Strona główna Aktualności Społeczność
Profile Grupy Przewodnik Wydarzenia Wsparcie
Ogłoszenia
Towarzyskie Pokoje i mieszkania Praca Ogłoszenia drobne Edukacja Pozostałe Dodaj
Queeroteka
Książki Filmy i seriale Quizy Patronat Queer.pl
Magazyn
Artykuły Galerie Tematy Tagi
Kontakt Reklama Regulamin
Queer.pl Portal osób LGBT+
Menu
Logowanie Rejestracja
TOP Sport LGBT Profile i ogłoszenia Marsze Równości 2026 Kino LGBT Coming out
Środa, 14.10.2020, Aktualizacja: Środa, 01.04.2026

Wybory prezydenckie w USA. Co o LGBT mówią osoby kandydujące na urząd wiceprezydenta?

Podziel się Tweetnij Skomentuj (7)
Podziel się Tweetnij Skomentuj (7)

Donalda Trump, jaki jest, każdy widzi - a jak w kontekście praw osób LGBT wypada jego zastępca Mike Pence? Przedstawimy również kandydatkę na wiceprezydentkę u Joe Bidena - Kamalę Harris, która tworzy historię.

Po pierwszej debacie prezydenckiej między Donaldem Trumpem a Joe Bidenem, przyszedł ostatnio czas na pojedynek osób kandydujących na urząd wiceprezydenta i wiceprezydentki - Mike Pence'a i Kamali Harris. W odróżnieniu od chaotycznego starcia kandydatów na prezydenta, debata ich zastępcy i zastępczyni była bardzo spokojna, kulturalna, jednak nie o wiele bardziej merytoryczna. A jak przedstawiają się ich poglądy na prawa osób LGBT?


Mike Pence może sprawiać wrażenie bardziej wyważonej i mniej radykalnej wersji Trumpa. Są to jednak tylko pozory. Faktycznie, obecny wiceprezydent może spełniać rolę osoby niejako mającej ocieplać wizerunek nieco nieprzewidywalnej głowy państwa. W rzeczywistości poglądy Pence'a w kwestii mniejszości seksualnych są tak naprawdę jeszcze bardziej konserwatywne niż Trumpa. 

W 2000 roku podczas kampanii kongresowej Pence mówił: "Kongres powinien sprzeciwić się wszelkim próbom nadania związkom gejów i lesbijek równego statusu prawnego z małżeństwami heteroseksualnymi". Cztery lata później był współtwórcą proponowanej poprawki do Konstytucji Stanów Zjednoczonych, która definiowała małżeństwo wyłącznie jako związek między jednym mężczyzną i jedną kobietą. Następnie, obecny wiceprezydent głosował przeciwko ustawie o niedyskryminacji w zatrudnieniu oraz uchyleniu ustawy "Nie pytaj, nie mów", które pozwoliło nieheteronormatywnym Amerykanom otwarcie służyć swojemu krajowi w służbie wojskowej.

Do listy świadczącej o głębokiej homofobii Pence'a należy jeszcze dodać popieranie "terapii" konwersyjnej. Wiceprezydent USA nazywał również bycie gejem wyborem i powiedział, że powstrzymanie osób homoseksualnych przed małżeństwem nie jest dyskryminacją, ale egzekwowaniem "idei Boga". Pence stwierdził, że "upadek społeczeństwa zawsze następował po nadejściu degradacji małżeństwa i rodziny". Nawet sam Trump "żartował" z homofobii swojego zastępcy, wskazując na niego podczas jednego ze spotkań z prawnikiem na temat praw osób LGBT i mówiąc: "Nie pytaj tego gościa - chce ich wszystkich powiesić!"
ZOBACZ TEŻ Trump vs. Biden. Jak wypadają kandydaci na prezydenta USA w kontekście praw osób LGBT?

Kamala Harris natomiast jako trzecia kobieta w historii kandyduje na urząd wiceprezydentki i jako pierwszej może jej się to udać. Początkowo startowała w prawyborach Partii Demokratycznej, jednak zrezygnowała, a następnie Biden mianował ją na kandydatkę na swoją zastępczynię. Jej poglądy na kwestię praw osób nieheteronormatywnych są diametralnie różne od jej konkurenta. Harris jako prokuratorka generalna San Francisco w 2004 roku założyła jednostkę ds. przestępstw z nienawiści, której zadaniem było badanie i ściganie aktów przemocy wobec osób LGBT. Z kolei jako prokuratorka generalna Kalifornii żarliwie odmawiała obrony Propozycji 8 - zakazu równości małżeństw przyjętego w 2008 roku. 

