Strona główna Aktualności Społeczność
Profile Grupy Miejsca Wydarzenia Wsparcie
Ogłoszenia
Towarzyskie Pokoje i mieszkania Praca Ogłoszenia drobne Edukacja Pozostałe Dodaj
Queeroteka
Książki Filmy i seriale Quizy Patronat Queer.pl
Magazyn
Artykuły Galerie Tematy Tagi
Kontakt Reklama Regulamin
Queer.pl Portal osób LGBT+
Menu
Logowanie Rejestracja
Magazyn
Artykuły Galerie Tematy Tagi
Poniedziałek, 27.02.2017, Aktualizacja: Piątek, 03.03.2017

Jak mamy udowodnić, że jesteśmy gejami?

Podziel się Tweetnij Skomentuj (25)
Podziel się Tweetnij Skomentuj (25)

Problemy uchodźców LGBT

Geje i lesbijki, którzy uciekają z krajów Bliskiego Wschodu i Afryki, szukają schronienia w Europie, USA i Kanadzie. Liczą na nowe, lepsze życie. Na pewno bez strachu. Chcą czuć się swobodnie i nie bać się wyrażać tego, kim naprawdę są. Okazuje się, że asymilacja nie jest prosta, a droga do zdobycia statusu uchodźcy – męczarnią. W świecie, w którym to temat, który dzieli, przychodzi czas, kiedy powinniśmy wysłuchać tych, którzy musieli uciekać.

Problem z uchodźcami LGBT staje się coraz bardziej medialny. Aktualnie Wielka Brytania musi zmierzyć się z krytyką, albowiem gejom z Afganistanu odmówiono azylu - a całą sprawę opisuje "The Guardian". Muszą teraz wrócić do swojego kraju, w którym za ich orientację seksualną grozi nawet kara śmierci.

„Będziemy musieli udawać, że jesteśmy hetero…” – mówią gazecie. Sprawie przyglądają się już media z całego świata. Heather Barr z Human Rights Watch komentuje sprawę: „Ta decyzja to frazes „Wracajcie skąd przybywacie, udawajcie i powodzenia”. Ale życie w ciągłym kłamstwie i strachu, że ktoś może się domyślić, dowiedzieć… Instytucja azylu jest po to, by takie osoby chronić przed tym, co może ich spotkać”.

Urząd wskazuje, że rząd afgański nie wydał zgody na jakąkolwiek egzekucję ze względu na orientację seksualną, Talibowie nie są już zagrożeniem i geje mogą „spokojnie” żyć w Kabulu. Jednak takie stanowisko jest niezgodne z postanowieniami Organizacji Narodów Zjednoczonych.

Jak zauważają eksperci, sytuacja w Afganistanie nie uległa zmianie, jeżeli chodzi prawa społeczności LGBT. Społeczny ostracyzm i prawne zakazy powodują, że życie tam jest nieznośne i nieprzyjemne. Jakiekolwiek przejawy odmienności mogą skończyć się tragicznie – nawet śmiercią. To kastowe społeczeństwo, podzielone również ze względu na różne wyznania islamskie. Wśród Pasztunów dodatkowo panuje zwyczaj bacha bazi, formy pederastii, kulturowo akceptowanej. To powoduje traumy i poważne zaburzenia psychiczne.

ZOBACZ TEŻ Arad Winwin i jego historia „Niech Ameryka pozostanie snem…”


W przypadku Stanów Zjednoczonych sprawa komplikuje się w związku z nowymi przepisami wprowadzonymi przez administrację Donalda Trumpa.
Zakaz dla uchodźców z Syrii, Iranu, Iraku, Libii, Somalii i Jemenu spotkał się z ogromną krytyką. To kraje, w których osoby LGBT żyją w pełnym strachu przed utratą życia.

Subhi Nahas napisał parę dni temu list do prezydenta. Subhi jest uchodźcą z Syrii. Jest zszokowany nowymi przepisami. Przyjechał do Stanów, by zacząć nowe życie. Ale wciąż żyje w strachu – pamięta straszne chwile w Syrii. „To demony, które nie chcą odejść…” – kwituje na swoim blogu.

