Strona główna Aktualności Społeczność
Profile Grupy Przewodnik Wydarzenia Wsparcie
Ogłoszenia
Towarzyskie Pokoje i mieszkania Praca Ogłoszenia drobne Edukacja Pozostałe Dodaj
Queeroteka
Książki Filmy i seriale Quizy Patronat Queer.pl
Magazyn
Artykuły Galerie Tematy Tagi
Kontakt Reklama Regulamin
Queer.pl Portal osób LGBT+
Menu
Logowanie Rejestracja
TOP Sport LGBT Profile i ogłoszenia Marsze Równości 2026 Kino LGBT Coming out
Środa, 27.03.2019, Aktualizacja: Środa, 01.04.2026

Wałęsa przeprasza za swoje słowa o LGBT

Podziel się Tweetnij Skomentuj (53)
Podziel się Tweetnij Skomentuj (53)

"Miałem na myśli ostentacyjne wyuzdanie, ale to się też tyczy wszystkich par"

Lech Wałęsa opublikował na Facebooku zdjęcia z Eltonem Johnem i przeprosił za słowa wypowiedziane podczas spotkania Klubu Obywatelskiego w Krośnie, gdzie stwierdził, że osoby LGBT powinny podporządkować się większości i przestać "bałamucić dzieci" w przestrzeni publicznej.

Wczoraj pisaliśmy, że Lech Wałęsa podczas spotkania Klubu Obywatelskiego w Krośnie mówił o osobach LGBT, że powinny mieć równe prawa, ale powinny też się "podporządkować większości" i przestać "bałamucić dzieci" chodząc po ulicach. Były prezydent przeprosił za swoje słowa na Facebooku.
ZOBACZ TEŻ Wałęsa o LGBT: "Większość jest inna i oni się do tej większości muszą podporządkować" Były prezydent... komentuje

Niedawno były prezydent odpowiedział też Jarosławowi Kaczyńskiemu, który podczas konwencji PiS nawiązywał do Deklaracji LGBT+ i adopcji:
 "Facet, którego kiedyś na zbity pysk wyrzuciłem z pracy nie będzie mówił Polakom co „wara”, a co nie „wara”. Może se tak do kota powiedzieć, a nie do Obywateli Rzeczpospolitej Polskiej".

Najwyraźniej znów jednak powrócił do swojego poglądu sprzed kilku lat, kiedy mówił, że osoby homoseksualne w Sejmie powinny siedzieć "w ostatniej ławie sali plenarnej, a nie gdzieś na przodzie, a nawet dalej, za murem - na tyle, na ile reprezentuje". Podczas spotkanie w Krośnie mówił:  "Prawa tak. Ale nie mogą chodzić za paluszki po mieście i bałamucić moje wnuki. To nie jest normalne, większość jest inna, i oni się do tej większości muszą podporządkować. Oni się muszą do większości podporządkować, a tak to bałamucą nam dzieci".


Wczoraj również jednak wstawiając zdjęcia z dwóch różnych spotkań z ujawnionym Eltonem Johnem podczas jego wizyt w Polsce, Wałęsa napisał: "Miałem na myśli ostentacyjne wyuzdanie, szczególnie przy dzieciach, ale to się też tyczy wszystkich par, jeśli miałoby się to dziać w sferze publicznej. Komu sprawiłem przykrości, to przepraszam, każdy bowiem zasługuje na poszanowanie swojej prywatnej przestrzeni".



(ab)
OCEŃ ARTYKUŁ
Podoba mi się (17)
ryszard-wisniewski plomba magdalena-m hiddenpsyche avalon330 kittykatty roman71 crashoverride therearerules umbeliferae
Nie podoba mi się (13)
bonemind lahey rmt ditto757 circles-confusion upstairs_at_you homoloquens nojauznicniewymysle jackalope andre-2000
Komentarze (53)
HEJT STOP!Zapoznaj się z warunkami dodawania komentarzy
Komentuj
Moja ikona
Dodaj komentarz
Komentarz od osoby niezalogowanej pojawi się po akceptacji moderatora.
Dozwolone znaczniki (BBCode):
[b], [i], [u], [url], [url=], [mail], [mail=], [color=], [code], [quote]
Ryszard Wiśniewski
03.04.2019 7:20 Ryszard Wiśniewski
Chyba jedyny polityk który potrafi powiedzieć to słowo "przepraszam"
cytuj zgłoś 0 0
Ikona
01.04.2019 17:49 czarekz
Czym innym jest władza dla władzy (wtedy każdy sposób, by wygrać jest dobry, jeśli tylko ciemny lud kupi kiełbasę), czym innym jest władza dla realizacji programu partyjnego, będącym obietnicą składaną wyborcom.

