Strona główna Aktualności Społeczność
Profile Grupy Przewodnik Wydarzenia Wsparcie
Ogłoszenia
Towarzyskie Pokoje i mieszkania Praca Ogłoszenia drobne Edukacja Pozostałe Dodaj
Queeroteka
Książki Filmy i seriale Quizy Patronat Queer.pl
Magazyn
Artykuły Galerie Tematy Tagi
Kontakt Reklama Regulamin
Queer.pl Portal osób LGBT+
Menu
Logowanie Rejestracja
TOP Sport LGBT Profile i ogłoszenia Marsze Równości 2026 Kino LGBT Coming out
Czwartek, 04.08.2005, Aktualizacja: Czwartek, 02.04.2026

Robert Biedroń zaskarży wyrok sądu w Elblągu

Podziel się Tweetnij Skomentuj (13)
Podziel się Tweetnij Skomentuj (13)

"Nigdy nie zamierzałem obrazić katolików"

Polska Agencja Prasowa donosi:

Robert Biedroń, szef Kampanii Przeciw Homofobii i kandydat SLD na posła uważa, że skazanie go przez elbląski sąd za wyjęte z kontekstu słowa, co potraktowano jako znieważenie katolików, zagraża wolności słowa.
Popierany przez mazowiecki SLD Biedroń podkreśla, że skazanie nastąpiło bez procesu i że się od wyroku odwoła.

Poparcie dla Biedronia i protest wobec wyroku sądu wyraził także w czwartek Ruch Społeczny Niezależna Inicjatywa Europejska, którym kieruje publicystka tygodnika "Nie" Bożena Dunat, a honorowym prezesem jest poseł SLD także piszący w tym tygodniku, Piotr Gadzinowski.
2 sierpnia Sąd Rejonowy w Elblągu wydał w trybie nakazowym wyrok skazujący Biedronia na 600 zł grzywny za znieważenie osób o wyznaniu rzymsko-katolickim. Słowa, za które go skazano, były komentarzem do wypowiedzi działaczki katolickiego Stowarzyszenia Rodzina Polska Doroty Ekes, która nazwała homoseksualizm chorobą.

Biedroń miał powiedzieć wówczas, że jej słowa "oddają w pełni faszystowsko-nacjonalistyczno-katolicki charakter nagonki na środowisko homoseksualistów". Wyrok w wydziale grodzkim Sądu Rejonowego w Elblągu w sprawie Biedronia zapadł w trybie nakazowym bez procesu na posiedzeniu niejawnym.

"Sąd w Elblągu nie stał na straży prawa do obrony Roberta Biedronia" - powiedział w czwartek na konferencji prasowej szef rady mazowieckiej SLD Jacek Pużuk, który deklarował poparcie partii dla nieprawomocnie skazanego, którego określił mianem osoby stającej się "symbolem walki o standardy demokratyczne w kraju".

Sam Biedroń mówił, że jest zaskoczony tak szybką reakcją prokuratury, która już 12 dni po wszczęciu śledztwa skierowała akt oskarżenia do sądu, ten zaś wydał wyrok skazujący na posiedzeniu bez udziału oskarżonego.

"Prawo mówi, że wyrok nakazowy sąd może wydać, jeśli okoliczności sprawy nie budzą wątpliwości, a tymczasem ja oświadczyłem policji, że nie było moją intencją znieważenie katolików ani nikogo innego" - wyjaśnił w czwartek Biedroń.

Pytany przez PAP o cały kontekst swej wypowiedzi, za którą go oskarżono, Biedroń mówił: "w korytarzu sądowym po procesie przeciwko Dorocie Ekes, pytany o opinię odpowiedziałem, że ani mnie ani Kampanii Przeciw Homofobii nie zależy na jej skazaniu, lecz na zakreśleniu przez sąd granic wolności słowa - np. tego, czy ja mam prawo do nawoływania do izolacji np. katolików. Uważam, że różne organizacje powołują się na naukę Kościoła, choć niewiele mają wspólnego z tą nauką, a ich wypowiedzi przypominają retorykę faszystowsko-nacjonalistyczno-katolicką".

Sąd Rejonowy w Warszawie umorzył sprawę z oskarżenia prywatnego, którą Biedroń wytoczył Ekes za znieważenie osób homoseksualnych. Biedroń zaskarżył decyzję do Sądu Okręgowego w Warszawie, który uchylił decyzję Sądu Rejonowego i nakazał ponowne rozpatrzenie sprawy.

Biedroń zwrócił w czwartek uwagę, że proces Ekes trwa już dwa lata i nie może się zakończyć. Na łamach Naszego Dziennika oświadczyła ona, że "homoseksualizm jest przewrotem poglądów i zagrożeniem dla zdrowej rodziny. Jeśli ktoś jest dotknięty taką chorobą, to z góry powinien mieć świadomość zakazu wykonywania pewnych czynności, tym bardziej, gdy jest to funkcja nauczyciela, który wychowuje i kształtuje sumienia naszych dzieci, a także w pewnym sensie poglądy społeczne".

