Strona główna Aktualności Społeczność
Profile Grupy Przewodnik Wydarzenia Wsparcie
Ogłoszenia
Towarzyskie Pokoje i mieszkania Praca Ogłoszenia drobne Edukacja Pozostałe Dodaj
Queeroteka
Książki Filmy i seriale Quizy Patronat Queer.pl
Magazyn
Artykuły Galerie Tematy Tagi
Kontakt Reklama Regulamin
Queer.pl Portal osób LGBT+
Menu
Logowanie Rejestracja
TOP Sport LGBT Profile i ogłoszenia Marsze Równości 2026 Kino LGBT Coming out
Piątek, 25.07.2003, Aktualizacja: Czwartek, 02.04.2026

Kościół atakuje projekt ustawy partnerskiej

Podziel się Tweetnij Skomentuj (20)
Podziel się Tweetnij Skomentuj (20)

Biskup: ...Na razie niech ten projekt odłożą

- To atak na koncepcję człowieka - twierdzi bp Stanisław Stefanek (foto) komentując projekt ustawy o rejestracji związków partnerskich, jaki powstał w klubie SLD.

Projekt, autorstwa senator SLD prof. Marii Szyszkowskiej, przewiduje m.in., że dwie osoby tej samej płci będą mogły zarejestrować w urzędzie stanu cywilnego swój związek.

Tekst ustawy przewiduje "przyjęcie przez jednego z partnerów nazwiska drugiego", a także "daje związkom homoseksualnym te same prawa podatkowe i majątkowe", co heteroseksualnym małżeństwom. Partnerzy będą mogli wspólnie rozliczać się z podatków, stworzyć wspólnotę majątkową oraz dziedziczyć po sobie. Pary homoseksualne "nie będą mogły natomiast adoptować dzieci".

Prof. Szyszkowska wyjaśniła, że ustawa jest przygotowywana dla osób, które nie chcą podlegać poglądom moralnym Kościoła katolickiego. "Prawo nie może być przełożeniem jakichkolwiek światopoglądów" - powiedziała senator SLD.

Z poglądem tym polemizuje bp Stefanek, przewodniczący Rady Episkopatu Polski ds. Rodziny. Prawo bez moralności i etyki zamienia się "w przestępcę" - podkreśla ordynariusz łomżyński. Jest ono wychowawcą i musi się odnieść do swego źródła, które jest w prawie naturalnym.

Jego zdaniem, projekt ten jest nie do przyjęcia z punktu widzenia samej teorii prawa. - To typowa manipulacja. Mówi się, iż małżeństwo heteroseksualne to pogląd moralny Kościoła katolickiego, a przecież ono pochodzi z prawa naturalnego - stwierdza bp Stefanek.

Uważa on, iż odrzucenie tego naturalnego prawa może doprowadzić do sytuacji, w której to, że się nie kradnie, że się jest uczciwym człowiekiem będzie uznawane za prawo konfesyjne.

Prof. Szyszkowska zaprzeczyła, że tekst projektu ustawy został "wstrzymany" na czas przed referendum unijnym, aby nie doszło do otwartego konfliktu z Kościołem katolickim. Jego głos bowiem mógł odegrać znaczącą rolę podczas głosowania nad integracją Polski z Unią Europejską.

- Nie chodziło o niedrażnienie Kościoła, po prostu było wiele innych ważniejszych spraw - wyjaśniła senator. Jej zdaniem demokratyczne państwo musi zatroszczyć się także o prawa mniejszości. A że będą "burze" ze strony Kościoła, - jestem tego świadoma - podkreśla senator Sojuszu.

- Wstrzymywano projekt celowo, ponieważ się bano - komentuje bp Stefanek. To jest atak na koncepcję człowieka, nie tylko chrześcijańską, ale ogólnoludzką. Trzeba podkreślić - mówi ordynariusz łomżyński - że związek partnerski nie może w żadnym wypadku pretendować do nazwy "rodzina".

Jerzy Jaskiernia, przewodniczący Klubu Parlamentarnego SLD uspokaja, że projekt nieprędko trafi pod obrady Klubu. Po zapoznaniu się z nim przez kierownictwo Klubu 11 lipca tekst ten został przesłany do zaopiniowania przez tzw. zespół polityczny, którym kieruje były premier Józef Oleksy.

