Od 22 do 28 kwietnia 2004 w Kino.Lab, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Aleje Ujazdowskie 6 w Warszawie odbędzie się przegląd filmów "Androgyne".
Słowo "androgyne" znaczy tyle co połączenie elementu męskiego (z greckiego: andro-) z kobiecym (z greckiego: gyne-). I to właśnie istota androgyniczna, stojąca gdzieś na przecięciu dwu płci albo też pomiędzy nimi, ma być głównym bohaterem przeglądu filmowego. Nie ma jedynie dwóch płci. Są dwa bieguny - kobieta i mężczyzna, a pomiędzy nimi rozpościera się fascynująca przestrzeń zamieszkana przez istoty niedookreślone, żyjące poza stereotypami i sztywnymi normami płci...
Od 22 do 28 kwietnia 2004 w Kino.Lab, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski, Aleje Ujazdowskie 6 w Warszawie odbędzie się przegląd filmów "Androgyne".
Słowo "androgyne" znaczy tyle co połączenie elementu męskiego (z greckiego: andro-) z kobiecym (z greckiego: gyne-). I to właśnie istota androgyniczna, stojąca gdzieś na przecięciu dwu płci albo też pomiędzy nimi, ma być głównym bohaterem przeglądu filmowego. Nie ma jedynie dwóch płci. Są dwa bieguny - kobieta i mężczyzna, a pomiędzy nimi rozpościera się fascynująca przestrzeń zamieszkana przez istoty niedookreślone, żyjące poza stereotypami i sztywnymi normami płci. Wszystko, co istnieje poza tymi normami zwykle traktuje się jako nienormalne, nie do zaakceptowania, a w najlepszym przypadku jako śmieszne raniąc i wyrzucając poza nawias społeczeństwa tych, którzy czują, że nie chcą lub nie potrafią żyć w więzieniu jednej płci. Właśnie ci wszyscy, którzy czują się albo kobietą i mężczyzną jednocześnie, albo też ani kobietą, ani mężczyzną, są bohaterami proponowanych filmów. Pokazani są jako ludzie odważni, często nieszczęśliwi, tęskniący za wolnością, za światem, który akceptowałby ich takimi, jacy są. Współczesność wymaga od nas nowego spojrzenia - pomiędzy biegunami płci istnieje ogromna przestrzeń i każdy z nas ma prawo sam wybrać swoje miejsce. Wokół nas kobiecość i męskość krzyżują się - widać to nie tylko w zmianie ról społecznych, ale i w kulturze czy modzie.
PROGRAM:
22 kwietnia
godz. 18.30 "Venus Boyz", reż. Gabriel Baur, 2001, Szwajcaria/USA/Niemcy
godz. 20.30 "Orlando", reż. Sally Potter, Wielka Brytania/Rosja/Francja/Włochy/Holandia 1992
23 kwietnia
godz. 19.00 "Nie czas na łzy" (Boys Don't Cry), reż. Kimberly Peirce, USA 1999
godz. 21.00 "Rocky Horror Picture Show", reż. Jim Sharman, Wielka Brytania 1974
24 kwietnia
godz. 14.00
Warsztaty towarzyszące Przeglądowi Filmów "Androgyne": "Od męskości do kobiecości i z powrotem". Prowadzenie: Malina Baranowska, Dominika Cieślikowska / Pracownia Działań Społeczno-Kulturowych
godz. 17.00 "Wszystko o moim ojcu" (All About My Father, Alt Om Min Far), reż. Even Benestad, Norwegia/ Dania 2002
godz. 18.30 "Rok 13 pełni" (In Einem Jahr Mit 13 Monden), reż. Rainer Werner Fassbinder, Niemcy 1978
godz. 21.00 "Idol" (Velvet Goldmine), reż. Todd Haynes, USA/ Wielka Brytania 1998
25 kwietnia
godz. 18.00 "Różowe lata" (Ma vie en rose), reż. Alain Berliner, Francja/ Belgia/ Wielka Brytania 1997
godz. 20.00 "Hana i jej bracia", reż. Vladimir Adasek, Słowacja 2000
26 kwietnia
godz. 19.00 "Wszystko o moim ojcu" (All About My Father, Alt Om Min Far), reż. Even Benestad, Norwegia/ Dania 2002
27 kwietnia
godz. 21.00 "Rocky Horror Picture Show", reż. Jim Sharman, Wielka Brytania 1974
28 kwietnia
godz. 20.30 "Hana i jej bracia", reż. Vladimir Adasek, Słowacja 2000
30 kwietnia
godz. 21.00 "Rocky Horror Picture Show", reż. Jim Sharman, Wielka Brytania 1974
Kino zastrzega sobie możliwość niewielkich zmian w programie.
