Strona główna Aktualności Społeczność
Profile Grupy Przewodnik Wydarzenia Wsparcie
Ogłoszenia
Towarzyskie Pokoje i mieszkania Praca Ogłoszenia drobne Edukacja Pozostałe Dodaj
Queeroteka
Książki Filmy i seriale Quizy Patronat Queer.pl
Magazyn
Artykuły Galerie Tematy Tagi
Kontakt Reklama Regulamin
Queer.pl Portal osób LGBT+
Menu
Logowanie Rejestracja
TOP Sport LGBT Profile i ogłoszenia Marsze Równości 2026 Kino LGBT Coming out
Środa, 10.08.2016, Aktualizacja: Środa, 01.04.2026

Walczą o związki przed sądem - pomożesz im?

Podziel się Tweetnij Skomentuj (25)
Podziel się Tweetnij Skomentuj (25)

Z Urzędu Stanu Cywilnego do Strasburga

„Jesteśmy ze sobą od 13 lat, kochamy się i marzymy o ślubie. Wierzymy, że dzięki działaniom Koalicji będzie to możliwe” – mówią Grzegorz i Krzysztof, którzy wspólnie z czterema parami gejów i lesbijek tworzą Koalicję na Rzecz Związków Partnerskich i Równości Małżeńskiej. Ich celem jest doprowadzenie do wydania przez Trybunał w Strasburgu wyroku, który umożliwi parom jednopłciowym żyjącym w Polsce zawieranie związków partnerskich lub małżeństw. Obecnie Koalicja znajduje się w połowie drogi, którą musi przejść, aby osiągnąć swój cel. Od dzisiaj każdy może wesprzeć jej dołączając do zbiórki na platformie Strony www
www.pomagam.pl/koalicja

Kierownicy USC mówią „Nie!”

Pierwszym krokiem, jaki podjęły pary, w tym m.in. Cecylia i Barbara z Łodzi, było złożenie zapewnienia do Kierowników Urzędu Stanu Cywilnego o braku występowania przeszkód do zawarcia małżeństwa. Wszystkie pięć par spotkało się z odmowami. Zdaniem Kierowników USC polski porządek prawny nie przewiduje możliwości zawarcia małżeństwa jednopłciowego, albowiem małżeństwo, zgodnie z Kodeksem rodzinnym i opiekuńczym, to związek kobiety i mężczyzny. W odpowiedzi na negatywne decyzje Kierowników USC pary wniosły odwołania do sądów rejonowych.

Czas na sąd okręgowy

Po otrzymaniu negatywnych rozstrzygnięć wydanych przez sądy rejonowe wszystkie pary złożyły stosowne środki odwoławcze do sądów wyższej instancji. Aktualnie czekają na ich rozpoznanie. Jeżeli sądy okręgowe utrzymają decyzje sądów rejonowych uznając przyczyny odmowy Kierowników Urzędów Stanu Cywilnego za właściwe, wówczas Koalicja rozważy wniesienie pięciu skarg konstytucyjnych do Trybunału Konstytucyjnego lub od razu skieruje pięć skarg do Europejskiego Trybunału Praw Człowieka.

Koalicję na Rzecz Związków Partnerskich i Równości Małżeńskiej tworzą:
Pięć par, w tym Grzegorz Lepianka i Krzysztof Łoś oraz Cecylia Przybyszewska i Barbara Starska, a także grupa organizacji pozarządowych i kancelarii prawnych: Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Kampania Przeciw Homofobii, Stowarzyszenie Miłość nie Wyklucza, Polskie Towarzystwo Prawa Antydyskryminacyjnego, Kancelaria Prawna Pietrzak Sidor & Wspólnicy, Tataj Górski Adwokaci. Spółka Partnerska Adwokatów i Radców Prawnych oraz Marcin Piotr Wojciechowski. Kancelaria Radcy Prawnego.