Kandydatka na wiceprezydentkę jest także współtwórczynią ustawy o równości, która zmieniłaby wiele przepisów o niedyskryminacji tak, aby objąć  ochroną też osoby nieheteronormatywne. Opowiada się również za zniesieniem zakazu służby wojskowej dla osób transpłciowych. Dodatkowo obiecała utworzenie stanowiska rzecznika Białego Domu ds. osób LGBT. Warto dodać, że w każdym ze swoich trzech lat jako senatorka USA Harris zdobywała 100 punktów na każdej karcie wyników Kongresu Kampanii Praw Człowieka (HRC). 
Wsparcie

Wesprzyj Queer.pl - najstarszy portal LGBT w Europie

Dziś bardziej niż kiedykolwiek potrzebujemy własnego głosu w Internecie. Daliśmy radę przez 24 lata - z Waszą pomocą przetrwamy także ten ciężki okres. Równocześnie utrzymanie takiego projektu jeszcze nigdy nie było tak trudne.

Zobacz jak wspomóc QUEER.PL

Wybory prezydenckie w Stanach Zjednoczonych odbędą się 3 listopada, jednak już teraz wielu mieszkańców poszczególnych stanów głosuje korespondencyjnie z uwagi na pandemię koronawirusa. Według najnowszego sondażu przewaga Bidena nad Trumpem wynosi aż 17% (57 do 40). Warto jednak pamiętać o specyficznym systemie wyborczym w USA, w którym liczy się wygrana w większej ilości stanów, a nie więcej głosów ogólnie. Z innego sondażu wynika natomiast, że wyborcy z 10 tzw. "swing states", od których zależeć będzie ostateczny wynik wyborów, popierają prawa osób LGBT, co sugeruje, że w większości mogą zagłosować na demokratę.

(jg)
OCEŃ ARTYKUŁ
Podoba mi się (9)
deutsch maxoku szymon-brycki nati93 vanex86 nieznany4897 kierownik2 ns91
Nie podoba mi się (1)
Komentarze (7)
HEJT STOP!Zapoznaj się z warunkami dodawania komentarzy
Komentuj
Moja ikona
Dodaj komentarz
Komentarz od osoby niezalogowanej pojawi się po akceptacji moderatora.
Dozwolone znaczniki (BBCode):
[b], [i], [u], [url], [url=], [mail], [mail=], [color=], [code], [quote]
Szymon Brycki
17.10.2020 15:58 Szymon Brycki (34) Jelenia Góra
zewszad_i_znikad:
Szymon Brycki:
zewszad_i_znikad:
Szymon Brycki:
shingao 新顔:
Wiceprezydent USA nazywał również bycie gejem wyborem i powiedział, że powstrzymanie osób homoseksualnych przed małżeństwem nie jest dyskryminacją, ale egzekwowaniem "idei Boga"


Religia jako źródło uprzedzeń. Nic nowego.


Opium dla mas.

Religia BYWA źródłem uprzedzeń, a nawet opium dla mas. Ale nigdy nie zgodzę się z tezą, że transcendencja jest niepotrzebna, ateizm jest wyższym stopniem rozwoju i że świat bez religii byłby idealny. Nie, bliższy ideału byłby świat o większym udziale wolnej, niesformalizowanej duchowości.


Ale wiesz, że można być osobą niereligijną, a jednocześnie uduchowioną? ;-)

Wiem. Ale uważam, że to już decyzja każdej pojedynczej osoby, a nie moja.


Ym... xD W sensie że...? xD

Znaczy, wiesz, że ateizm nie wyklucza uduchowienia, a jednocześnie twierdzisz, że tylko religie owo uduchowienie gwarantują i dlatego ateizm jest fe...? xD

Znaczy, wybacz, widzę pewną niespójność w Twoich poglądach... xD
cytuj zgłoś 0 0
zewszad_i_znikad
16.10.2020 22:54 zewszad_i_znikad (44) Warszawa
Szymon Brycki:
zewszad_i_znikad:
Szymon Brycki:
shingao 新顔:
Wiceprezydent USA nazywał również bycie gejem wyborem i powiedział, że powstrzymanie osób homoseksualnych przed małżeństwem nie jest dyskryminacją, ale egzekwowaniem "idei Boga"


Religia jako źródło uprzedzeń. Nic nowego.


Opium dla mas.

Religia BYWA źródłem uprzedzeń, a nawet opium dla mas. Ale nigdy nie zgodzę się z tezą, że transcendencja jest niepotrzebna, ateizm jest wyższym stopniem rozwoju i że świat bez religii byłby idealny. Nie, bliższy ideału byłby świat o większym udziale wolnej, niesformalizowanej duchowości.


Ale wiesz, że można być osobą niereligijną, a jednocześnie uduchowioną? ;-)

Wiem. Ale uważam, że to już decyzja każdej pojedynczej osoby, a nie moja.
cytuj zgłoś 0 0
Szymon Brycki
15.10.2020 13:09 Szymon Brycki (34) Jelenia Góra
zewszad_i_znikad:
Szymon Brycki:
shingao 新顔:
Wiceprezydent USA nazywał również bycie gejem wyborem i powiedział, że powstrzymanie osób homoseksualnych przed małżeństwem nie jest dyskryminacją, ale egzekwowaniem "idei Boga"


Religia jako źródło uprzedzeń. Nic nowego.


