4 września to czas powrotu do szkół. W tym artykule przyjrzymy się fascynującemu światu filmów LGBTQ+, ale takich, które osadzone są w szkolnym otoczeniu. Wiele z tych produkcji stanowi dyskusję na temat równości, tolerancji, doświadczeń młodych osób queer. Filmów LGBTQ o miłości, akceptacji i poszukiwaniach tożsamości nie brakuje – te omówione poniżej powinny zainteresować zwłaszcza młodszych widzów.
Oto lista młodzieżowych filmów o tematyce szkolnej, których bohaterami są postacie LGBTQ:
„Gdyby świat był mój” (2008)
Timothy (w tej roli Tanner Cohen) to uczeń prywatnego liceum dla chłopców, który nie ukrywa, że jest gejem. Mimo że teraz jest w ostatniej klasie, wciąż bywa prześladowany przez szkolnych rugbystów. Timothy mieszka z matką Donną (Judy McLane), która boryka się zarówno z akceptacją orientacji syna, jak i znalezieniem pracy.
Timothy zostaje obsadzony w roli Pucka w adaptacji „Snu nocy letniej”. Odkrywa przepis na stworzenie kwiatu o magicznym zastosowaniu. Za jego sprawą homofobiczne miasteczko spojrzy na świat oczami innych i zrozumie mniejszość. Lokalna społeczność odkrywa w sobie nieznane dotąd ciągoty, a heteroseksualni mężczyźni i kobiety zakochują się w swoich przyjaciołach tej samej płci.
Czarujące połączenie musicalu i młodzieżowego melodramatu zostało obsypane nagrodami na festiwalach dookoła świata, zwłaszcza tych ogniskujących się na produkcjach o tematyce LGBTQ. Pomimo niewielkiego budżetu zdjęcia są nad wyraz eleganckie, scenografia jest magiczna, a reżyseria Toma Gustafsona dorównuje hollywoodzkim produkcjom z wyższej półki.
„W jego oczach” (2014)
Leonardo (Ghilherme Lobo) jest niewidomy. Jego matka nadmiernie go chroni, ale chłopiec stara się w miarę możliwości żyć niezależnie. Z tego powodu chce na przykład zapisać się na międzynarodowy program wymiany studenckiej, razem ze swoją najlepszą przyjaciółką, Giovaną. Kiedy do ich klasy przychodzi Gabriel, nowy uczeń, Leonardo doświadcza zupełnie nowych uczuć, które mogą zmienić jego plany całkowicie. Czy oddali się od Giovany i zbliży do Gabriela?
Poruszające kino o czasie pierwszych pocałunków, pierwszych motyli w brzuchu, pierwszego wszystkiego – także miłosnych rozterek. Był to brazylijski kandydat w wyścigu po Oscary za najlepszy film nieanglojęzyczny.
„Konsekwencje” (2018)
Andrej (Matej Zemljič) to zbuntowany chłopak u progu dorosłości. Nie radzi sobie z emocjami i ucieka w świat przemocy oraz bójek. Z tego powodu zostaje umieszczony w zakładzie poprawczym dla nastoletnich delikwentów. Ośrodkiem „rządzi” Željko (Timon Šturbej), twardy i charyzmatyczny zawadiaka, który sprawuje władzę nad gangiem. Między chłopakami rodzi się pewna ambiwalentna, podszyta erotyczną fascynacją więź.
„Konsekwencje” zamiast w szkole toczą się w poprawczaku, gdzie panują jednak te same reguły – przetrwają najsilniejsi. Powstał film o męskiej wściekłości i opresjach męskiego środowiska. Podczas otrzęsin w ośrodku panuje duszna, tętniąca od brutalnego seksu atmosfera, a degradowanie kolegi ma sadomasochistyczny posmak. „Konsekwencje” nie są łatwe w odbiorze i może nie kończą się happy endem, ale podejmują ważną tematykę.
