Strona główna Aktualności Społeczność
Profile Grupy Przewodnik Wydarzenia Wsparcie
Ogłoszenia
Towarzyskie Pokoje i mieszkania Praca Ogłoszenia drobne Edukacja Pozostałe Dodaj
Queeroteka
Książki Filmy i seriale Quizy Patronat Queer.pl
Magazyn
Artykuły Galerie Tematy Tagi
Kontakt Reklama Regulamin
Queer.pl Portal osób LGBT+
Menu
Logowanie Rejestracja
TOP Sport LGBT Profile i ogłoszenia Marsze Równości 2026 Kino LGBT Coming out
Wtorek, 14.05.2002 15:05

Narodowość: homoseksualna, język: homoseksualny

Podziel się Tweetnij Skomentuj (14)
Podziel się Tweetnij Skomentuj (14)

Czy ktoś tak odpowie na pytania spisu?

Narodowość: homoseksualna, język: homoseksualny - do takich odpowiedzi na pytania zawarte w formularzach spisu powszechnego wzywa Stowarzyszenie Lambda Warszawa.

- Rachmistrz może potraktować taką odpowiedź jako próbę zakłócenia spisu i potraktować jak sprawę kryminalną - uprzedza rzecznik Głównego Urzędu Statystycznego Wiesław Łagodziński.

Według Lambdy, GUS nie przewidział możliwości umieszczenia w ankiecie spisowej informacji o związkach nieformalnych między osobami tej samej płci. Stowarzyszenie nawołuje więc do zamanifestowania swojej obecności i pokazanie społeczeństwu w wynikach spisu, ilu jest w Polsce gejów i lesbijek.

Rzecznik GUS wyjaśnił, że jeśli rachmistrz spotka się z próbą takich odpowiedzi na pytania, ma natychmiast złożyć o tym informację w biurze spisowym. Następnie prawnicy zdecydują, czy doszło do zakłócenia spisu; w takim przypadku sprawa może być skierowana do sądu.

(PAP)

Od redakcji: Reakcja rzecznika GUS jest idiotyczna. Trudno traktować ją poważnie. Groźby w rodzaju "sprawa kryminalna" należałoby kierować pod adresem malwersantów, któych tabuny krążą bezkarnie po kraju. Rzeczpospolita i jej urzędy nie muszą dzwigać dodatkowego brzemienia kompromitacji i hańby w przypadku, gdyby komuś zechciało się ciągać po sądach "homonacjonalistę". Jesteśmy przekonani, że znacznie większym zagrożeniem dla spisu powszechnego będzie niefrasobliwe traktowanie tajnych danych o obywatelach. I znając życie - nikt nie poniesie konsekwencji za celowe lub zawinione głupotą konsekwencje ujawniania tego, co powinno pozostać pomiędzy obywatelem a GUSem.
Z drugiej strony - z całym szacunkiem dla Lambdy - pomysł z "narodowością homoseksualną" jest kuriozalny ponieważ nie ma ona nic wspólnego z orientacją seksualną. . Nie mamy też zamiaru wymyślać dla IS "języka homoseksualnego". Polszczyzna bardzo się nam podoba.