Opium dla mas.

Religia BYWA źródłem uprzedzeń, a nawet opium dla mas. Ale nigdy nie zgodzę się z tezą, że transcendencja jest niepotrzebna, ateizm jest wyższym stopniem rozwoju i że świat bez religii byłby idealny. Nie, bliższy ideału byłby świat o większym udziale wolnej, niesformalizowanej duchowości.


Ale wiesz, że można być osobą niereligijną, a jednocześnie uduchowioną? ;-)
cytuj zgłoś 0 0
shingao 新顔
15.10.2020 12:39 shingao 新顔 (40) Szczecin
@zewszad_i_znikad

Oczywiście, że ateizm nie jest wyższym stopniem rozwoju. Jest nim agnostycyzm ;)
cytuj zgłoś 0 0
zewszad_i_znikad
15.10.2020 10:38 zewszad_i_znikad (44) Warszawa
Szymon Brycki:
shingao 新顔:
Wiceprezydent USA nazywał również bycie gejem wyborem i powiedział, że powstrzymanie osób homoseksualnych przed małżeństwem nie jest dyskryminacją, ale egzekwowaniem "idei Boga"


Religia jako źródło uprzedzeń. Nic nowego.


Opium dla mas.

Religia BYWA źródłem uprzedzeń, a nawet opium dla mas. Ale nigdy nie zgodzę się z tezą, że transcendencja jest niepotrzebna, ateizm jest wyższym stopniem rozwoju i że świat bez religii byłby idealny. Nie, bliższy ideału byłby świat o większym udziale wolnej, niesformalizowanej duchowości.
cytuj zgłoś 0 0
Szymon Brycki
15.10.2020 1:10 Szymon Brycki (34) Jelenia Góra
shingao 新顔:
Wiceprezydent USA nazywał również bycie gejem wyborem i powiedział, że powstrzymanie osób homoseksualnych przed małżeństwem nie jest dyskryminacją, ale egzekwowaniem "idei Boga"


Religia jako źródło uprzedzeń. Nic nowego.


Opium dla mas.
cytuj zgłoś 1 0
shingao 新顔
14.10.2020 16:55 shingao 新顔 (40) Szczecin
Wiceprezydent USA nazywał również bycie gejem wyborem i powiedział, że powstrzymanie osób homoseksualnych przed małżeństwem nie jest dyskryminacją, ale egzekwowaniem "idei Boga"


Religia jako źródło uprzedzeń. Nic nowego.
cytuj zgłoś 5 1
Autor
Redakcja Queer.pl
Pierwszy polski portal ludzi LGBT
TAGIWięcej
Donald Trump Kamala Harris Kampania Praw Człowieka małżeństwa jednopłciowe Mike Pence niedyskryminacja Partia Demokratyczna Poglądy kandydatów na wiceprezydenta USA na prawa LGBT Polityka prawa LGBT Prawo San Francisco Społeczeństwo terapie konwersyjne USA wybory prezydenckie
Powiązane
Obraz Piątek, 06.11.2020 Zacięty wyścig o Biały Dom w USA. Jakie poglądy w kwestii praw osób LGBT ma Joe Biden? Obraz Wtorek, 27.09.2016 Ponad 70 proc. LGBT zagłosuje na Clinton Obraz Czwartek, 07.11.2024 Rekordowe poparcie wyborców LGBT dla Demokratów – Trump znacząco traci Obraz Czwartek, 31.10.2024 Trump vs. Harris – czego może się spodziewać elektorat LGBTQ? Obraz Poniedziałek, 14.11.2016 Trump o równości małżeńskiej: została rozstrzygnięta przez Sąd Najwyższy
Inne tematy
Prezydent Nawrocki zapowiada weto ws. ustawy o statusie osoby najbliższej. Będzie projekt prezydencki? Czwartek, 28.05.2026 Prezydent Nawrocki zapowiada weto ws. ustawy o statusie osoby najbliższej. Będzie projekt prezydencki?
Transkrypcja małżeństw jednopłciowych: była radość - są problemy, niepewność i rozczarowanie Wtorek, 26.05.2026 Transkrypcja małżeństw jednopłciowych: była radość - są problemy, niepewność i rozczarowanie
Eurowizja 2026: Finlandia faworytem bukmacherów. Jakie szanse ma Polska? Piątek, 15.05.2026 Eurowizja 2026: Finlandia faworytem bukmacherów. Jakie szanse ma Polska?
Kontakt Reklama Regulamin
Social media
Polub na Facebooku Obserwuj na Twitterze Instagram WhatsApp
© 1996-2026 Queermedia.pl, ISSN 2299-9019 Polityka prywatnościUstawienia prywatnościPrzerwij abonamentOdstąpienie od umowy







🌈
Odkryj więcej na Queer.pl
Zalogowani użytkownicy mogą oglądać zdjęcia innych osób, zakładać profile, komentować artykuły i oceniać filmy.
Dołącz do nas Zaloguj się