Wesprzyj Koalicję na Rzecz Związków Partnerskich i Równości Małżeńskiej
www.pomagam.pl/koalicja
OCEŃ ARTYKUŁ
Podoba mi się (128)
slavko19 krakauer olimpijskazaba jiminnie alexia1993 wyimaginowanyprzyjaciel pozytywistka001 panzagadka 1111 iwmari
Nie podoba mi się (6)
eivor therearerules connectn00kia the_undertaker
Komentarze (25)
HEJT STOP!Zapoznaj się z warunkami dodawania komentarzy
Komentuj
Moja ikona
Dodaj komentarz
Komentarz od osoby niezalogowanej pojawi się po akceptacji moderatora.
Dozwolone znaczniki (BBCode):
[b], [i], [u], [url], [url=], [mail], [mail=], [color=], [code], [quote]
Ikona
22.01.2017 20:20 Q
W sierpniu 2016 otrzymałam zaświadczenie o stanie wolnym w USC w Gdansku. Nie miałam z tym żadnych problemów. Takie zaświadczenie wystarczyło mi do zawarcia związku partnerkiego w Niemczech. Tak więc, do par, zwracajcie uwagę na to, o jaki dokładnie dokument prosicie. Czy zawsze wymagany jest ten o "braku przeciwskazań do zawarcia małżeństwa" (bo to tam podaje się dane partnera), czy owo zaświadczenie o stanie wolnym nie wystarcza. Tam nikt o imię partnera nie pyta. Po artykułach z tej strony szłam do urzędu z sercem na ramieniu, a poszło gładko i nikt mnie nie pytał o orientację ;)
cytuj zgłoś 0 0
Enigma1993
17.08.2016 11:36 Enigma1993 (32) Warszawa
Nie uwierzę, bo miałem w liceum kilka "par" koleżanek hetero, które cmokały się, trzymały za ręce, przytulały i ogólnie papużki nierozłączki, przy czym nikt do tego nic nie miał. Podejście było neutralne lub nawet (!) afirmujące - zwłaszcza ze strony męskiej części publiczności. Podnieta na maxa..oczywiście jak były ładne, zgrabne modelki, o taaak, to chyba jak z gejami jest, niektóre kobiety podniecają dwaj przystojni modele mający się ku sobie..a nawet seks dwóch samców.


No cóż, ja nie miałam na myśli etapu szkolnego, lecz raczej już taki życiowy bardziej. Na ulicy od obcych ludzików 2 kobiety też mogą zaznać nienawiści, dostać w cymbał tudzież usłuszeć jakże urokliwe krzyki "Lesby pierdolone", mój ulubiony "Pizdy se idźćie lizać" lub "A może komin Ci trzeba przeczyścić to Ci się orientacja naprostuje"
cytuj zgłoś 0 0
Ikona
16.08.2016 18:20 VU2X7IfV
Enigma1993:
Nie uwierzysz ale u lesbijek tez to nie przechodzi :D Chyba że obydwie wyglądają jak top modelki, to wtedy jeszcze i aplauz by się trafił :D


Nie uwierzę, bo miałem w liceum kilka "par" koleżanek hetero, które cmokały się, trzymały za ręce, przytulały i ogólnie papużki nierozłączki, przy czym nikt do tego nic nie miał. Podejście było neutralne lub nawet (!) afirmujące - zwłaszcza ze strony męskiej części publiczności. Podnieta na maxa..oczywiście jak były ładne, zgrabne modelki, o taaak, to chyba jak z gejami jest, niektóre kobiety podniecają dwaj przystojni modele mający się ku sobie..a nawet seks dwóch samców.
cytuj zgłoś 0 0
Enigma1993
16.08.2016 12:46 Enigma1993 (32) Warszawa
Zwróciłem uwagę że mają jednak ugruntowane podstawy aby zaistniały takie sytuacje, które są uznawane za per 'normalne'. U gejów (celowo nie piszę lesbijek, bo u Was zawsze to przechodziło i przechodzi), publiczne epatowanie 'związkiem' może się zakończyć co najmniej przykrym komentarzem.