(red)
OCEŃ ARTYKUŁ
Podoba mi się (0)
Nie podoba mi się (0)
Komentarze (14)
HEJT STOP!Zapoznaj się z warunkami dodawania komentarzy
Komentuj
Moja ikona
Dodaj komentarz
Komentarz od osoby niezalogowanej pojawi się po akceptacji moderatora.
Dozwolone znaczniki (BBCode):
[b], [i], [u], [url], [url=], [mail], [mail=], [color=], [code], [quote]
Ikona
17.05.2002 12:15 Grzes
Tak prawdę powiedzieć to nikt tak do końca nie ma racji... Owszem zgadzam się z opinią że bardziej poronionego pomysłu, od pomysłu Lambdy już dawno nie widziałem... A jedno w czym Lambda ma rację to to, że w spisie zostaliśmy całkowicie pominięci... Ale manifestowanie swojej seksualności w sposób proponowany przez organizację jest poprostu debilny... Ja w każdym razie czegoś takiego w życiu nie napiszę...
cytuj zgłoś 0 0
Ikona
15.05.2002 22:21 kika
Ale nikt nie zauważył, że pomysł jest dowcipny :)
cytuj zgłoś 0 0
Ikona
15.05.2002 22:09 Jurek_S
Pomysł Lambdy jest najgłupszym gejowskim pomysłem roku.
Wyjątkowo szczeniacki i żałosny, jeszcze tylko brakuje pomysłu by wyjść na ulicę ze sprayami i na każdym płocie malować "jestem gejem".
Lambda przynosi wstyd wszystkim mniejszościom seksualnym w Polsce i jako namawiająca do lekceważenia spisu powinna być ukarana.
Co by nie mówić akcja do jakiej namawia jest niczym innym jak świadomą lub nieświadomą próbą bojkotu i ośmieszenia spisu, a przede wszystkim jest to zwykłe gówniarstwo.
cytuj zgłoś 0 0
Ikona
15.05.2002 21:09 Jacek
Pomysl Lambdy to moim zdaniem kompletna bzdura kompromiujaca ruch gejowski. Nie wymyslaniem nieistniejacej narodowosci i jezyka mozemy zamanifestowac swoja obecnosc, lecz pochodami takimi jak Parada Rownosci i pikietami, obecnoscia w mediach.
Ale Lambda jest organizacja zasluzona, zwlaszcza w dziedzinie zapobiegania AIDS. Blad kazdemu moze sie zdarzyc, oby nie za czesto, bo z organizacja, ktora nawoluje do bzdur heterycy nie beda sie liczyc... Pozdrawiam Lambde i wszystkich.
cytuj zgłoś 0 0
Ikona
15.05.2002 17:53 niuniek
pomijając mój stosunek do tej akcji... rzecznik GUSu może sobie sądami straszyć, działanie prewencyjne :) a faktycznie będzie trochę inaczej, bo podobna sprawa jest ze ślązakami którzy chcą wpisywać narodowość: śląska. Więc na szkoleniu na rachmistrzów uczono adeptów tej "sztuki", żeby próbować wyperswadować to, a jak się nie da to wpisać tą śląską ale po wyjściu z mieszkania zamazać korektorem i poprawić na polską...
Więc cóż za sens takich akcji...
Niech żyją prawdziwe dane :)
cytuj zgłoś 0 0
Ikona
15.05.2002 16:12 grzebuch
Reakcja urzednika co najmniej niezreczna, na jego miejscu postaralbym sie raczej pomysl osmieszyc - bo na to zasluguje. Oczywiscie udzielenie odpowiedzi proponowanych przez "L" nie jest zaklocaniem spisu, po prostu nie zostana przyjete przez rachmistrza. "L" natomiast wydaje sie podpadac pod przepisy grozace sankcjami, bo wzywa do udzielania odpowiedzi nieprawdziwych (podawanie nieistniejacej narodowosci i nieistniejacego jezyka), a to jest wlasnie jedna z form zaklocania spisu. Po co to? Duzy kiks "L", tak mozna z siebie tylko zrobic pajaca. Zanim sie cos zrobi - warto pomyslec. W naszej sytuacji wazne jest nie tylko robienie madrych rzeczy, moze nawet wazniejsze jest nierobienie glupich, bo jedno glupstwo psuje wiecej niz sie uda zrobic zmudna sensowna praca. Duzy minus dla "L".
cytuj zgłoś 0 0
Ikona
15.05.2002 12:51 RMC
Ja tylko k’woli wyjaśnienia...