A głupota i naiwność... cóż. Zapewne.
"Jaki jesteś, tak widzisz."
cytuj zgłoś 0 3
shingao 新顔
31.03.2019 12:56 shingao 新顔 (40) Szczecin
czarekz:
'Jeszcze 10 lat temu sprawy LGBT to był margines. Dziś jest to jedna z ważniejszych osi sporu.'

To po prostu nie jest prawda. Dziś sprawy LGBTQ+ są wykorzystywane do politycznej gry przez wszystkie strony. Celem gry jest władza, a nie związki partnerskie czy dobrostan osób nieheteronormatywnych. Nawet Wiosna traktuje te kwestie instrumentalnie, dla podniesienia temperatury sporu (co mało rozsądne, na co zwraca np. uwagę w najnowszym NIE redakcja, pisząc o propozycji Smiszka). (...)


Już to pisałem. Intencje mnie nie interesują jakoś mocno. Jeśli jakaś partia da mi ustawę o związkach/małżeństwach, to czy zrobi to aby zyskać poparcie, czy zrobi to bo ma takie wartości to jest to sprawa drugorzędna. Liczy się efekt. Jeśli ktoś walczy o elektorat LGBT i elektorat hetero, ale o światopoglądzie liberalnym, to znaczy że ceni ten elektorat. Kiedyś nikt nie walczył o głosy LGBT, bo po co walczyć o poparcie zboczeńców? To jest postęp. To jest zmiana. Zaczyna się dostrzegać elektorat LGBT i szanować ten głos. Ja to zauważam i doceniam.

A zarzucanie politykom i partiom, że walczą o władzę jest jakieś głupie i naiwne. Wczoraj się urodziłeś?
cytuj zgłoś 3 0
Ikona
30.03.2019 19:04 czarekz
'Jeszcze 10 lat temu sprawy LGBT to był margines. Dziś jest to jedna z ważniejszych osi sporu.'

To po prostu nie jest prawda. Dziś sprawy LGBTQ+ są wykorzystywane do politycznej gry przez wszystkie strony. Celem gry jest władza, a nie związki partnerskie czy dobrostan osób nieheteronormatywnych. Nawet Wiosna traktuje te kwestie instrumentalnie, dla podniesienia temperatury sporu (co mało rozsądne, na co zwraca np. uwagę w najnowszym NIE redakcja, pisząc o propozycji Smiszka).

To raczej mu była możliwość wprowadzenia związków partnerskich - czemu paradoksalnie sprzyjała spokojniejsza atmosfera społeczno-polityczna. Ale cóż, tak samo jak dziś - wtedy była to sprawa traktowana instrumentalnie.

Dziś merytoryczne sprawy LGBTQ+ nie są bynajmniej a mejnstrimie, są w nim fantazmaty, supozycje i kłamstwa na temat LGBTQ+. Tak kwestia wygląda np. na prowincji, nie czytającej gazet i oglądającej TVP.

Zgadzam się z jednym, jeśli nie dojdzie do np. kryzysu ekonomicznego i/czy wojny, związki partnerskie będą także w Polsce, bo jest to trend cywilizacyjny na całym świecie.
cytuj zgłoś 1 2
Ikona
30.03.2019 18:38 czarekz
Zastanawia mnie jedno, jakim mianowicie trzeba być durniem, by moje zdanie:
'(...) Kwalifikowanie wszystkich należących do "S" jako rozmodlonej bandy, jest podobną głupotą, co niewybredne żarty i ataki na "moherowe babcie".'

zinterpretować następująco:
'Dziwne, że tak pozytywnie wypowiadasz się o Solidarności, biorąc pod uwagę jak ostatnio sabotuję działania strajkowe ZNP.'

Durniem, jeśli na serio, i durniem - jeśli z rozmysłem.
W pierwszym przypadku to oczywiste, w drugim - jeszcze większym, by liczyć na powszechną durnotę wśród czytelników.

Supozycja 'wulgarnego handlu' podobnie dobrze pokazuje umysłowość piszącego, dla którego nie istnieje nic ponadindywidualnego, czego warto byłoby bronić i do czego dążyć.