Nie uwierzysz ale u lesbijek tez to nie przechodzi :D Chyba że obydwie wyglądają jak top modelki, to wtedy jeszcze i aplauz by się trafił :D
cytuj zgłoś 0 0
Ikona
14.08.2016 22:35 VU2X7IfV
przyprawa do herbaty:
To jest ich sprawa.


Akurat nie chodzi o nich. To był tylko przykład.
Jednak powtórzę raz jeszcze: zaczynamy od DUPY strony. Znaczy od tyłu. Znaczy nie tak jak sobie wyobraża większość obywateli polski. Możesz tego nie rozumieć, tak jak wiele osób ogarniętych manią na punkcie homo-związków. Halo-ziemia. Jesteśmy na początku drogi do pracy u podstaw. Brak socjalnych uwarunkowań w kraju monolitu.

Zwróć uwagę (zwróciłeś?), że wiele par heteroseksualnych też nie przepada za publicznym całowaniem się, nawet trzymaniem za rękę. Wystarczy im ich wzajemna obecność.


Zwróciłem uwagę że mają jednak ugruntowane podstawy aby zaistniały takie sytuacje, które są uznawane za per 'normalne'. U gejów (celowo nie piszę lesbijek, bo u Was zawsze to przechodziło i przechodzi), publiczne epatowanie 'związkiem' może się zakończyć co najmniej przykrym komentarzem.
cytuj zgłoś 1 0
citrix
13.08.2016 20:38 citrix (44) Łódź
VU2X7IfV:
Oczywiście popieram. Jedyne co jest...śmieszne w tym wypadku, to że te pary pewnie boją się siebie objąć, a co dopiero przytulić czy pocałować na tych zdjęciach albo publicznie, nie chodzą na pewno za rękę na co dzień jak pary hetero, ale o papier trzeba walczyć..nawet jak go na co dzień nie widać. Irytująca ignorancja..nie ma nawet składników na tą sałatkę, ale sama sałatka musi być! Znowu się zaczyna coś od du.py strony.


Wyszukaj w google grafikę po ich imionach i nazwiskach. Zobaczysz, że nie mają problemu z publicznym przytuleniem się. Sądzisz kogoś na podstawie swoich domysłów, które łatwo można je zweryfikować. A czy Ty nie masz problemu z publicznym pocałunkiem czy przytuleniem? Rozumiem, że jestem wyoutowany w swoim otoczeniu, skoro krytykujesz innych. Papieru nie widać na ulicy, ale widać w konkretnych sprawach, których nie można załatwić, bo są zarezerwowane dla małżeństwa. Ja, będąc w wieloletnim związku na każdym kolejnym etapie swojego życia coraz bardziej odczuwam tą dyskryminację prawną. Już nie raz usłyszałem, że gdyby Panowie (a raczej "Państwo", bo ludziom ciężko przechodzi przez gardło "Panowie") byli małżeństwem, to by można było to załatwić.
cytuj zgłoś 0 0
przyprawa do herbaty
13.08.2016 2:23 przyprawa do herbaty (48) Wrocław
VU2X7IfV:
Oczywiście popieram.


Ja również.

VU2X7IfV:
Jedyne co jest...śmieszne w tym wypadku, to że te pary pewnie boją się siebie objąć, a co dopiero przytulić czy pocałować na tych zdjęciach albo publicznie, nie chodzą na pewno za rękę na co dzień jak pary hetero(...)


To jest ich sprawa.

Zwróć uwagę (zwróciłeś?), że wiele par heteroseksualnych też nie przepada za publicznym całowaniem się, nawet trzymaniem za rękę. Wystarczy im ich wzajemna obecność.