- Poza kwestiami moralno-etycznymi - zwraca uwagę Jaskiernia - należy przyjrzeć się projektowi od strony prawnej. Zadać sobie pytanie czy jest on zgodny z Konstytucją.

Przewodniczący Klubu Parlamentarnego SLD przyznaje, że część lewicowego środowiska zarzuca kierownictwu Sojuszu, że nie podejmuje kwestii związanych np. z mniejszościami seksualnymi. - Proszę nas zrozumieć, my jesteśmy między młotem a kowadłem - tłumaczy się Jaskiernia.

Poseł uspokaja przy tym, że projekt nie przewiduje możliwości adoptowania dzieci przez pary homoseksualne, jest jedynie wyrazem "troski o sprawy mniejszości".

Odnosząc się do wspomnianych przez Jerzego Jaskiernię nacisków biskup łomżyński stwierdza, że wygląda na to, iż "nie liczy się prawda, ważne są natomiast naciski polityczne". Jego zdaniem największe zbrodnie XX w. zostały popełnione legalnie, "pod naciskiem pragmatycznych rozstrzygnięć polityków".

Przewodniczący Rady Episkopatu Polski ds. Rodziny ma nadzieję, że projekt będzie przez dłuższy czas rozpatrywany przez zespół polityczny Sojuszu, aż wreszcie "utknie".

- Jest chyba kilku trzeźwych polityków Sojuszu? - mówi biskup. Jego zdaniem Sojusz Lewicy Demokratycznej ma wiele innych, ważniejszych spraw do załatwienia i mógłby się nimi zająć. - Na razie niech ten projekt odłożą - radzi ordynariusz łomżyński.

