele miejsca na interpretacje. Ale takie bylo zalozenie, prawda?

Ale nawet najbardziej niekorzystna interpretacja (z tych ktore maja prawo bytu - na razie naliczylam szesc) nie wywola takich negatywnych reakcji i szkod jak plakaty jajeczny i Pomady.
cytuj zgłoś 0 0
Jej Perfekcyjność
15.07.2010 23:00 jejperfekcyjnosc (21) Warszawa
lilianne_blaze:
Rozumowanie jest bledne - jesli jest mozliwosc traktowania inaczej wg. plci, jest mozliwosc traktowania inaczej wg. rasy. To jest wlasnie bardzo dobry przyklad jak zasada rownosci wobec prawa pada ofiara dosc swobodnie rozumianej tradycji.


jasne, zgadzam się. generalnie chodziło mi o pokazanie, że równość wobec prawa (czy też dążenie do niej) nie łączy jednak nas wszystkich...
cytuj zgłoś 0 0
lilianne_blaze
15.07.2010 22:31 lilianne_blaze (109) Warszawa
"równość wobec prawa to kwestia dyskusyjna. kobiety mają krótszy staż pracy przed emeryturą"

To nie jest kwestia dyskusyjna tylko podstawa wiekszosci form rzadow, w tym wszystkich form demokracji i republiki.

Co do podanego przykladu - coraz wiecej osob (ze wszystkich opcji) twierdzi ze to (roznica wieku emerytalnego) wlasnie jest lamanie zasady rownosci wobec prawa.

Rozumowanie jest bledne - jesli jest mozliwosc traktowania inaczej wg. plci, jest mozliwosc traktowania inaczej wg. rasy. To jest wlasnie bardzo dobry przyklad jak zasada rownosci wobec prawa pada ofiara dosc swobodnie rozumianej tradycji.
cytuj zgłoś 0 0
rojza_genendel
15.07.2010 22:28 rojza_genendel (45) Kraków
jejperfekcyjnosc:
lilianne_blaze:
Rownosc wobec prawa jest sprawa ktora powinna laczyc wszystkich ktorzy nie chca zyc w panstwie bezprawia, anarchii i bandytyzmu.


równość wobec prawa to kwestia dyskusyjna. kobiety mają krótszy staż pracy przed emeryturą, mężczyźni - dłuższy. to jest w zgodzie z prawem i dotyczy wszystkich, więc nie oznacza bezprawia. równo traktuje się wszystkie kobiety i wszystkich mężczyzn. ale nie wszystkich ludzi. to tylko jeden, dość oczywisty, przykład.


Istotnie. Tyle że nad równością wobec prawa trzeba żmudnie i długo pracować, i nic tu nie pomoże lansowanie się na paradach.
cytuj zgłoś 0 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • ...
  • 5
Autor
Redakcja Queer.pl
Pierwszy polski portal ludzi LGBT
TAGIWięcej
dyskryminacja EuroPride Fundacja Równości happening heteronorma Inicjatywa WHATEVER Inicjatywa Whatever na EuroPride Jacek Kochanowski Jej Perfekcyjność Kultura manifest Parada Równości Polska Społeczeństwo Warszawa wykluczenie
Powiązane
Obraz Środa, 30.05.2012 Parada Równości już w sobotę! Obraz Poniedziałek, 28.05.2012 Warszawa: tęczowa flaga i Tydzień Równości Obraz Wtorek, 18.01.2011 Paradodrama 2011 Obraz Poniedziałek, 28.06.2010 "Jajka" niezgody Obraz Czwartek, 20.11.2008 "Chcieć to se możesz" czyli PARADA W REALU
Inne tematy
Prezydent Nawrocki zapowiada weto ws. ustawy o statusie osoby najbliższej. Będzie projekt prezydencki? Czwartek, 28.05.2026 Prezydent Nawrocki zapowiada weto ws. ustawy o statusie osoby najbliższej. Będzie projekt prezydencki?
Eurowizja 2026: największy bojkot w historii wydarzenia od 1970 roku. Kto i dlaczego odwrócił się od konkursu? Sobota, 16.05.2026 Eurowizja 2026: największy bojkot w historii wydarzenia od 1970 roku. Kto i dlaczego odwrócił się od konkursu?
Transkrypcja małżeństw jednopłciowych: była radość - są problemy, niepewność i rozczarowanie Wtorek, 26.05.2026 Transkrypcja małżeństw jednopłciowych: była radość - są problemy, niepewność i rozczarowanie
Kontakt Reklama Regulamin
Social media
Polub na Facebooku Obserwuj na Twitterze Instagram WhatsApp
© 1996-2026 Queermedia.pl, ISSN 2299-9019 Polityka prywatnościUstawienia prywatnościPrzerwij abonamentOdstąpienie od umowy







🌈
Odkryj więcej na Queer.pl
Zalogowani użytkownicy mogą oglądać zdjęcia innych osób, zakładać profile, komentować artykuły i oceniać filmy.
Dołącz do nas Zaloguj się