logo Queer.pl Dawniej Innastrona.pl
06.12.2016    STARTSKLEPKONTAKT

...
95
3
2

Grecki marazm, węgierski spleen

Felieton Witolda Jabłońskiego

Dodano: 25.11.2015, Aktualizacja: 25.11.2015

„Wszędzie jesteście obcy” - powiada z goryczą jedna z postaci greckiego filmu „Xenia” (2014) do Albańczyka urodzonego w Grecji. „Ale za to cały świat może być naszym domem” - odpowiada bez przekonania Odyseusz, takie bowiem znaczące imię nosi główny bohater. Wraz z młodszym bratem, Dannym, udaje się po śmierci matki w podróż na poszukiwanie ojca, zwanego przez nich „Potworem”. Wyprawa ta, choć barwna, nie przypomina jednak awanturniczej tułaczki mitycznego Odysa, jest raczej wędrówką przez kolejne kręgi dantejskiego piekła, przynoszącą przykre i bolesne doświadczenia.

- Witold Jabłoński - Bracia ocierają się o więzienie, wielkomiejską prostytucję i drobną przestępczość, korupcję wymiaru sprawiedliwości i obojętność lepiej ustawionej części społeczeństwa. Niemal na każdym kroku spotykają ich szykany, agresja i odrzucenie. Danny, zbuntowany nastoletni gej, mający upodobanie do wyzywających strojów, zachowań i ekscentrycznych fryzur, narażony jest na podwójne wykluczenie: „Przynosisz wstyd Albańczykom” - słyszy od atakujących go rodzimych żuli. Jest także świadkiem pogromu rodaków dokonanego w Atenach przez bojówkę neonazistowskiego Złotego Świtu. Na własnej skórze doświadcza, jak policja spokojnie przyjmuje nacjonalistyczne ekscesy, włącznie z rozbijaniem sklepowych szyb i katowaniem pechowych przechodniów, a kiedy wreszcie wkracza... aresztuje wyłącznie „obcych”, którzy usiłowali powstrzymać agresorów. Greckim „swojakom”, uzbrojonym w drewniane pałki i podkute buty, wszystko uchodzi na sucho. Ma się wrażenie, że przenieśliśmy się z kolebki europejskiej demokracji do Berlina u progu hitleryzmu i osławionej Nocy Kryształowej. Te same ksenofobiczne hasła, te same brutalne metody rozprawiania się z „niepożądanymi elementami” i ciche przyzwolenie ze strony przedstawicieli chorującego systemu. Film Panosa Koutrasa nawiązuje do różnych konwencji, zarówno klasycznego kina drogi, jak i campo...   ( Pozostało znaków: 5743 )
Witold Jabłoński Autor: Witold Jabłoński Pisarz, dziennikarz, redaktor Ukończył filologię polską na Uniwersytecie Łódzkim. Dwa następne lata był sekretarzem Jerzego Andrzejewskiego. Pracował w Domu Teatru Łódzkiego Domu Kultury (1983/84), Teatrze Nowym, Wydawnictwie Łódzkim, a w 1988 roku ukazała się jego debiutancka powieść, „Gorące uczynki”. W latach 1991/1995 utrzymywał się wyłącznie z pisania: tworzył wówczas serie popularnych biografii, pastisze powieści egzotycznych (wspólnie z Maciejem Świerkockim) i pastisz dalszego ciągu Trędowatej. Był pracownikiem "Gazety Wyborczej - Łódzkiej" i redaktorem prowadzącym dodatek Tygodnik Kulturalny "Verte”. Publikuje również eseje filmowe w miesięczniku "Kino". Był dyrektorem Wydziału Kultury i Sztuki Urzędu Miasta Łodzi, a od marca 1999 r. dyrektorem Śródmiejskiego Forum Kultury. Autor m.in. cyklu „Gwiazda Wenus, Gwiazda Lucyfer”, horroru fantastycznego „Dzieci Nocy” oraz „Kochanka Czerwonej Gwiazdy”.

Ten artykuł został przeniesiony do archiwum

Dostęp do archiwalnych artykułów (starszych 4 tygodnie) możliwy jest dla abonentów serwisu »Przyjaciel Queer.pl. Dostęp do pojedyńczych artykułów z archiwum możliwy jest także za pomocą wiadomości SMS.

UZYSKAJ DOSTĘP DO ARCHIWALNYCH ARTYKUŁÓW
» Zostań abonentem Przyjaciel Queer.pl by czytać materiały bez kodów i bez ograniczeń lub...


WPISZ KOD

OK
System mikropłatności SMS-owych dostarczany jest przez:
Logo Mobiltek
UZYSKAJ DOSTĘP DO TEGO ARTYKUŁU

Wyślij SMS na numer 7268 o treści:
IS CZYTAJ 196630   (koszt: 2zł + VAT)
Otrzymasz kod, dzięki któremu uzyskasz dostęp do materiału przez 48 godzin.

Zapisz Zapisz stronę Magazyn+ Magazyn Pełny ekran Pełny ekran
REKLAMA

© 1996-2016 Prawa autorskie zastrzeżone, ISSN 2299-9019
666
Bądź queer na facebooku