Strona główna Aktualności Społeczność
Profile Grupy Miejsca Wydarzenia Wsparcie
Ogłoszenia
Towarzyskie Pokoje i mieszkania Praca Ogłoszenia drobne Edukacja Pozostałe Dodaj
Queeroteka
Książki Filmy i seriale Quizy Patronat Queer.pl
Magazyn
Artykuły Galerie Tematy Tagi
Kontakt Reklama Regulamin
Queer.pl Portal osób LGBT+
Menu
Logowanie Rejestracja
Magazyn
Artykuły Galerie Tematy Tagi
Poniedziałek, 26.10.2009 00:00

Niemcy coraz bliżej równouprawnienia

Podziel się Tweetnij Skomentuj (16)
Podziel się Tweetnij Skomentuj (16)

Przełomowy wyrok w sprawie świadczeń emerytalnych

55-letni Wolfang Duysen oraz jego 68-letni partner Werner zmienili niemieckie prawo - tak media oceniają wyczyn pary, która pozwała Versorgungsanstalt des Bundes und der Länder (publiczny zakład ubezpieczeniowy dla osób zatrudnionych w sektorze publicznym) i wygrała. W piątek sędziowie Trybunału Konstytucyjnego wydali wyrok w ich sprawie - wyrok, który zatrze różnicę między małżeństwami a związkami partnerskimi.

- -

55-letni Wolfgang Duysen oraz jego 68-letni partner Werner zmienili niemieckie prawo - tak media oceniają wyczyn pary, która pozwała Versorgungsanstalt des Bundes und der Länder (publiczny zakład ubezpieczeniowy dla osób zatrudnionych w sektorze publicznym) i wygrała. W piątek sędziowie Trybunału Konstytucyjnego wydali wyrok w ich sprawie - wyrok, który zatrze różnicę między małżeństwami a związkami partnerskimi.

Wolfgang poznał swojego obecnego partnera w wieku 18 lat. Miłość od pierwszego wejrzenia - jak sam wspomina. Mężczyźni pobrali się dwukrotnie: w roku 1997 na Hawajach oraz 4 lata później w Niemczech, gdzie jako jedni z pierwszych skorzystali z możliwości formalizacji swojego związku. Gdy Wolfgang zwrócił się do ubezpieczyciela z wnioskiem o oszacowanie swojej renty, przekonał się, że związki partnerskie są fikcją. Ustawa narzuca na pary jednopłciowe wiele obowiązków, nie dając w zamian prawie żadnych przywilejów. Wolfgang został potraktowany przez Versorgungsanstalt tak jak osoba żyjąca samotnie, co oznaczałoby zaniżenie renty o 74 EUR miesięcznie oraz brak uprawnień do renty rodzinnej po śmierci Wolfganga.

Sprawa trafiła przed Trybunał Konstytucyjny w Karlsruhe. Wydany w czwartek wyrok zobligował ubezpieczyciela do potraktowania Wolfganga i Wernera jak małżeństwa, nie zostawiając na obecnej ustawie o związkach partnerskich (Eingetragene Partnerschaft) suchej nitki. Sędziowie nie domagają się wprawdzie pełnego zrównania związków partnerskich z małżeństwami, stwierdzili jednak, że konieczne jest znaczne przybliżenie obu form prawnych. Faworyzowanie małżeństw jest tylko wtedy zgodne z prawem, gdy nie dyskryminuje osób żyjących w tzw. związkach partnerskich.

Swój wyrok sędziowie uzasadnili tym, że wiele niemieckich małżeńskich nie ma potomstwa, bo nie każde małżeństwo zostaje zawarte w celach prokreacyjnych. Z drugiej strony 13.000 zarejestrowanych par wychowuje już 2.000 dzieci. Trybunał uznał, że prawo powinno podążać za rzeczywistością.

Konsekwencji tego wyroku należy spodziewać się w ciągu najbliższych miesięcy. Nowy wicekanclerz Guido Westerwelle, który sam żyje w długoletnim związku homoseksualnym, sygnalizował już chęć uporządkowania ustawy o rejestrowanych związkach partnerskich. Sędziowie z Karslruhe dali mu kolejny, silny argument, który przyda się zapewne podczas rozmów z CDU oraz CSU - konserwatywnymi partnerami koalicyjnymi.