Zastanawiam się o co tak naprawdę walczymy? O prawa dla wszystkich, czy o prawo do zaszufladkowania? Rozumiem, że różnego rodzaju manifestacje mają jakiś cel i jest on zawsze widoczny poprzez uzgodnione wcześniej postulaty. Jedyna różnica między np.: pochodem, a spisem powszechnym polega na POLSKIM PRAWIE. Wprawdzie GUS nie wziął pod uwagę naszych zapatrywań seksualnych, ale to nie jest celem tego przedsięwzięcia. Pytania są jak najbardziej standardowe i określają wszystkie dane osoby, które będą potrzebne do ewidencji ludnościowej. W żadnej rubryczce nie pada zapytanie o orientację seksualną, ponieważ jest to prywatna sprawa każdego człowieka. Jest za to określnik „wolny”, który można zaznaczyć. Co, kto zrozumie pod tym pojęciem nie ma żadnego znaczenia, gdyż nikt nie będzie się nad tym głowił.
Pewnie ktoś się zapyta: jak, w takim razie, mamy się pokazać? Na pewno nie balansując na krawędzi prawa. Jeżeli ktoś ma pojęcie o takowym to znajdzie w nim odpowiedni przypis, który będzie można luźniej interpretować. Wtedy można się na niego powoływać. Ale pomysł pt.: „język – homoseksualny; narodowość – homoseksualna (queer)” jest chyba trochę przesadzony. Rozważmy to...
Po pierwsze – co to znaczy język homoseksualny? Czym on się różni od polskiego, angielskiego czy chińskiego? Nie za bardzo rozumiem ten termin i jeżeli ktoś jest mi to w stanie wytłumaczyć to będę niezwykle wdzięczny. Może wtedy się przekonam, żeby określić w rubryce język – homoseksualny. Czekam tylko na rozsądne wypowiedzi na ten temat... Jeszcze jedno co może dotyczyć języka; jak wiadomo geje środowiskowi zazwyczaj czasowniki odmieniają w rodzaju żeńskim, ale czy to można zaliczyć do języka homoseksualnego? Nie sądzę. Raczej bym się ośmieszył, a moje zachowanie, kto bardziej złośliwy, zaliczyłby do co najmniej nienormalnego.
Po drugie – można by zaznaczyć, że jest się homoseksualistą, ale określając tym zwrotem swoją narodowość zaznaczamy jednocześnie nasze skłonności. Muszę przyznać, że jest to bardzo przewrotna odpowiedź i rachmistrzom może dać wiele do myślenia. Nie wspomnę już o osobach, które będą później robiły statystyki. To dopiero będzie jazda! Jako krytyk koncepcji dotyczącej określania nas w społeczeństwie po części popieram ten pomysł. Dlaczego tylko połowicznie? GUS już zapowiedział, że będzie nakładał kary na osoby, które utrudniają spis, a my, zaznaczając w ww. przeze mnie rubrykach przymiotnik „homoseksualny”, do takich będziemy należeć. Jeżeli kogoś stać na to, żeby wrzucić w błoto 5000 PLN za dwa słowa, to ja żadnych przeciwwskazań nie widzę. Ale błagam, proszę! Nie wciągajcie w to wszystko ludzi, którzy chcąc pomóc będą musieli zapłacić za to bardzo słoną cenę. Nie tylko finansową, ale również moralną. Przecież spis nie odbywa się tylko w dużych miastach gdzie jest się anonimowym. Na wsiach i mniejszych miastach trudno o to, więc prędzej czy później wyjdzie na jaw „sodomia”, za którą uważa się homoseksualizm w takich społecznościach.
Konkluzja – jeżeli naprawdę chcemy, żeby nasze prawa były akceptowane, działajmy pewnymi etapami. Jeżeli zaczniemy robić wszystko na raz, nie osiągniemy nic oprócz ogromnego chaosu. A chyba nie chcemy, żeby okrzyknięto nas jako osoby, które robią wiele hałasu i tak naprawdę nic nie osiągają. Jeżeli chcemy dbać o nasz wizerunek to działania powinny być przemyślane, stanowcze i przede wszystkim wytłumaczone, tak aby każdy wiedział z jakimi konsekwencjami w przyszłości może mieć do czynienia.
