Strona główna Aktualności Społeczność
Profile Grupy Miejsca Wydarzenia Wsparcie
Ogłoszenia
Towarzyskie Pokoje i mieszkania Praca Ogłoszenia drobne Edukacja Pozostałe Dodaj
Queeroteka
Książki Filmy i seriale Quizy Patronat Queer.pl
Magazyn
Artykuły Galerie Tematy Tagi
Kontakt Reklama Regulamin
Queer.pl Portal osób LGBT+
Menu
Logowanie Rejestracja
Tematy Marsze Równości 2026 "Pillion" w kinach Wyrok TSUE Związki partnerskie Kino LGBT
Czwartek, 04.08.2011 11:18

Utoya: niezauważone bohaterskie lesbijki

Podziel się Tweetnij Skomentuj (18)
Podziel się Tweetnij Skomentuj (18)

Kobiety uratowały 40 osób

Czyn Andersa Behringa Breivika na norweskiej wyspie Utoya sprzed dwóch tygodni wstrząsnął całym światem. Szaleniec przez 1,5 godziny strzelał do młodzieżówki rządzącej Partii Pracy. Niedługo po tragedii media donosiły o bohaterach, którzy ryzykując własne życie, ratowali młodych ludzi zabierając ich z wyspy. Także i polskie serwisy - Gazeta.pl doniosła m.in. o Marcelu Gleffe, Onet.pl o 53-letnim programiście, Kasperze Ilaugu. Okazało się, że bohaterów było więcej, w tym Toril Hansen oraz Hege Dalen - lesbijki, które uratowały 40. dzieci. Dlaczego ta historia przeszła bez echa w mainstreamowych mediach? - pyta serwis huffingtonpost.com. W Polsce o czynie kobiet doniósł... plotek.pl.

Toril Hansen oraz Hege Dalen, prywatnie żony, jadły kolację niedaleko miejsca tragedii. "Helsingin Sanomat", fińska gazeta, która jako pierwsza opisała historię, przywołuje relację kobiet: "Jadłyśmy, nagle usłyszałyśmy strzały i krzyki. Zobaczyłyśmy przerażonych młodych ludzi wbiegających w panice do jeziora". Toril oraz Hege wsiadły do łódki i pod ostrzałem podpłynęły do brzegu, ratując z wody młodzież. Akcję powtórzyły cztery razy. Sprawę opisało parę zagranicznych blogów oraz "branżowych" serwisów. "Jak to możliwe, że dziennikarze, którzy zwykle mogliby zabić dla heroicznych historii jak ta, zupełnie przemilczeli sprawę?" - pytają autorzy bloga "Talk About Equality". "Czy media zignorowały świetną historię o odwadze i heroizmie tylko dlatego, że nie podobała im się orientacja seksualna jej bohaterek? Oczywiście, nie umiem odpowiedzieć na to pytanie" - zastanawia się dziennikarz brytyjskiego "Telegraph".

W Polsce o Toril i Hege napisał serwis plotek.pl. "Dla niewtajemniczonych (o ile istnieją) - Plotek to agorowy portal plotkarski, tak że news znalazł się w doborowym towarzystwie Kayah zachwyconej Nergalem i Dody w bikini na wakacjach" - zwraca uwagę na swym blogu Ewa Tomaszewicz. Komentujący pod krótkim newsem zastanawiają się, czy w tym przypadku orientacja seksualna ma znaczenie. Przypomnijmy: swego czasu donosiliśmy o bohaterskim czynie Daniela Hernandeza, otwartego geja i działacza LGBT, który uratował życie postrzelonej na początku roku kongresmence Gabrielle Giffords. Nasi czytelnicy zwracali uwagę na fakt, że informacja o orientacji seksualnej Hernandeza nie powinna mieć znaczenia.

(md)
OCEŃ ARTYKUŁ
Podoba mi się (84)
agaba111 ugly295 norbi17 dodgeries gtfo mandyyy barteek lamour_fou rezo piotripawel
Nie podoba mi się (8)
4ever_with_u sumire-san konwik momo-chan pumba21
Komentarze (18)
HEJT STOP!Zapoznaj się z warunkami dodawania komentarzy
Komentuj
Moja ikona
Dodaj komentarz
Komentarz od osoby niezalogowanej pojawi się po akceptacji moderatora.
Dozwolone znaczniki (BBCode):
[b], [i], [u], [url], [url=], [mail], [mail=], [color=], [code], [quote]
xdiamondheartx
08.08.2011 9:08 xdiamondheartx (38)
labryska89:
gdyby to była jedna osoba, to zrozumiałe, że nie musiało by być napisane "lesbijka uratowała dzieci" tylko po prostu nazwisko. ale gdy są to dwie osoby, które łączą jakieś więzi, to zwykle się o tym wspomina - małżeństwo, para, rodzeństwo. więc w tym przypadku powinno być wspomniane, iż jest to małżeństwo dwóch kobiet. pominięcie tego faktu świadczy o niechęci dziennikarzy.