Jak ładnie powiedział Evo Morales:
'Ścierają się dwie kultury: kultura życia i kultura śmierci; kulturą śmierci jest kapitalizm - my, ludy indiańskie, mówimy, że kapitalizm znaczy żyć lepiej niż inni, kosztem innych - a kultura życia to socjalizm, który znaczy: żyć dobrze. Na czym polega głęboka różnica między tym, aby żyć dobrze, a tym, aby żyć lepiej niż inni? Powtarzam - żyć lepiej znaczy żyć kosztem innych, wyzyskując innych, grabiąc zasoby naturalne, gwałcąc Matkę Ziemię, prywatyzując podstawowe usługi. Natomiast żyć dobrze to żyć zgodnie z zasadami solidarności, równości, komplementarności, wzajemności - to coś zupełnie innego, niż żyć lepiej. W naukowych kategoriach marksizmu, leninizmu mówi się: kapitalizm i socjalizm, a my po prostu mówimy: żyć lepiej niż inni i żyć dobrze.'

Żyć lepiej niż inni i żyć dobrze...
cytuj zgłoś 0 3
shingao 新顔
29.03.2019 23:39 shingao 新顔 (40) Szczecin
czarekz:
(...) Cytowałem tu już kilka razy film "Pride" dobrze przedstawiony na stronach http://codziennikfeministyczny.pl/strajk-brytyjskich(...)a-walce/

Bez podobnej gotowości do solidarności z wykluczonymi w różny sposób nasza sytuacja w Polsce wiele się nie zmieni. (...)


Zmieni się. Już się zmienia. Prawnie jeszcze nie, ale mediach, kulturze w sporze politycznym, w odbiorze społecznym, tak. Jesteś starszy ode mnie więc tym bardziej powinieneś zauważać różnicę. Jeszcze 10 lat temu sprawy LGBT to był margines. Dziś jest to jedna z ważniejszych osi sporu. Sprawy LGBT przechodzą do mainstreamu.

Osoby LGBT mają różne poglądy na gospodarkę. Paradoksalnie choć mówisz o wykluczonych, to sam swoją postawą wykluczasz osoby LGBT o liberalniejszym spojrzeniu na gospodarkę.

Mam wrażenie, że sam postrzegasz to jako wulgarny handel. "Poprzyjmy w protestach górników, to może oni łaskawie się zrewanżują i poprą homomałżeństwa!".
cytuj zgłoś 3 1
shingao 新顔
29.03.2019 23:26 shingao 新顔 (40) Szczecin
czarekz:
(...) Kwalifikowanie wszystkich należących do "S" jako rozmodlonej bandy, jest podobną głupotą, co niewybredne żarty i ataki na "moherowe babcie".


Nie zaklasyfikowałem tak wszystkich. Zaklasyfikowałem tak przede wszystkim kierownictwo Solidarności. Koń jaki jest każdy widzi.

PS. Dziwne, że tak pozytywnie wypowiadasz się o Solidarności, biorąc pod uwagę jak ostatnio sabotuję działania strajkowe ZNP.
cytuj zgłoś 4 1
andre_2000
29.03.2019 21:03 andre_2000 (46) Wrocław
shingao 新顔:
andre_2000:
A wierzysz w intencje? Ja nie, polityczna kalkulacja.

Ja mam inne wyjaśnienie. On nie lubi Kaczora. Tak po prostu. Jeśli Kaczor jest homofobem, to on nim nie chce być.

Niestety, zgadzam się.
cytuj zgłoś 0 0
upstairs_at_you
29.03.2019 20:07 upstairs_at_you (57) miasteczko raczej
czarekz:
upstairs_at_you:
czarekz:

Nie jestem tak nałogowym i na okrągło (24/24) czytelnikiem queer.pl.


No to szkoda, że z własnej woli robisz za nałogowego krytykanta i marudę na tym portalu.

czarekz:
(...) pozwalamy nakręcać emocje i odkręcać rozum przeróżnym etatowym komentatorom.

Powiedział osobnik, który od 2 października 2018 r. "natrzaskał" 46 stron komentarzy. ;-)


No, ja komentuję w wybranych sprawach, niekiedy (jak teraz) wdając się w być może niepotrzebną wymianę zdań z osobnikami mającymi zawsze i wszędzie, nie tylko od 2 października ur. (co za precyzja, mam wielbiciela, szkoda tylko że takiego), coś do domieszania.

Nie po to zakładałem tu konto, żeby "siedzieć cicho". Dziwne, że muszę ci to tłumaczyć.
cytuj zgłoś 3 1
Ikona
29.03.2019 18:45 czarekz
Nie zauważyłem, by redakcja queer specjalnie dbała o czasowe szeregowanie informacji. W tym wypadku podkreślono wrogość i głupotę jednej strony, a nie otwartość drugiej i możliwość dialogu.