, ale o papier trzeba walczyć..nawet jak go na co dzień nie widać. Irytująca ignorancja..nie ma nawet składników na tą sałatkę, ale sama sałatka musi być! Znowu się zaczyna coś od du.py strony.
cytuj zgłoś 0 0
Ikona
12.08.2016 21:05 VU2X7IfV
Oczywiście popieram. Jedyne co jest...śmieszne w tym wypadku, to że te pary pewnie boją się siebie objąć, a co dopiero przytulić czy pocałować na tych zdjęciach albo publicznie, nie chodzą na pewno za rękę na co dzień jak pary hetero, ale o papier trzeba walczyć..nawet jak go na co dzień nie widać. Irytująca ignorancja..nie ma nawet składników na tą sałatkę, ale sama sałatka musi być! Znowu się zaczyna coś od du.py strony.
cytuj zgłoś 1 0
Ikona
12.08.2016 10:19 VU2X7IfV
citrix:
VU2X7IfV:
Ps. znam gejów którzy sami siebie określają mianem "pedałów" i nie widzą w tym nic 'złego'...nawet się śmieją ze mnie, gdy mówię że to obraźliwe.

Tylko co innego, kiedy słowem "pedał" gej określi innego geja a co innego kiedy zrobi to heteryk. To tak jak Afroamerykanie określają się czasem nawzajem słowem "nigger", które jest uważane za bardzo obraźliwe jeśli pojawi się w ustach białego.


No, dokładnie! Tyle nienawisci i jadu w moją stronę nie uslyszalem od zadnego heteronormatywnego homofoba, co od drugiego pedała!
cytuj zgłoś 2 0
Ikona
12.08.2016 9:44 zelka78
Trzymam kciuki oby wygrali proces,
cytuj zgłoś 0 0
  • 1
  • 2
  • 3
Autor
Redakcja Queer.pl
Pierwszy polski portal ludzi LGBT
TAGIWięcej
Cecylia Przybyszewska Grzegorz Lepianka Helsińska Fundacja Praw Człowieka Kampania Przeciw Homofobii Krzysztof Łoś Polska prawa człowieka Prawo równość małżeńska sąd Społeczeństwo Stowarzyszenie Miłość Nie Wyklucza Walka o związki partnerskie i równość małżeńską zbiórka związki partnerskie Łódź
Powiązane
Obraz Poniedziałek, 30.11.2015 Związki partnerskie w Polsce? To możliwe! Obraz Czwartek, 30.03.2017 Już jest! Skarga na Polskę w Strasburgu Obraz Wtorek, 07.02.2017 Ślub to nie tylko papierek, ale i deklaracja Obraz Wtorek, 24.01.2017 Tak było: cztery lata temu PO wyrzuciła związki do kosza Obraz Środa, 27.07.2016 Wolność sumienia, czyli prawo do dyskryminacji?
Inne tematy
Eurowizja 2026: największy bojkot w historii wydarzenia od 1970 roku. Kto i dlaczego odwrócił się od konkursu? Sobota, 16.05.2026 Eurowizja 2026: największy bojkot w historii wydarzenia od 1970 roku. Kto i dlaczego odwrócił się od konkursu?
Transkrypcja małżeństw jednopłciowych: była radość - są problemy, niepewność i rozczarowanie Wtorek, 26.05.2026 Transkrypcja małżeństw jednopłciowych: była radość - są problemy, niepewność i rozczarowanie
Prezydent Nawrocki zapowiada weto ws. ustawy o statusie osoby najbliższej. Będzie projekt prezydencki? Czwartek, 28.05.2026 Prezydent Nawrocki zapowiada weto ws. ustawy o statusie osoby najbliższej. Będzie projekt prezydencki?
Kontakt Reklama Regulamin
Social media
Polub na Facebooku Obserwuj na Twitterze Instagram WhatsApp
© 1996-2026 Queermedia.pl, ISSN 2299-9019 Polityka prywatnościUstawienia prywatnościPrzerwij abonamentOdstąpienie od umowy







🌈
Odkryj więcej na Queer.pl
Zalogowani użytkownicy mogą oglądać zdjęcia innych osób, zakładać profile, komentować artykuły i oceniać filmy.
Dołącz do nas Zaloguj się