Bilety w cenie 12 zł. do nabycia w kasie na pół godziny przed seansem. Ulgowe (w cenie 10 zł) dla emerytów, studentów i bezrobotnych. Ilość miejsc ograniczona. Miejsca nienumerowane. Rezerwacje pod numerem 628 12 71-3 wew. 201 do odbioru najpóźniej 20 min. przed seansem. Informacje wew. 201 lub 160. Stałe informacje o programie na stronach: http://csw.art.pl/kino_lab
Szczegóły o filmach pokazywanych podczas przeglądu:
Bohaterkami "Venus Boyz" są drag kings, czyli kobiety, które na scenie wcielają się w mężczyzn. Film stara się dotknąć nie tylko publicznego wizerunku drag, ale także ich prywatności.
"Wszystko o moim ojcu" Evena Benestada opowiada o ojcu samego reżysera, szanowanym lekarzu, który postanowił przyznać się światu do swojego transwestytyzmu i funkcjonować w społeczeństwie zarówno jako mężczyzna, dr Esben Benestad, jak i kobieta - Esther Pirelli.
"Idol" i "Rocky Horror Picture Show" to kreacyjne, przepełnione nostalgią filmy bezpośrednio nawiązujące do wrażliwości i estetyki campu. Każdy z nich bardzo mocno osadzony jest w kulturze popularnej. Bezpośrednio nawiązują do jej tradycji - pierwszy z nich poprzez mnożenie cytatów popkulturowych (począwszy od postaci Frankensteina, horrorów i filmów science fiction klasy B, na postaciach Marleny Dietrich i Elvisa Presleya kończąc), a drugi poprzez odwołanie się do jednego z tej kultury rozdziałów ("Idol" opowiada historię fikcyjnego gwiazdora glam rocka, opartego jednak wyraźnie na wizerunku Davida Bowie z lat 70).
"Orlando" próbuje zgłębić tajemnicę androgynicznej osobowości. Film oparty na powieści Virginii Woolf poprzez odkrycie i śledzenie nieśmiertelnej tytułowej postaci, która od 400 lat, najpierw jako kobieta, potem jako mężczyzna, łączy w sobie obydwie płcie i przeczy jej podziałowi.
Filmy "Rok 13 pełni", "Różowe lata" i "Nie czas na łzy" dotykają problemu funkcjonowania transseksualistów w społeczeństwie, tragedii, jaką przeżywają spotykając się z odrzuceniem, agresją, niemożnością samorealizacji i odsłonięcia przed światem własnej tożsamości. Choć film Kimberly Peirce opowiada o autentycznych wydarzeniach (oparty jest na historii Brandona Teeny - mężczyzny urodzonego w ciele kobiety), a dzieła Fassbindera i Berlinera są fikcjami, z każdego z tych obrazów emanuje ogromne cierpienie i tęsknota.
"Hana i jej bracia" to opowieść o Martinie, który żyje w dużej, czasem zwariowanej, czasem męczącej rodzinie. Jest nieśmiały, subtelny czuje się wyobcowany i nierozumiany. Nie jest też pewien swojej seksualności. Ostatecznie trafia do lokalnego klubu dla gejów "Hanna i jej bracia" i jego sprawy powoli zaczynają się rozwiązywać. Poznaje nowy świat pełen niezwykłych ludzi, świat, w którym może poczuć się u siebie.
Organizatorzy: Stowarzyszenie Inicjatyw Kulturalnych "Transfer" i KINO.LAB CSW
we współpracy z: British Council, Goethe Institut Inter Nationes, Instytut Francuski, Instytut Słowacki, Instytut Polski w Pradze, Ambasada Belgii, Ambasada Francji, Ambasada Norwegii, Ambasada Słowacji, Pro Helvetia, Stowarzyszenie Pracownia Działań Społeczno-Kulturowych
KONTAKT: Stowarzyszenie TRANSFER: stow.transfer@pf.pl, Karolina Kosińska: kkosinska@pf.pl, tel. 0 501 675 571.
(materiał nadesłany)
Dobrze, że dodałeś "zawsze", bo chcę, ale nie mogę... Prowadzę Klub Filmowy w jednym ze śląskich kin (nie oznacza to, że jestem właściecielem kina!) i niestety nie mogę zorganizować takowego przeglądu, choć jest to moim marzeniem. Owszem, raz na jakis czas sprowadzam do kina film z szyldem "queer cinema"(na tyle, na ile jest to możliwe) lub "okołogejowski", ale są to pozycje promowane w szerokiej dystrybucji czy to przez Gutek Film czy SPInkę. Natomiast do takich perełek jak dzieła Fassbindera (z "Querelle" na czele) nie mam dostępu. Warszawa niechętnie udostępnia filmy zachowane w jednej kopii, a jeżeli już, to żąda niebotycznych sum. Pozdrawiam.