W jego ojczyźnie za homoseksualizm grozi do 3 lat pozbawienia wolności. Homofobia ma się bardzo dobrze, a społeczność LGBT jest szantażowana i sabotowana na każdym kroku. Trzeba patrzeć za siebie na ulicy, być bardzo ostrożnym. Żył w ciągłym strachu przed bojówkami terrorystycznymi, które urządzały polowania na gejów. Uciekł do Turcji, gdzie spotykały go szykany i groźby ze strony ISIS. Z czasem postarał się o status uchodźcy i został relokowany do Stanów Zjednoczonych, gdzie przybył w czerwcu 2015 roku. Mieszka w San Francisco, pracuje i nareszcie nie musi się ukrywać.



Czy miejscem bezpiecznym okaże się tak naprawdę Kanada? Bassel Mcleash jest uchodźcą z Syrii. Jest seropozytywnym gejem i mieszka w Kanadzie, gdzie 29-latek przyjechał w maju zeszłego roku. Parę dni później maszerował razem z premierem Justinem Trudeau na paradzie gejów i lesbijek.

Podczas marszu z premierem podziękował mu, że Kanada mogła stać się jego nowym domem. Osobom, które sprzeciwiają się uchodźcom mówi: „Nie chciałem tutaj być, to nie jest decyzja, którą sobie postanowiłem jak byłem dzieckiem. Zostałem zmuszony do ucieczki. Miałem dobre życie. Wszystko było pod kontrolą. Miałem sekrety, nie mogłem być sobą, ale miałem przyjaciół, z którymi byłem szczęśliwy. Ale nie mogę tam być ze względu na to, co dzieje się w Syrii. Nie mogę spotkać się z moją rodziną, przyjaciółmi. Straciłem dużo bliskich mi ludzi. Przyjeżdżamy tu, bo nie mamy dokąd się udać”
 - mówi.

Podczas konferencji TEDx Torinit opowiedział swoją historię: najpierw uciekł do Egiptu, skąd jego droga powiodła go do Kanady. W Syrii nie dało się żyć – ciągłe bombardowania, ludzie ginęli każdego dnia. Nie mógł mówić otwarcie, że jest gejem – mogłoby to się dla niego skończyć źle. Wystarczy sugestia i podejrzenie.



Według egipskiego prawa każdy, kto stara się o pracę musi mieć zrobione testy na HIV i żółtaczkę typu C. Tak dowiedział się, że jest seropozytywny. Stracił pracę. Dlatego zarejestrował się jako uchodźca. Zaaplikował do Rainbow Railroad, organizacji LGBT. Oni jego prośbę zaakceptowali.

„Wolę umrzeć niż tam wrócić” – mówi CBC Samer Habib, 23-letni gej z Egiptu, który stara się o azyl w Kanadzie. Procedura nadania statusu uchodźcy to długa droga. W szczególności dużo biurokracji. Jest absolwentem uniwersytetu w Winnipeg, niestety jego paszport stracił ważność i by wziąć udział w całej procedurze musi wrócić do Egiptu, by wyrobić sobie nowy.

O tym, że jest gejem powiedział swojemu ojcu, który zakazał mu o tym mówić. Czeka na termin tzw. przesłuchania – procedury wywiadu i wykazania zasadności wniosku.

ZOBACZ TEŻ „Tam panuje prawo dżungli” Kanada wstrzymuje deportację


Innym przykładem z Kanady jest Ghańczyk, który w swoim kraju został napadnięty, dźgnięty nożem w brzuch i praktycznie zakopanym żywcem.
Uciekł w 2015 roku ze swoim partnerem. Najpierw do Ekwadoru, potem Kolumbii do Meksyku. Odmowa w USA i teraz w Kanadzie. Podejrzenie o fałszywe dokumenty nie daje mu dużej szansy. Nie poddaje się jednak i walczy o równe prawo do szczęścia i bycia sobą.

Refugee nearly freezes to death crossing Canadian border https://t.co/qdW2MHtY2q

— Winnipeg Free Press (@WinnipegNews) 5 stycznia 2017


Tobias Dammers przygotował materiał dla niemieckiego Vice’a o tym, jak to jest być uchodźcą LGBT w Niemczech, o ich doświadczeniach i o tym, co przeżyli. Uciekali do lepszego życia, które okazało się ciężko pracą i walką z biurokracją. Często wciąż boją się ujawnić. Jak Alex, który mówi: „Nawet tu nie jesteśmy bezpieczni. Większość ludzi o mnie nie wie”. Spotykają się z ostracyzmem wśród swoich, wśród tych, z którymi uciekali. Proces przyznania statusu uchodźcy powoduje, że ich orientacja seksualna może stać się jawna. O tym, że jest gejem nie nawet jego rodzeństwo. Większość przejawów przemocy i dyskryminacji nie zostaje zgłaszana. Nikt o nich nie wie.