Biedroń dodał, że z powodu niewezwania go do sądu w Elblągu, nie mógł nawet powiedzieć, że przeprasza wszystkich, którzy poczuli się urażeni jego słowami. Podkreślił, że odwołanie od wyroku będzie przygotowane we współpracy z Helsińską Fundacją Praw Człowieka.

"Nigdy nie zamierzałem obrazić katolików i będę pierwszym, który stanie w ich obronie, gdyby ktoś ich obraził" - mówił w czwartek.

(PAP)

Od redakcji:
W tym miejscu należy dodać, że jak dotąd żaden z polskich sądów nie wydał wyroku skazującego w sprawie znieważania mniejszości seksualnych. Podczas gdy porównywanie gejów do zoofili oraz nawoływanie do dyskryminacji gejów i lesbijek pozostaje w Polsce bezkarne, wypowiedzi jak cytowana wyżej kończą się szybkim wyrokiem skazującym oraz skandalem medialnym.
OCEŃ ARTYKUŁ
Podoba mi się (0)
Nie podoba mi się (0)
Komentarze (13)
HEJT STOP!Zapoznaj się z warunkami dodawania komentarzy
Komentuj
Moja ikona
Dodaj komentarz
Komentarz od osoby niezalogowanej pojawi się po akceptacji moderatora.
Dozwolone znaczniki (BBCode):
[b], [i], [u], [url], [url=], [mail], [mail=], [color=], [code], [quote]
semper24
08.08.2005 9:43 semper24 (45) książęce
PS. PRagnę dodać, iż rejon Elbląga należy do tych, gdzie notuje się najwięcej przypadków HIV i AIDS w Polsce (niezależne dane kliniczne, skąd wiem - proszę nie pytać) i nie są to homoseksualiści. Czy szanowna przewodnicząca prorodzinnej organizacji mogłaby to wytłumaczyć?
cytuj zgłoś 0 0
semper24
08.08.2005 9:41 semper24 (45) książęce
Wśród moich znajomych jest wielu sędziów...nie znoszę ich towarzystwa i unikam jak tylko mogę, choć czasem to niemożliwe. To, co potrafią opowiedzieć o wydawaniu wyroków...włosy stają dęba! Wyrok wydawany wg. "widzi mi się", tylko trzymają się szeeeerooooko zakrojonych kranic prawa, tak aby nie można było im łatwo zarzucić błędu. Prawo można interpretować, oni robią to zgodnie z własnymi przekonaniami.
cytuj zgłoś 0 0
Ikona
08.08.2005 0:09 irwin
Nie mam negatywnego stosunku do kościoła tylko do ludzi którzy wykożystują go do szerzenia nietolerancji. Do takich co religijni są tylko z nazwy, a głoszą żeby potępiać myślących (czy czujących inaczej) "bo to nie po katolicku", i nie o księży mi chodzi. No bo czy Kościół namawia do nienawiści? Właśnie tacy najgłośniej krzyczą gdy Kościół pojawia się w wypowiedziach tych inaczej myślących (nie tylko gejów). I prubują te grupy pozbawić prawa do wypowiedzi. A sądy? Pamiętajmy że za całą machiną sądowniczą stoją ludzie. Nie zawsze zdolni do obiektywizmu, poełniajacy ludzkie błędy i nie zawsze umiejący przeskoczyć pewne bariery pojęciowe. Sędziowie też mogą wierzyć w mity... lub mieć własne uprzedzenia.
cytuj zgłoś 0 0
Ikona
06.08.2005 13:34 Mmmm
Pomyślcie, co tu sie będzie działo po wyborach... Jak przypuszczam, jeśli będą nas wyrzucali z pracy czy zamykali w jakichś ośrodkach, też żaden sąd nie zobaczy w tym nic nagannego (niezgodnego z kodeksem pracy, konstytucją) - chyba że europejski, ale na orzeczenia tegoż trzeba niestety czekać.

