Strona główna Aktualności Społeczność
Profile Grupy Przewodnik Wydarzenia Wsparcie
Ogłoszenia
Towarzyskie Pokoje i mieszkania Praca Ogłoszenia drobne Edukacja Pozostałe Dodaj
Queeroteka
Książki Filmy i seriale Quizy Patronat Queer.pl
Magazyn
Artykuły Galerie Tematy Tagi
Kontakt Reklama Regulamin
Queer.pl Portal osób LGBT+
Menu
Logowanie Rejestracja
TOP Sport LGBT Profile i ogłoszenia Marsze Równości 2026 Kino LGBT Coming out
Piątek, 24.04.2015, Aktualizacja: Środa, 01.04.2026

Polska szkoła: geje i lesbijki oraz biedni mają najgorzej

Podziel się Tweetnij Skomentuj (36)
Podziel się Tweetnij Skomentuj (36)

Dyskryminacja w szkole - obecność nieusprawiedliwiona

Dyskryminacja w szkole jest częsta, a w najgorszej sytuacji są uczennice i uczniowie homoseksualni oraz osoby ubogie - takie wnioski płyną z opublikowanego w tym tygodniu raportu "Dyskryminacja w szkole - obecność nieusprawiedliwiona", przygotowanego przez Towarzystwo Edukacji Antydyskryminacyjnej.

Od epitetów i wykluczającego języka po przemoc psychiczną, fizyczną, seksualną i cyberprzemoc – na takie formy przemocy motywowanej uprzedzeniami narażeni są uczniowie i uczennice szkół wszystkich szczebli ze względu na swoją tożsamość - podkreśla TEA i wylicza, które dzieci są traktowane najgorzej: ubogie oraz chłopcy "odstający" od społecznej normy męskości. Inne przesłanki gorszego traktowania to niepełnosprawność, kolor skóry lub etniczność, wyznanie, wygląd (np. otyłość) i orientacja seksualna.

"Raport pokazuje, jak różne postaci może przybierać dyskryminacja i przemoc motywowana uprzedzeniami" – mówi Małgorzata Jonczy-Adamska, współkoordynatorka projektu badawczego. "Wyzywanie, popychanie, izolowanie rówieśników ze względu na ich tożsamość jest traktowane jako „naturalne” i w związku z tym bagatelizowane, zarówno przez uczniów, jak nauczycieli. To uniemożliwia zarówno dostrzeżenie dyskryminacji, reagowanie na nią, jak i prowadzenie działań przeciwdziałających takim zjawiskom".

Badanie pokazało, że grupą dopuszczającą się dyskryminacji w stosunku do uczniów i uczennic bywają również sami nauczyciele i nauczycielki. Chodzi tutaj przede wszystkim o używanie prześmiewczych, pogardliwych określeń (Jehowce, pedały), upowszechnianie uprzedzeń i treści dyskryminacyjnych oraz gorsze traktowanie konkretnych uczniów i uczennic. TEA przywołuje przykład homoseksualnego ucznia, który przebiera się z dziewczynkami w szatni: "Z jakiego powodu? Dlatego, że boi się agresji w szatni męskiej. Chłopak mówi, że nie chce się z dziewczynami przebierać, ale słyszy: „jak jesteś pedałem, to proszę”. Tak na luzaka mówi wyluzowany wuefista".

Nauczyciele, jeśli reagują na dyskryminację, to najczęściej w formie pogadanki skierowanej do sprawcy lub sprawczyni danego zdarzenia, rzadko zwracają uwagę na to, że dyskryminacji mogą zapobiegać świadkowie. Na przemoc i dyskryminację często reagują uczniowie i uczennice młodszych klas. Im starsi uczniowie – tym bardziej bierna postawa. Brak reakcji jest równie częstym zachowaniem nauczycieli.

W szkole coraz częściej pracują liderzy i liderki równości – osoby, które prowadzą działania antydyskryminacyjne dla swojej społeczności szkolnej – uczniów lub nauczycieli. Osoby te nie tylko reagują na dyskryminację, wspierają swoich uczniów i uczennice w reagowaniu na nią, ale edukują o równości i różnorodności. Są w tym jednak osamotnieni.