Wyrok niemieckiego Trybunału Konstytucyjnego potwierdza tezę, o której "Inna Strona" już wielokrotnie pisała. W drodze do uczciwej ustawy o związkach partnerskich dla par jednopłciowych nie należy ograniczać się do sojuszów i rozmów z politykami. Bardzo silnym sprzymierzeńcem może okazać się druga władza i pozwy dyskryminowanych przez polskie prawo osób homoseksualnych.
OCEŃ ARTYKUŁ
Podoba mi się (98)
missyseepy leeon patrykchilewicz sezamek kitaq bartek_16 geistzeit kusziel excentryczna heterofob
Nie podoba mi się (0)
Komentarze (16)
HEJT STOP!Zapoznaj się z warunkami dodawania komentarzy
Komentuj
Moja ikona
Dodaj komentarz
Komentarz od osoby niezalogowanej pojawi się po akceptacji moderatora.
Dozwolone znaczniki (BBCode):
[b], [i], [u], [url], [url=], [mail], [mail=], [color=], [code], [quote]
kao
31.10.2009 16:53 kao (37)
heterofob:
jeśli zostaną wprowadzone w POlsce związki partnerskie, będzie to niewiele warty papierek, a w przeciwieństwie do niemieckiego polski TK na pewno nas nie wyratuje.

TK to całkiem porządna instytucja, więc nie zakładałabym z góry, że nie wyratuje.

Mnie związek partnerski wystarczył by w zupełności. Oczekuje poprostu przestania traktowania jak człowieka gorszej kategorii.
cytuj zgłoś 0 0
Ikona
30.10.2009 21:06 ladyrociel
Prych... Niemcy bliżej, a Polska nie przybliża się, tylko może jeszcze oddala.
Ja nie wiem, u nas to jest jakieś tabu.
cytuj zgłoś 0 0
euforia
30.10.2009 19:02 euforia (38) Warszawa
A mi odpowiadałyby związki partnerskie o ile będą regulować sprawy spadkowe, majątkowe, rozliczenia z podatku oraz adopcję dziecka partnera. Z tego co wiem to istniejąca ustawa nie uwzględnia tylko tego ostatniego, ale byłby to dobry początek.
cytuj zgłoś 0 0
heterofob
30.10.2009 18:21 heterofob (51) Bukowno/Budapeszt
Rezygnacja z małżeństw na rzecz partnerstw jest samobójem - jeśli zostaną wprowadzone w POlsce związki partnerskie, będzie to niewiele warty papierek, a w przeciwieństwie do niemieckiego polski TK na pewno nas nie wyratuje.

Nie chcę związku partnerskiego! Chcę małżeństwa!
cytuj zgłoś 0 1
kao
30.10.2009 13:23 kao (37)
dani62:
politycy sami tego nie zrobią a z drugiej strony politycy są tacy jakich się wybiera wiec ...

Właściwie nie... w Polsce nie ma jednomandatowych okręgów wyborczych (niestety), więc jeżeli głosuje się na kogoś, kto nie jest w górnych pozycjach na liście, to ma praktycznie zerowe szanse na dostanie się do parlamentu. Tak więc głosujemy na partię, a nie człowieka, a szkoda.

Wydaje mi się, że wyjazd np. raz w roku na paradę do sąsiedniego miasta, to nie jest wielki ubytek czasu. I powinniśmy na nich bywać, żeby się ludzie przyzwyczajali i oswoili.

I zgadzam się, że wolno, bo wolno, ale zmiany dotrą i do nas. Jesteśmy w UE, sąsiadujemy z 'tym rozwiniętym Zachodem' i mam nadzieje, że nie zawsze będziemy postrzegać Polskę, jako kraj zacofany w porównaniu z innymi europejskimi państwami.

[Osobiście mam jeszcze nadzieję dożyć czasów, kiedy państwo będzie świeckie, a nie katolickie.]
cytuj zgłoś 0 0
gadaman
29.10.2009 22:23 gadaman (40) 3city/ Kwidzyn
Można powiedzieć. Niemcy bliżej a my ciągle dalej. Ja jednak cieszę się, że dużo rozwiązań polskiego prawa jest podbieranych z prawa niemieckiego czy francuskiego. A jakby nie było to postęp i do nas przyjdzie. Wolniej bo wolniej.