http://dumnyzeswejorientacjigej.blox.pl
cytuj zgłoś 0 0
Ikona
06.08.2005 10:27 sebo
Masz racje, choc moze czeciowo. Wiesz ja tez jestem katolikiem, jednak nigdy nie pietnowalem gejów, nie nazywam ich chorych. Nie patrz na stare babki jako na kosciól. Ich nigdy nie nawrócisz, nie zmienisz ich poglady, ale to nie kosciól. Czy moze od mlodych ludzi doznales pogardy(poza wyjatkami?) nie, bo oni widza kosciól inaczej. Oczywiscie, ze nie zgadzam sie z tym sadem, ale widzimy jaki jest sad, jak sie da, to sie zrobi. Tak tez postapiono z P. Bochniarzem. Jednak poza wyjatkami, nie mozemy powiedziec, ze kosciól jest zacofany, to raczej ludzie sa krótkowzroczni, nie zaleznie jakie stanowisko piastuja.
cytuj zgłoś 0 0
Ikona
05.08.2005 18:21 kian
prawda ze sa rowni i roznwijesi, ale co prawda to prawda katolicyzm nie jest postepowa religia i nigdy raczej nie bedzie...
cytuj zgłoś 0 0
Ikona
05.08.2005 16:16 irwin
Jak każdego mogła go w końcu krew zalać, to terz tylko człowiek. No i poza tym mugł wykożystać kolejna szansę by odsłonić pracę i podejście "niezawisłych i obiektywnych" organów sprawidliwości.
cytuj zgłoś 0 0
Ikona
05.08.2005 16:12 irwin
Tu nie chodzi o to że katolicyzm jest ciemny, tylko że jest dominujaca religią wykożystywana przez niektórych do do szerzenia nienawiści, wrogości i niezrozumienia. Problem leży w ludziach którzy nawet najlepsze idee potrafia zmienić w ich najgorszą karykaturę. W artykule to widać. Można obrażać homoseksualistów bo oni są "inni", "chorzy" (i nie w pełni władz umysłowych) itp. więc nie nalężą im się prawa konstytucyjne. Wystarczy jednak że oni wspomną coś o Kościele to już jest powód by przedstawiać ich jako antyklerykalnych zboczeńców i karać z całą surowością. A ponieważ jako "chorzy" maja tylko prawo do leczenia (nawet bez zgody ) to nie potrzebują obrońców, można ich skazać za ich plecami ekspresowo i jeszcze utwierdzić opinię publiczna że są wrogami "zdrowej" (?!) chrześcijańskiej częsci narodu. Nadal w śadach i prawie sa równi i równiejsi.
cytuj zgłoś 0 0
Ikona
05.08.2005 13:31 hokkaido
no to masz sie czym chwalić, prawdziwy z ciebie cwaniak, tylko więcej takich jak ty to będziemy żyli w normalnym kraju... normalnym dla takich jak ty
cytuj zgłoś 0 0
Ikona
05.08.2005 12:33 dick_powers
W Polsce wolnosc slowa nie istnieje.
cytuj zgłoś 0 0
  • 1
  • 2
Autor
Redakcja Queer.pl
Pierwszy polski portal ludzi LGBT
TAGIWięcej
Dorota Ekes dyskryminacja Elbląg Helsińska Fundacja Praw Człowieka Jacek Pużuk KPH Polityka Polska Prawo proces Robert Biedroń sąd SLD Społeczeństwo Warszawa wolność słowa wyrok nakazowy Wyrok sądu wobec Roberta Biedronia wyznanie znieważenie
Powiązane
Obraz Środa, 10.08.2005 Biedroń złożył sprzeciw na wyrok Obraz Środa, 04.10.2006 Sąd uniewinnia Biedronia Obraz Czwartek, 12.01.2006 Jutro rozprawa w sprawie znieważenia Katolików Obraz Czwartek, 11.12.2003 Elbląg: Proces o dyskryminacyjne wypowiedzi Obraz Wtorek, 31.01.2006 Szef KPH przed sądem w Elblągu
Inne tematy
Minister Kierwiński o parach jednopłciowych: "będą korzystać z większości praw, które mają wszyscy polscy małżonkowie" Wtorek, 19.05.2026 Minister Kierwiński o parach jednopłciowych: "będą korzystać z większości praw, które mają wszyscy polscy małżonkowie"
Eurowizja 2026: największy bojkot w historii wydarzenia od 1970 roku. Kto i dlaczego odwrócił się od konkursu? Sobota, 16.05.2026 Eurowizja 2026: największy bojkot w historii wydarzenia od 1970 roku. Kto i dlaczego odwrócił się od konkursu?
Prezydent Nawrocki zapowiada weto ws. ustawy o statusie osoby najbliższej. Będzie projekt prezydencki? Czwartek, 28.05.2026 Prezydent Nawrocki zapowiada weto ws. ustawy o statusie osoby najbliższej. Będzie projekt prezydencki?
Kontakt Reklama Regulamin
Social media
Polub na Facebooku Obserwuj na Twitterze Instagram WhatsApp
© 1996-2026 Queermedia.pl, ISSN 2299-9019 Polityka prywatnościUstawienia prywatnościPrzerwij abonamentOdstąpienie od umowy







🌈
Odkryj więcej na Queer.pl
Zalogowani użytkownicy mogą oglądać zdjęcia innych osób, zakładać profile, komentować artykuły i oceniać filmy.
Dołącz do nas Zaloguj się