TEA przypomina, że od września 2013 roku szkoły mają obowiązek prowadzenia działań antydyskryminacyjnych, jednak – jak pokazał zawarty w badaniu przegląd tego, co raportują – duża część z nich ma z przeciwdziałaniem dyskryminacji niewiele wspólnego (są to działania charytatywne, religijne lub powielające stereotypy, którym działanie antydyskryminacyjne powinno przeciwdziałać).

Raport dostępny jest na stronie TEA.

(mat. pras.)
OCEŃ ARTYKUŁ
Podoba mi się (96)
luulu shuuichi micchan kaminsky kacpi99 eydreeyan kaj-gellert ciamciaramciaa kocham19 kocins
Nie podoba mi się (19)
tomalowa xavi131 dziakova isandri magdamagdalena heyy-mou kierownik2 bercia the_undertaker
Komentarze (36)
HEJT STOP!Zapoznaj się z warunkami dodawania komentarzy
Komentuj
Moja ikona
Dodaj komentarz
Komentarz od osoby niezalogowanej pojawi się po akceptacji moderatora.
Dozwolone znaczniki (BBCode):
[b], [i], [u], [url], [url=], [mail], [mail=], [color=], [code], [quote]
Ikona
Wyróżniony 26.04.2015 18:31 annabel_lee
Odnosząc się do ostatniego akapitu, w mojej szkole nie ma praktycznie nic o charakterze antydyskryminacyjnym. Na dwa lata nauki, tylko jeden raz nauczycielka na godzinie wychowawczej poruszyła jakikolwiek temat mówiący o akceptacji i dotyczył on homoseksualizmu. Nie było mnie na tej lekcji, ale podobno jeden z klasowych kolegów powiedział, że gdyby jego przyszły syn był gejem, wyrzuciłby go z domu. Nie zlicze też ile razy słyszałem jak ktoś żartuje sobie z ludzi o innym kolorze skóry, poglądach itd., itp. Mój kolega też został wyśmiany tylko dlatego że różni się zachowaniem- nie pije, nie pali, nie chodzi na imprezy, dobrze się uczy, jest zawsze miły- bo oczywiście prawdziwy facet musi być skurwielem bez uczuć, ledwie zdawać z klasy do klasy i nie może mieć długich włosów, bo to to przecież niemęskie. Nauczyciele powinni mówić o dyskryminacji, tolerancji i akceptacji i to bez przymusu. To głupie, nie szanować ludzi tylko dlatego że się różnią.
cytuj zgłoś 7 0
Ikona
Wyróżniony 24.04.2015 19:49 oldschoolowy
'chłopcy "odstający" od społecznej normy męskości'