„Jak mamy udowadniać, że jesteśmy gejami?” – pyta. Stosowane są różne metody, czasem wątpliwe etycznie i moralnie. Sam Alex nie przyznał się podczas rozmowy w urzędzie imigracyjnym.

Blogger Mahmoud Hassino z Syrii pracuje w schronisku dla uchodźców Berlinie. Uciekł w 2011 roku. Od 2015 roku mieszka w Berlinie. On miał szczęście – jego rodzina i przyjaciele wiedzieli i był akceptowany. Sytuacja zmieniła się w 2012 roku, gdy zaczęła się wojna. Życie zdeklarowanego geja w Syrii okazało się niemożliwe. W wieku 15 lat był świadkiem egzekucji gejów. Opowiada historię uchodźcy z Iraku, który szukał swojego partnera od miesięcy. Niestety, potężne siły ISIS spowodowały, że do dzisiaj nie wiadomo, co się z nim stało. Albo historię pary, która została rozdzielona, niestety istnieje szansa, że nie uda się ich połączyć w jakimś jednym kraju. „Czasem nie jest łatwo, ale trzeba mieć nadzieję i walczyć – po to tu przybyliśmy” – podsumowuje.

(ar)

OCEŃ ARTYKUŁ
Podoba mi się (16)
veganbln andre321 easley blazej-smok cmos santemuerta nayo-nayomi witch75 utrapienie shikamaru
Nie podoba mi się (1)
Komentarze (25)
HEJT STOP!Zapoznaj się z warunkami dodawania komentarzy
Komentuj
Moja ikona
Dodaj komentarz
Komentarz od osoby niezalogowanej pojawi się po akceptacji moderatora.
Dozwolone znaczniki (BBCode):
[b], [i], [u], [url], [url=], [mail], [mail=], [color=], [code], [quote]
-mike-
Wyróżniony 03.03.2017 10:48 -mike- (42) Warszawa
Marcel Woronow:
Jak pomagać homoseksualnym uchodźcom? Przede wszystkim nie tolerować zbrodniczych ideologii i religii takich jak islam. Niestety wielu dało się uwieść pokojowemu współistnieniu islamu i świata demokratycznego. Nie dostrzegają źródła represji homoseksualistów na bliskim wschodzie.

W takim razie katolicyzmu też nie powinniśmy tolerować, bo przez tę religię w Polsce wciąż nie mamy żadnych praw, a Polacy od maluczkiego mają prane mózgi homofobiczną ideologią, tym, że homoseksualność to "grzech", zło, zboczenie itd, co skutkuje społecznym ostracyzmem, krzywymi spojrzeniami na ulicy, koniecznością ukrywania swojej tożsamości przed rodziną, w pracy, wśród znajomych.
A islam ten który znasz to radykalna jego odmiana, jedna z 300, bo są też islamy progejowskie. W Polsce również nie brakuje radykalnych katolików, którzy chcieliby gejów kastrować, wsadzać do więzienia, a nawet zabijać. Rozwiązaniem nie jest tępienie takiej, czy innej religii, a wyruganie homofobicznych treści z biblii i koranu.
cytuj zgłoś 12 3
Ikona
23.08.2017 23:51 Podpis
Niech wracają i dziadostwa nie szerzą
cytuj zgłoś 0 0
Tk
19.03.2017 18:03 teahknight (38) Opole
upstairs_at_you:
andro:
andro:
upstairs_at_you:


A wykazały dotychczas jakiekolwiek oznaki życia?