Cytowałem tu już kilka razy film "Pride" dobrze przedstawiony na stronach http://codziennikfeministyczny.pl/strajk-brytyjskich(...)a-walce/

Bez podobnej gotowości do solidarności z wykluczonymi w różny sposób nasza sytuacja w Polsce wiele się nie zmieni. Kwalifikowanie wszystkich należących do "S" jako rozmodlonej bandy, jest podobną głupotą, co niewybredne żarty i ataki na "moherowe babcie". Nic to wtedy nie dało, a z relacji dwu osób wiem, że babcie niby kościółkowe, potrafiły się zachować wobec gejowskich wnuczków super, zmieniając w jednym z tych przypadków stosunek reszty rodziny. Znów: przykłady anegdotyczne, ale rzeczywiste i coś zapewne mówiące.

Być może dla ludzi rozumujących w kategorii "wojny" (dość specyficzny przykład z tą wojną, która wybucha), to za trudne. Mam jednak nadzieję, że dla większości - proste.

Reszta skatologicznych uwag "shingao", nie zasługuje a komentarz.

Natomiast co do meritum tekstu z queer: w zapisie rozmowy Dariusza Wilczaka z Markiem Kellerem ('Tequila z Cortazarem') [Keller to ten od Andrzejewskiego] jest dobra charakterystyka Lecha Wałęsy (MK opisał reakcję LW na prezentację gejowskiej pary; rzecz musiała się dziać w latach 90-95). Zachęcam do przeczytania (a jak znajdę czas, to tu wkleję). Na prawdę, nie ma co liczyć czy rozczarowywać się poglądami i działaniami byłego prezydenta, człowieka całkowicie niereformowalnego. Zmianę poglądów LW można uzyskać tylko zmieniając stanowisko jego elektoratu, bo jego charyzma bierze się z upodabniania do tych, do których mówi lub do silniejszych, z którymi współdziała.
cytuj zgłoś 0 2
  • 1
  • 2
  • 3
  • ...
  • 6
Autor
Redakcja Queer.pl
Pierwszy polski portal ludzi LGBT
TAGIWięcej
Elton John Jarosław Kaczyński Klub Obywatelski Krosno Lech Wałęsa Media media społecznościowe PiS politycy Polityka Polska prawa LGBT Przeprosiny Lecha Wałęsy za słowa o LGBT Społeczeństwo
Powiązane
Obraz Wtorek, 26.03.2019 Wałęsa o LGBT: "Większość jest inna i oni się do tej większości muszą podporządkować" Obraz Czwartek, 12.10.2006 Wałęsa wyoutował premiera Obraz Piątek, 15.09.2006 Uścisk dłoni Prezesa Obraz Niedziela, 31.12.2023 Najkrótsze podsumowanie roku i prognoza: PiS stracił władzę - będzie lepiej Obraz Wtorek, 01.02.2022 Kolejne "maile Dworczyka" wyciekły? Do premiera Morawieckiego: szukamy osób krytykujących LGBT
Inne tematy
Minister Kierwiński o parach jednopłciowych: "będą korzystać z większości praw, które mają wszyscy polscy małżonkowie" Wtorek, 19.05.2026 Minister Kierwiński o parach jednopłciowych: "będą korzystać z większości praw, które mają wszyscy polscy małżonkowie"
Eurowizja 2026: Finlandia faworytem bukmacherów. Jakie szanse ma Polska? Piątek, 15.05.2026 Eurowizja 2026: Finlandia faworytem bukmacherów. Jakie szanse ma Polska?
Prezydent Nawrocki zapowiada weto ws. ustawy o statusie osoby najbliższej. Będzie projekt prezydencki? Czwartek, 28.05.2026 Prezydent Nawrocki zapowiada weto ws. ustawy o statusie osoby najbliższej. Będzie projekt prezydencki?
Kontakt Reklama Regulamin
Social media
Polub na Facebooku Obserwuj na Twitterze Instagram WhatsApp
© 1996-2026 Queermedia.pl, ISSN 2299-9019 Polityka prywatnościUstawienia prywatnościPrzerwij abonamentOdstąpienie od umowy







🌈
Odkryj więcej na Queer.pl
Zalogowani użytkownicy mogą oglądać zdjęcia innych osób, zakładać profile, komentować artykuły i oceniać filmy.
Dołącz do nas Zaloguj się