„Twój Simon” (2018)
— Każdy zasługuje na wspaniałą historię miłosną, ale w przypadku 17-letniego Simona jest to nieco skomplikowane. Nastolatek nie ujawnił się jeszcze jako gej i nie zna tożsamości anonimowego kolegi z klasy, w którym zakochał się przez internet. Rozwiązanie obu tych problemów będzie przezabawną, przerażającą i zmieniającą życie przygodą. (opis fabuły; źródło: Disney+)
Adaptacja powieści „Simon oraz inni homo sapiens” Becky Albertalli. Czarujące, szkolne kino gejowskie, w którym dominuje przede wszystkim aura niewinności i słodko-gorzkiego odkrywania swojego „ja”. To jeden z najbardziej pozytywnie nastrajających filmów o tematyce queer, jakie powstały – a przecież, w natłoku mocno dramatycznych historii, takie też są potrzebne. W obsadzie między innymi Nick Robinson, Jennifer Garner, Josh Duhamel oraz (w roli cameo) ujawniony gwiazdor futbolu Robbie Rogers.
„Zagubione” (2001)
Mischa Barton, Piper Perabo i Jessica Paré w młodzieżowym melodramacie o prywatnej szkole dla dziewcząt – nowo przybyła Mary zamieszkuje z dwójką innych uczennic, które, jak się okazuje, są parą lesbijek. „Zagubione” to film dziś niesłusznie zapomniany, który w Polsce nigdy nie doczekał się nawet oficjalnej dystrybucji – pokoleniu lesbijek urodzonych w latach 90. może być znany ze swoich emisji telewizyjnych na początku kolejnej dekady (m.in. na Ale Kino!, w latach swej świetności).
Ciekawostka: w Rosji „Zagubione” pokazywane były publiczności pod tytułem... „Nas nie dogoniat” (tak, dobrze kojarzycie – jak kawałek t.A.T.u.).
„Bal” (2020)
U Ryana Murphy'ego jak zawsze – wszystko zostało przekoloryzowane i przesłodzone do potęgi. W filmie, który zasłużenie nazywany był duchowym spadkobiercą serialu „Glee”, licealistka walczy o możliwość zaproszenia na bal maturalny swojej dziewczyny. Pomagają jej w tym blednące, broadwayowskie gwiazdy (m.in. Meryl Streep i Nicole Kidman). Nie jest to wprawdzie najjaśniejsza pozycja w filmografii Murphy'ego, ale sceny wokalno-taneczne „robią robotę”, a całość – zgodnie z tematyką listy – jest urocza. Bardzo urocza. I tylko James Corden w obraźliwie stereotypowej roli sprawia, że przewracamy oczami poirytowani.
„Wspaniała rzecz” (1996)
Numer jeden na liście najlepszych gejowskich filmów wszech czasów według magazynu „Out” – zresztą nie bez powodu. Komediodramat o uczuciu nieśmiało rodzącym się między dwoma nastoletnimi chłopakami jest i wiarygodnie zagrany, i odpowiednio sentymentalny, a piosenki Mamas & Papas, wykorzystane na soundtracku, tylko podnoszą mu ocenę.
„Alex Strangelove” (2018)
Alex to błyskotliwy uczeń i miłośnik dzikich zwierząt, zakochany w dziewczynie o imieniu Claire. Jednak właśnie kiedy przygotowuje się do postawienia ważnego kroku w swoim związku, na horyzoncie wyłania się pewien zjawiskowy chłopak. Coraz częściej pojawia się on w myślach Alexa, co stawia pod znakiem zapytania jego orientację seksualną.
Progresywne i bystre, ale przede wszystkim bez reszty zabawne kino typu coming-of-age, z udanymi kreacjami Daniela Doheny'ego, Antonio Marzialego oraz Freda Hechingera.
Honorable mention: „Geography Club” (2013), „Edge of Seventeen” (1998), „Szkoła melanżu” (2019)
(an)
Puka, nie Pucka. Chyba, że to hokejowa wersja.