byłem takim chłopcem i ówczesne środowisko zniszczyło mi życie, równieśnicy - dzieci jak dzieci, w tym wieku nie miały jeszcze na tyle rozwiniętej empatii by dostrzec że czynią "zło" drugiemu, ale nauczyciele...dorośli ludzie. Mam żal do dziś. Do dziś nikt mnie nie przeprosił, ani sami oprawny, współwinni koledzy i koleżanki, ani nawet nauczyciele czy rodzice za te kilka lat zjedzonych nerwów, konieczność wsparcia ze strony psychologów, nerwicy, medykamentów, terapii, depresji, ucieczki od ludzi, w końcu stania się 'antyspołecznikiem' i wielokrotnych prób samobójczych. Najlepsze w tym jest to, że nie każda osoba dorosła jest na tyle świadoma by zrozumieć gdzie naprawdę leżał błąd. Większość wciąż widziało go we mnie - nie w tych którym ponoć 'przeszkadzałem', bo odstawałem od ich normy zachowań. Śmieszne to życie...jak śmieszni i głupi są ludzie.
cytuj zgłoś 19 2
Agatuhl
Wyróżniony 24.04.2015 19:22 Agatuhl (27) Poznań
Zgadzam się ja jestem taką osobą w mojej szkole która walczy z dyskryminacją, zgadzam się że nikomu się tego robić nie chce bo niby po co. Być może wzięłam się za to przez obrażanie mnie w podstawówce za otyłość (które ciągnie się w 1% do dzisiaj).
Prowadziłam już 3 lekcje wychowania do życia w rodzinie w moim gimnazjum, moja wychowawczyni głęboko mnie wspiera w tym, i gdy będę absolwentką również będę prowadzić te lekcje w wolnym czasie. Na tych zajęciach nie mówię jedynie o homoseksualności ale o transpłciowości, hermafrodyźmie, aseksualności, kolorze skóry, romantyczności, paradach, związkach partnerskich, dyskryminacji ogólnej i dostosowanej do danego obszaru (np. kraje islamu), o gender i kilku innych sprawach a mam tylko 45 min więc to jest naprawdę bardzo mało... po każdej takiej lekcji mam zdarte gardło i jeszcze większą chęć do szerzenia wiedzy antydyskryminacyjnej.
Niestety wciąż walczymy z małą frekfencją na wdż spowodowaną nudnymi lekcjami prowadzonymi w przeszłości ucznia przez zakonnice/księży. (wg mnie ludzie mający związek z kościołem katolickim wgl nie powinni być dopuszczani do głosu [między innymi dlatego że nie każdy kto chce chodzić na wdż musi wierzyć w boga<a już wgl w sposób katolicki>])
Mam nadzieję że nie jestem jedyną osobą w Polsce która jako uczeń/nnica prowadził/a zajęcia wychowania do życia w rodzinie w swojej szkole :)
cytuj zgłoś 13 1
Ikona
02.07.2015 21:05 Lokane
U mnie w klasie większość osób jest nietolerancyjna. Pewnego razu zapytałam się paru chłopaków co by zrobili gdyby okazało się, że ich dziecko jest homoseksualne, większość odpowiedziała, że wyrzuciłaby z domu, tylko z 2/15 osób powiedziało, że nic by się dla niego nie zmieniło.
cytuj zgłoś 0 0
dziakova
28.04.2015 13:09 dziakova (29) sosnowiec / katowice
Chyba nikt na czole nie ma napisane jakiej jest orientacji więc PO CZĘŚCI winę ponoszą Ci, którzy się z tym upubliczniają, bo taka informacja nie bierze się z powietrza. A naprawdę dobrze pewne rzeczy zachować dla Siebie. A już szczególnie z dala od środowiska szkolnego, bo nauczyciele czy koledzy z klasy najmniej mają się do tego jakiej jesteśmy orientacji.
I nie mówię, że trzeba żyć w tajemnicy, ale po prostu dla świętego spokoju można pewne fakty ograniczyć dla rodziny czy przyjaciół (bo jak wiadomo są to ludzie do których mamy większe zaufanie, jak do kolego czy koleżanki).
cytuj zgłoś 0 0
Ikona
27.04.2015 19:38 oldschoolowy
skyress-v:
mruczMIdoUCHA:
oldschoolowy:
dokładnie. teraz widzę że od >10 lat jak tam ostatni raz bylem, to jednak nic się w polskiej szkole nie zmienia...


jak to się nic nie zmienia... ludzie są bardziej kreatywni i zaradni z każdym kolejnym rocznikiem... przynajmniej dają z siebie wszystko co mają najlepszego, by wyjść na swoje-głowa do góry, włącz myślenie i odważnie do przodu...krok po kroku...


A mi wydaję się wręcz odwrotnie, że z każdym kolejnym rocznikiem chcą być bardziej prowadzeni za rączkę ^^


nie dziwie sie...w tym pogmatwanym swiecie nie trudno sie zagubic
cytuj zgłoś 0 0
Kereru
27.04.2015 17:47 Figlid (27) Wrocław / Jelenia Góra
A mi wydaję się wręcz odwrotnie, że z każdym kolejnym rocznikiem chcą być bardziej prowadzeni za rączkę ^^

A mnie jeszcze inaczej! Bardziej te różnice widać moim zdaniem.
cytuj zgłoś 0 0
Ikona
27.04.2015 17:30 skyress-v
mruczMIdoUCHA:
oldschoolowy:
dokładnie. teraz widzę że od >10 lat jak tam ostatni raz bylem, to jednak nic się w polskiej szkole nie zmienia...


jak to się nic nie zmienia... ludzie są bardziej kreatywni i zaradni z każdym kolejnym rocznikiem... przynajmniej dają z siebie wszystko co mają najlepszego, by wyjść na swoje-głowa do góry, włącz myślenie i odważnie do przodu...krok po kroku...