cytuj zgłoś 0 0
Ikona
15.05.2002 12:13 marc
kolejny durny pomysl organizacji gejowskich...tak nisko upadliscie i tak bardzo sie wam nudzi?
cytuj zgłoś 0 0
Ikona
14.05.2002 23:41 diquial
Krótko: propozycja Lambdy - śmieszna i naiwna (wyjąwszy sprawę nalegania na zapisanie w kwestionariuszu informacji na temat związku jednopłciowego - to oczywiste), komentarz rzecznika GUSu - zbyt nerwowy i przesadzony, zawierający zbyt ostre określenia - jakby ten pan miał jakies uprzedzenia...
cytuj zgłoś 0 0
Ikona
14.05.2002 22:06 simon
Arku, a kto twierdzil, ze RP jest zainteresowana podawaniem prawdziwego stanu rzeczy?
W ubieglym roku juz sygnalizowalem na tej stronie zainteresowanie problemem o ktorym dzis mowimy. Nikt niestety nie zauwazyl go. Szkoda, bo teraz wyniki wlasciwie przeprowadzonej ankiety moglyby istotnie w konsekwencji dac np. dobra podstawe do uzasadnienia faktycznego projektu ustawy. Jestem przekonany, ze ten projekt ustawy powstanie ale pewnie po referendum europejskim. A co do innych kwestii to doktryna wlasnie probuje definiowac pojecie konkubinatu (nota bene jest to pojecie ktorego jestem przeciwniem) A prawo europejskie ... no coz chyba nie masz racji ... ono nie zajmuje sie tymi zagadnieniami pozostawiajac je do regulacji poszczegolnym panstwom.
Zastanawiam sie jak sprawa sie rozwnie?
Moim skromnym zdaniem istnieje teoretycznie szansa do wyladowania ze sprawa nawet przed Trybunalem Konstytucyjnym ... a to byloby ciekawe
cytuj zgłoś 0 0
  • 1
  • 2
Autor
Redakcja Queer.pl
Pierwszy polski portal ludzi LGBT
TAGIWięcej
dyskryminacja Główny Urząd Statystyczny język Lambda Warszawa manifestacja narodowość PAP Polityka Polska Prawo rachmistrz spis powszechny Spis powszechny a orientacja seksualna Społeczeństwo Warszawa Wiesław Łagodziński związki nieformalne
Powiązane
Obraz Niedziela, 19.05.2002 Spis powszechny: Narodowość: homoseksualna, język: homosek... Obraz Poniedziałek, 04.07.2011 Spis niepowszechny Obraz Czwartek, 19.04.2007 Rzecznik całkiem do rzeczy Obraz Piątek, 16.03.2007 W sobotę demonstracja nauczycieli Obraz Piątek, 20.05.2005 Magdalena Środa w obronie "Parady Równości"
Inne tematy
Eurowizja 2026: największy bojkot w historii wydarzenia od 1970 roku. Kto i dlaczego odwrócił się od konkursu? Sobota, 16.05.2026 Eurowizja 2026: największy bojkot w historii wydarzenia od 1970 roku. Kto i dlaczego odwrócił się od konkursu?
Transkrypcja małżeństw jednopłciowych: była radość - są problemy, niepewność i rozczarowanie Wtorek, 26.05.2026 Transkrypcja małżeństw jednopłciowych: była radość - są problemy, niepewność i rozczarowanie
Prezydent Nawrocki zapowiada weto ws. ustawy o statusie osoby najbliższej. Będzie projekt prezydencki? Czwartek, 28.05.2026 Prezydent Nawrocki zapowiada weto ws. ustawy o statusie osoby najbliższej. Będzie projekt prezydencki?
Kontakt Reklama Regulamin
Social media
Polub na Facebooku Obserwuj na Twitterze Instagram WhatsApp
© 1996-2026 Queermedia.pl, ISSN 2299-9019 Polityka prywatnościUstawienia prywatnościPrzerwij abonamentOdstąpienie od umowy







🌈
Odkryj więcej na Queer.pl
Zalogowani użytkownicy mogą oglądać zdjęcia innych osób, zakładać profile, komentować artykuły i oceniać filmy.
Dołącz do nas Zaloguj się