Żyją i działają; np. Wiara i Tęcza

Dobra; zanim mi wytkniesz, sam sobie wytknę: to nie jest odłam katolicyzmu, grupa wyznaniowa co najwyżej :P

Z tego co wiem, to ani jedno ani drugie.
To grupa zrzeszająca gejów uważających siebie za katolików albo katolików uważających siebie za gejów. Nieważne.
Za "progejowski odłam katolicyzmu" mógłbym uznać co najwyżej ruch skupiający wierzących o orientacji heteroseksualnej wspierających gejów i ich postulaty. O niczym takim w Polsce nigdy nie słyszałem


Moim zdaniem Wiara i Tęcza się kwalifikują; oni chcą reformy katolicyzmu korygującej homofobiczne postawy i prawa kościoła. Biorąc pod uwagę jak bardzo negatywny wpływ ma obecna postawa i działalność kościoła na życie ludzi LGBT w krajach katolickich, można by powiedzieć że walka o reformę jest jakąś działalnością na rzecz LGBT. Oczywiście gł problemem jest tutaj ogromny wpływ kościoła na politykę i społeczeństwo, i ja np jestem bardziej za laicyzacją. Ale nie widzę problemu w tym żeby katolicy walczyli o zmianę postawy kościoła, tym bardziej że tu chodzi o interpretację ponad tysiącletnich pism powstałych w specyficznych warunkach, edytowanych kilka razy, tłumaczonych z języka na język i interpretowanych ciągle na nowo.
cytuj zgłoś 2 0
Tk
19.03.2017 17:47 teahknight (38) Opole
upstairs_at_you:
andro:
-mike-:
Marcel Woronow:
Jak pomagać homoseksualnym uchodźcom? Przede wszystkim nie tolerować zbrodniczych ideologii i religii takich jak islam. Niestety wielu dało się uwieść pokojowemu współistnieniu islamu i świata demokratycznego. Nie dostrzegają źródła represji homoseksualistów na bliskim wschodzie.

W takim razie katolicyzmu też nie powinniśmy tolerować, bo przez tę religię w Polsce wciąż nie mamy żadnych praw, a Polacy od maluczkiego mają prane mózgi homofobiczną ideologią, tym, że homoseksualność to "grzech", zło, zboczenie itd, co skutkuje społecznym ostracyzmem, krzywymi spojrzeniami na ulicy, koniecznością ukrywania swojej tożsamości przed rodziną, w pracy, wśród znajomych.
A islam ten który znasz to radykalna jego odmiana, jedna z 300, bo są też islamy progejowskie. W Polsce również nie brakuje radykalnych katolików, którzy chcieliby gejów kastrować, wsadzać do więzienia, a nawet zabijać. Rozwiązaniem nie jest tępienie takiej, czy innej religii, a wyruganie homofobicznych treści z biblii i koranu.

I znowu w pełni się zgadzam (coś to niepokojące ;) ) dodam tylko że progejowskie odłamy katolicyzmu też są i to nawet w Polsce.

A wykazały dotychczas jakiekolwiek oznaki życia?



Wiara i Tęcza robili całkiem niedawno kampanię "Przekażmy sobie znak pokoju"
cytuj zgłoś 0 0
shingao 新顔
07.03.2017 20:24 shingao (39) Szczecin
Tola:
Masz rację kabaret, ale przynajmiej masz głowę nikt ci jej nie uciął. Ciesz się nią!


Nie rozumiem. Mam się godzić na dyktando katolików, bo nie ścieli mi głowy? Łaskawcy!
cytuj zgłoś 5 1
upstairs_at_you
07.03.2017 19:12 upstairs_at_you (57) miasteczko raczej
andro:
upstairs_at_you:
aZa "progejowski odłam katolicyzmu" mógłbym uznać co najwyżej ruch skupiający wierzących o orientacji heteroseksualnej wspierających gejów i ich postulaty. O niczym takim w Polsce nigdy nie słyszałem

No ja też o niczym takim w Polsce nie słyszałem... i w ogóle na świecie :P

Widocznie nie jesteś ciekawy świata.
Ale spoko! Nie ma przymusu...
cytuj zgłoś 0 0
andro
07.03.2017 19:10 andro (40) a nie bo wieś
upstairs_at_you:
aZa "progejowski odłam katolicyzmu" mógłbym uznać co najwyżej ruch skupiający wierzących o orientacji heteroseksualnej wspierających gejów i ich postulaty. O niczym takim w Polsce nigdy nie słyszałem

No ja też o niczym takim w Polsce nie słyszałem... i w ogóle na świecie :P
cytuj zgłoś 0 1
maxoku
07.03.2017 19:02 maxoku (39) Radom
upstairs_at_you:
andro:
andro:
upstairs_at_you:
A wykazały dotychczas jakiekolwiek oznaki życia?