(Katolicka Agencja Informacyjna)
OCEŃ ARTYKUŁ
Podoba mi się (0)
Nie podoba mi się (0)
Komentarze (20)
HEJT STOP!Zapoznaj się z warunkami dodawania komentarzy
Komentuj
Moja ikona
Dodaj komentarz
Komentarz od osoby niezalogowanej pojawi się po akceptacji moderatora.
Dozwolone znaczniki (BBCode):
[b], [i], [u], [url], [url=], [mail], [mail=], [color=], [code], [quote]
Ikona
25.08.2003 22:00 Przemek
te pierdolone nie maja co z soba zrobic maja zlote klamki w watykanie a miliony ludzi gloduje a co 3 klecha jest gayem ludzie w jakich czasach my zyjemy zeby brat brata szkalowal za to jak kocha i tak predzej czy pozniej trafimy do piachu po co ten spor ?
ja juz nic niekumation jestem gayemi jestem z tego dumny bo nie nienawidze jak oni nas tylko kocham oni przecza sami swojej religii o ile istnieje pojecie religii wq ich przekonaniu dla mnie kazdy klecha to zlodziej bo kradnie ludzka wolnosc i bierze za to kasabubu ...
cytuj zgłoś 0 0
Ikona
18.08.2003 10:04 Spoza
Jest mi straszliwie przykro, kiedy słyszę takie rzeczy. Sama deklaruję się jako bezwyznaniowa, ale mimo wszystko szanuję Kościół i boli mnie, kiedy reaguje on tak straszliwą furią na wszelkie próby poruszenia pewnych drażliwych tematów. A ja po prostu nie wierzę, żeby Bóg potępiał szczerą ludzką miłość, niezależnie od płci partnerów. Liczy się uczucie.
cytuj zgłoś 0 0
Ikona
14.08.2003 9:55 Michał
Ten anonim to mi sie wcisneło sorki. Naszło mnie dzisiaj na kmentarze bo juz nie moge znieśc obłudy tego Kleru.
cytuj zgłoś 0 0
Ikona
14.08.2003 9:52 Michał
SUPER TO UJĄŁEŚ NA 6+ naprawde. Ale mnie rozbawiło to "śliniąc i trzęsac. Zgadzam sie w 100%.
cytuj zgłoś 0 0
Ikona
14.08.2003 9:48 Niezalogowany
To podobno jest państwo demokratyczne !! Ale jak dla mnie to papastan wyznaniowy gdzie ksiądz uwarza sie za lepszego. Im sie w głowach poprzewrazało od kasy i przywilejów. Niech najpierw sami popatrzą na siebie. Biskup alkoholik za spowodowanie wypadku jest przeniesiony na biskupa seniora i to jest ok ???? I papież to niby taki autorytet ?? Nieomylny ??
cytuj zgłoś 0 0
Ikona
14.08.2003 9:43 Michał (OPODATKOWAĆ KK)
Myśle sobie tak że Chrystus nie potępiał ludzi Marii Magdaleny też nie więc o co taki protest. Ale potępiał handel w świątyni. Może by tak KK skończył z ta hipokryzją i dopasowywaniem sobie wiary do własnych potrzeb.
cytuj zgłoś 0 0
Ikona
14.08.2003 9:40 Michał
O tak popieram w 100% by mieli o czym myśleć a nie sie ludzi czepiać niech najpierw swoje szeregi z pedofilów posprzątają.
cytuj zgłoś 0 0
Ikona
26.07.2003 18:27 piotrek
Halo! Panie przewodniczący! Jakim młotem a kowadłem?! Dla kogo jest SLD? Dla ludzi o poglądach lewicowych, dla ludzi światłych i postępowych czy dla kleru? Skąd tyle strachu przed kościołem?! Przecież to jakaś paranoja! Niech sobie księża wygadują koszały skoro ten, w którego wierzą, rozumu poskąpił, ale prace nad projektem niech trwają! Jedno drugiemu chyba nie przeszkadza?
cytuj zgłoś 0 0
Ikona
26.07.2003 17:23 __LYNX
ZGADZAM SIĘ W 100% Z PIKANTYM; TRZEBA WNIEŚĆ WNIOSEK NA DEBATY SEJMOWE DOTYCZĄCY OPODATKOWANIA OWEGO KK I TO WEDŁUG NAJWYŻSZEJ STAWKI
cytuj zgłoś 0 0
Ikona
26.07.2003 13:17 Pikanty
Może ks. biskup pójdzie na taki układ: ustawę o związkach partnerskich odkładamy i zajmujemy się ustawą o opodatkowaniu kk w Polsce?
cytuj zgłoś 0 0
  • 1
  • 2
Autor
Redakcja Queer.pl
Pierwszy polski portal ludzi LGBT
TAGIWięcej
dziedziczenie Episkopat Polski Jerzy Jaskiernia Katolicka Agencja Informacyjna konstytucja Kościół katolicki Maria Szyszkowska mniejszości seksualne podatki Polityka Polska Prawo prawo naturalne Projekt ustawy o związkach partnerskich SLD Społeczeństwo Stanisław Stefanek związki partnerskie Łomża
Powiązane
Obraz Środa, 03.03.2010 Związki partnerskie: Lewica na tak! Środa, 30.07.2003 Legalizacja związków homoseksualnych Obraz Wtorek, 22.07.2003 Formalne związki dla gejów i lesbijek Obraz Poniedziałek, 14.07.2003 Związki homoseksualne w Polsce? Obraz Piątek, 09.12.2016 Dla hetero "ślub od pierwszego wejrzenia"
Inne tematy
Eurowizja 2026: największy bojkot w historii wydarzenia od 1970 roku. Kto i dlaczego odwrócił się od konkursu? Sobota, 16.05.2026 Eurowizja 2026: największy bojkot w historii wydarzenia od 1970 roku. Kto i dlaczego odwrócił się od konkursu?
Transkrypcja małżeństw jednopłciowych: była radość - są problemy, niepewność i rozczarowanie Wtorek, 26.05.2026 Transkrypcja małżeństw jednopłciowych: była radość - są problemy, niepewność i rozczarowanie
Prezydent Nawrocki zapowiada weto ws. ustawy o statusie osoby najbliższej. Będzie projekt prezydencki? Czwartek, 28.05.2026 Prezydent Nawrocki zapowiada weto ws. ustawy o statusie osoby najbliższej. Będzie projekt prezydencki?
Kontakt Reklama Regulamin
Social media
Polub na Facebooku Obserwuj na Twitterze Instagram WhatsApp
© 1996-2026 Queermedia.pl, ISSN 2299-9019 Polityka prywatnościUstawienia prywatnościPrzerwij abonamentOdstąpienie od umowy







🌈
Odkryj więcej na Queer.pl
Zalogowani użytkownicy mogą oglądać zdjęcia innych osób, zakładać profile, komentować artykuły i oceniać filmy.
Dołącz do nas Zaloguj się