Nie zgodzę się tam z osobą, że na marsze powinniśmy chodzić wszyscy. Jeśli ja mam jeździć po kraju albo po świecie i z flagą propagować homoseksualizm jako dobro - to wybaczcie mi ale nie mam na to czasu.
Z resztą uważam, że liczy się świadectwo jakie daje się na co dzień. Jeśli jestem dobrym człowiekiem to nim jestem dobry na co dzień a nie tylko od święta. Więc samo chodzenie na wszystkie parady nic nie da. Trzeba się ujawniać. Pokazywać jestem Jan Kowalski - homoseksualista. Przekonywać do siebie jak największą liczbę osób a nie zrażać do siebie. Wydaje mi się może (nie chodzę na parady - choć ostatnio się wybierałem), że coraz mniejszy sprzeciw to budzi. Wręcz ludzie zaczynają to tolerować. Nie podważam skutków ale oceniam realny wpływ parady na ogół, do wpływu każdego z nas na otaczający nas ogół. Z resztą parady są organizowane w dużych miastach. A czemu nie organizować ich właśnie w małych takich jak Kwidzyn. (ktoś wie gdzie to jest?) Może właśnie większy by wywarły skutek jak nagle zjedzie się tu kilka autobusów ze światkiem LGBT.
Taka propozycja dla organizatorów. ;)
cytuj zgłoś 1 0
radek
28.10.2009 22:45 radek (50) Kraków
hotncold:
Czy tylko mi mężczyzna na zdjęciu po lewej przypomina Hitlera? :D


:))) no fakt :)
cytuj zgłoś 0 0
baroncharlus
28.10.2009 22:40 baroncharlus (47) Warszawa
hotncold:
Czy tylko mi mężczyzna na zdjęciu po lewej przypomina Hitlera? :D


Mi też, ale bałem się o tym pisać. :D
cytuj zgłoś 0 0
Ikona
28.10.2009 18:00 hotncold
Czy tylko mi mężczyzna na zdjęciu po lewej przypomina Hitlera? :D
cytuj zgłoś 0 0
chubbybearla
28.10.2009 0:40 dani62 (63) Gorny Slask, Niemcy, Bawaria
i co tu dodać co napisać .....

nie jest jeszcze w Niemczech, a szczególnie w mniejszych miastach tak dobrze jak w Berlinie, Kolonii czy Monachium

ale się zmienia.

mam nadzieje, że kiedyś w Polsce też tak będzie jak jest czy to w Niemczech czy w Hiszpanii (bo on są jeszcze dalej...)

politycy sami tego nie zrobią a z drugiej strony politycy są tacy jakich się wybiera wiec ...

pozdrawiam Damian - Bawaria - Górny Śląsk
cytuj zgłoś 1 0
  • 1
  • 2
Autor
Redakcja Queer.pl
Pierwszy polski portal ludzi LGBT
TAGIWięcej
konstytucja niemcy prawo trybunał konstytucyjny związki partnerskie
Powiązane
Obraz Piątek, 10.05.2013 Niemiecki Trybunał: związki jak małżeństwa Obraz Wtorek, 17.08.2010 Niemcy: dziedziczenie jak w małżeństwie Obraz Czwartek, 03.11.2022 Przełomowy wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w sprawie legalizacji małżeństwa Jakuba i Dawida Obraz Poniedziałek, 14.12.2015 Tęcza w Poznaniu dla demokracji Obraz Sobota, 12.12.2015 Nie wracajmy do PRL-u
Inne tematy
Sąd Najwyższy Ukrainy uznał parę jednopłciową za rodzinę. Co to właściwie zmienia? Środa, 11.03.2026 Sąd Najwyższy Ukrainy uznał parę jednopłciową za rodzinę. Co to właściwie zmienia?
Lesbinton: w Poznaniu powstał klub badmintonowy dla lesbijek Wtorek, 10.03.2026 Lesbinton: w Poznaniu powstał klub badmintonowy dla lesbijek
Kontakt Reklama Regulamin
Social media
Polub na Facebooku Obserwuj na Twitterze Instagram
© 1996-2026 Queermedia.pl, ISSN 2299-9019 Polityka prywatnościUstawienia prywatności