Żyją i działają; np. Wiara i Tęcza

Dobra; zanim mi wytkniesz, sam sobie wytknę: to nie jest odłam katolicyzmu, grupa wyznaniowa co najwyżej :P

Z tego co wiem, to ani jedno ani drugie.
To grupa zrzeszająca gejów uważających siebie za katolików albo katolików uważających siebie za gejów. Nieważne.
Za "progejowski odłam katolicyzmu" mógłbym uznać co najwyżej ruch skupiający wierzących o orientacji heteroseksualnej wspierających gejów i ich postulaty. O niczym takim w Polsce nigdy nie słyszałem
Po pierwsze zapomniałeś o lesbijkach, a po drugie to też jakoś nie oddałeś tematu w swojej definicji lol.
cytuj zgłoś 0 1
upstairs_at_you
07.03.2017 18:45 upstairs_at_you (57) miasteczko raczej
andro:
andro:
upstairs_at_you:


A wykazały dotychczas jakiekolwiek oznaki życia?

Żyją i działają; np. Wiara i Tęcza

Dobra; zanim mi wytkniesz, sam sobie wytknę: to nie jest odłam katolicyzmu, grupa wyznaniowa co najwyżej :P

Z tego co wiem, to ani jedno ani drugie.
To grupa zrzeszająca gejów uważających siebie za katolików albo katolików uważających siebie za gejów. Nieważne.
Za "progejowski odłam katolicyzmu" mógłbym uznać co najwyżej ruch skupiający wierzących o orientacji heteroseksualnej wspierających gejów i ich postulaty. O niczym takim w Polsce nigdy nie słyszałem
cytuj zgłoś 1 3
upstairs_at_you
07.03.2017 18:41 upstairs_at_you (57) miasteczko raczej
Tola:
upstairs_at_you:
Tola:

Singao skąd twoja awersja do katolicyzmu? Ksiądz cię molestował w dzieciństwie ? Nie stawiaj równości między cywilizowanym katolicyzmem, a brutalnym islamem ,który kojarzy się ze średniowieczem.

Cywilizowany katolicyzm czyli Rydzyk, Oko, Międlar i Jędraszewski. A nad nimi wszystkimi pomyka duch abepe Wesołowskiego.
No nie kabaret?

Masz rację kabaret, ale przynajmiej masz głowę nikt ci jej nie uciął. Ciesz się nią!

Cieszę się bardzo ale jeszcze bardziej mnie zastanawia, gdzie jest twoja? Poszła na spacer i nie wróciła?
cytuj zgłoś 4 1
  • 1
  • 2
  • 3
Redakcja Queer.pl
Autor
Redakcja Queer.pl
Pierwszy polski portal ludzi LGBT+
Pierwszy polski portal przeznaczony dla osób LGBT+, założony w 1996 roku.
queer.pl
TAGIWięcej
afganistan Bassel Mcleash donald trump kanada Subhi Nahas syria uchodźcy uchodźcy lgbt usa
Powiązane
Obraz Poniedziałek, 30.01.2017 Irańczyk zatrzymany po gejowskim rejsie Obraz Czwartek, 10.12.2015 Kolejne kraje chcą uchodźców LGBT Obraz Środa, 25.11.2015 Kanada nie przyjmie samotnych mężczyzn, ale gejów tak Obraz Środa, 23.07.2025 USA: zakaz startów dla transpłciowych sportsmenek w igrzyskach olimpijskich Obraz Środa, 15.01.2025 Czy Amazon również wycofa się z programów równościowych?
Inne tematy
"Kochający inaczej mają miejsce w kościele" - kardynał Konrad Krajewski nowym metropolitą łódzkim Wtorek, 17.03.2026 "Kochający inaczej mają miejsce w kościele" - kardynał Konrad Krajewski nowym metropolitą łódzkim
Lesbinton: w Poznaniu powstał klub badmintonowy dla lesbijek Wtorek, 10.03.2026 Lesbinton: w Poznaniu powstał klub badmintonowy dla lesbijek
Sąd Najwyższy Ukrainy uznał parę jednopłciową za rodzinę. Co to właściwie zmienia? Środa, 11.03.2026 Sąd Najwyższy Ukrainy uznał parę jednopłciową za rodzinę. Co to właściwie zmienia?
Kontakt Reklama Regulamin
Social media
Polub na Facebooku Obserwuj na Twitterze Instagram
© 1996-2026 Queermedia.pl, ISSN 2299-9019 Polityka prywatnościUstawienia prywatności