A mi wydaję się wręcz odwrotnie, że z każdym kolejnym rocznikiem chcą być bardziej prowadzeni za rączkę ^^
cytuj zgłoś 0 0
Ikona
27.04.2015 17:16 oldschoolowy
mruczMIdoUCHA:
oldschoolowy:
dokładnie. teraz widzę że od >10 lat jak tam ostatni raz bylem, to jednak nic się w polskiej szkole nie zmienia...


jak to się nic nie zmienia... ludzie są bardziej kreatywni i zaradni z każdym kolejnym rocznikiem... przynajmniej dają z siebie wszystko co mają najlepszego, by wyjść na swoje-głowa do góry, włącz myślenie i odważnie do przodu...krok po kroku...


to chyba jednak nie do mnie... ja już szkołę mam dawno za sobą...
cytuj zgłoś 0 0
Ikona
27.04.2015 16:54 mruczMIdoUCHA
oldschoolowy:
dokładnie. teraz widzę że od >10 lat jak tam ostatni raz bylem, to jednak nic się w polskiej szkole nie zmienia...


jak to się nic nie zmienia... ludzie są bardziej kreatywni i zaradni z każdym kolejnym rocznikiem... przynajmniej dają z siebie wszystko co mają najlepszego, by wyjść na swoje-głowa do góry, włącz myślenie i odważnie do przodu...krok po kroku...
cytuj zgłoś 0 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • ...
  • 4
Autor
Redakcja Queer.pl
Pierwszy polski portal ludzi LGBT
TAGIWięcej
dyskryminacja Dyskryminacja w polskich szkołach edukacja Małgorzata Jonczy-Adamska Polska Prawo raport Społeczeństwo TEA
Powiązane
Obraz Poniedziałek, 14.04.2008 Polska szkoła homofobią stoi Obraz Poniedziałek, 08.07.2002 Gay Pride 2002 Obraz Piątek, 11.03.2011 Kłopotliwy temat na "H" Obraz Wtorek, 16.08.2022 Chce pozwać ministra edukacji za "HiT" - zabrał ponad ćwierć miliona Obraz Poniedziałek, 27.09.2021 Drugi spot akcji Wolna Szkoła znowu uderza w Czarnka - "Ideologia LGBT wyrasta z neomarksizmu"
Inne tematy
Transkrypcja małżeństw jednopłciowych: była radość - są problemy, niepewność i rozczarowanie Wtorek, 26.05.2026 Transkrypcja małżeństw jednopłciowych: była radość - są problemy, niepewność i rozczarowanie
Minister Kierwiński o parach jednopłciowych: "będą korzystać z większości praw, które mają wszyscy polscy małżonkowie" Wtorek, 19.05.2026 Minister Kierwiński o parach jednopłciowych: "będą korzystać z większości praw, które mają wszyscy polscy małżonkowie"
Prezydent Nawrocki zapowiada weto ws. ustawy o statusie osoby najbliższej. Będzie projekt prezydencki? Czwartek, 28.05.2026 Prezydent Nawrocki zapowiada weto ws. ustawy o statusie osoby najbliższej. Będzie projekt prezydencki?
Kontakt Reklama Regulamin
Social media
Polub na Facebooku Obserwuj na Twitterze Instagram WhatsApp
© 1996-2026 Queermedia.pl, ISSN 2299-9019 Polityka prywatnościUstawienia prywatnościPrzerwij abonamentOdstąpienie od umowy







🌈
Odkryj więcej na Queer.pl
Zalogowani użytkownicy mogą oglądać zdjęcia innych osób, zakładać profile, komentować artykuły i oceniać filmy.
Dołącz do nas Zaloguj się