popieram w 100%. w mediach zawsze podkreślano wieź, więc czemu by teraz mieli tego nie robić?
cytuj zgłoś 0 0
labryska89
07.08.2011 2:16 labryska89 (37) Poznań
gdyby to była jedna osoba, to zrozumiałe, że nie musiało by być napisane "lesbijka uratowała dzieci" tylko po prostu nazwisko. ale gdy są to dwie osoby, które łączą jakieś więzi, to zwykle się o tym wspomina - małżeństwo, para, rodzeństwo. więc w tym przypadku powinno być wspomniane, iż jest to małżeństwo dwóch kobiet. pominięcie tego faktu świadczy o niechęci dziennikarzy.
cytuj zgłoś 2 0
Ikona
06.08.2011 1:40 remunen
Ironiczna prawda - chodziło mi o to, że to że są lesbijkami nie ma najmniejszego znaczenia w całej tej historii. Doceniam to że uratowały tyle osób - mało kto by się na to zdecydował. Należy im się pochwała za czyn a nie za orientację seksualną.
cytuj zgłoś 3 0
invisigoth
05.08.2011 23:49 invisigoth (39) Wrocław
A jakie to ma znaczenie, że lesbijki? Skąd pomysł, że Marcel Gleffe i Kasper Ilaug są hetero?
cytuj zgłoś 2 0
KEPTN
05.08.2011 20:10 ironiczna_prawda (34) Borken
remunen:
Najśmieszniejsze w powyższym tekście jest to, że nie liczy się to że ludzie zginęli, czy że na świecie są pojebani ludzie, ale też ci z kręgosłupem moralnym - najważniejsze, że to lesbijki. Żal


A zdajesz sobie sprawę z tego,że te kobiety/lesbijki narażały SWOJE własne życie,żeby pomóc innym ? Mogły równie dobrze ratować swoje cztery litery i uciekać jak najdalej od tego miejsca . Tym ludziom ,których nie uratowały życia się nie zwróci . Więc ogarniaj z lekka .
cytuj zgłoś 0 0
vanilla_riba_boi
05.08.2011 14:54 vanilla_riba_boi (36) Warszawa
Redaktorzy 'Plotka' się nie popisali. Jeśli już rzeczywiście chcieli wzbudzić falę podniecenia/rozpalić kurwiki w oczach/doprowadzić do eksplozji wścibstwa/dostarczyć temat do rozmów na imieninach Andrzejów i Krystyn/whtevr wśród tysięcy gospodyń wiejskich czytujących 'Plotka', mogli wspomnieć o swojsko brzmiącym nazwisku Pracoń Adrian, który to udzielił setek wywiadów polskim mediom, był pokazywany na czołówkach 'Wiadomości' i 'Faktów' jako 'polski bohater' ocalały z norweskiego piekła, którego to już prawie przymierzano do gry w reprezentacji Polski w piłce nożnej i do występu w 'Jak oni śpiewają?'... To by był dopiero bulwers w Wolsce, gdyby wspomnieli, że to słodkie polskie blond ciacho, tak godnie reprezentujące narodowe barwy za granicą, jest, ekhm, gejem. Ale redaktorzyny poszły na łatwiznę, wygrzebały sobie w brytyjskich bulwarówkach newsa o paniach Toril i Hage i myślOM, że błyszczOM, bo lesby, bo żony (nie do pomyślenia!), uratowane dzieci, bo same na łódce, bo piły kawę, bo prawie jak Irena Sendler, bo pewnie ojca nie miały, może krzywdzone w dzieciństwie(?), bo na wyspie komuna, a psychol z prawicy etc.

Redaktorzy 'Plotka', wstyd i do roboty! ;C
cytuj zgłoś 3 0
m_ad_am
05.08.2011 13:02 chasad (53) Trójkąt_Kg_Ko_Bi
remunen:
Najśmieszniejsze w powyższym tekście jest to, że nie liczy się to że ludzie zginęli, czy że na świecie są pojebani ludzie, ale też ci z kręgosłupem moralnym - najważniejsze, że to lesbijki. Żal

Z jednej strony masz rację - nie powinno być ważne, czy te kobiety są rude, zielone, niskie, wysokie, hetero czy homo. Ważne, że uratowały ludzi.
Jest jednak i druga strona medalu. Gdyby na przykład okazało się, że wśród osób ratujących był Polak/Polka, to jestem pewien (chociaż oczywiście mogę się mylić), że polskie media dudniłyby o tym. I znowu - czy ważne byłoby, że to byłby Polak, Chińczyk, Rosjanin czy Żyd?
Taka jest świadomość grupowa - potrzebuje "pożywki" w postaci pozytywnych przedstawicieli z danej grupy. Ważne jest, żeby nie popadać w związku z tym w schematy - skoro te lesbijki były tak odważne, to wszyscy homo są super i naj..., bo oczywiście tak nie jest.
Dywagacje, czy nikłe zainteresowanie tematem ma związek z orientacją seksualną kobiet jest faktycznie nie na miejscu. Lepiej byłoby "honorowo" nie zwrócić uwagi na przemilczenie tej sprawy (i samemu ją dokładnie opisać) niż wypłakiwać, że media nie interesują się tym faktem pewnie dlatego, że to lesbijki.
cytuj zgłoś 0 0
Ikona
05.08.2011 5:00 wojtek89
prawdziwym bohaterom daleko do zauważenia
cytuj zgłoś 5 0
Ikona
04.08.2011 22:33 remunen
Najśmieszniejsze w powyższym tekście jest to, że nie liczy się to że ludzie zginęli, czy że na świecie są pojebani ludzie, ale też ci z kręgosłupem moralnym - najważniejsze, że to lesbijki. Żal
cytuj zgłoś 6 3
KEPTN
04.08.2011 18:13 ironiczna_prawda (34) Borken
Podejrzewam,że gdyby napastnikiem był gej,lub lesbijka,to od razu by matoły napisali obszerny artykuł . A tak to co? Mają napisać,że lesbijki uratowały komuś życie ?;o Nieee,to by było niewybaczalne ;-)
cytuj zgłoś 13 3
  • 1
  • 2
Autor
Redakcja Queer.pl
Pierwszy polski portal ludzi LGBT
Sonda
Uważam, że informacja o orientacji seksualnej bohaterów:
Głosowanie dostępne tylko dla zalogowanych Zaloguj się i głosuj
  • Ma w takim przypadku duże znaczenie dla szerzenia tolerancji
  • 24 %
  • Ma znaczenie, ale nie jest aż tak ważna
  • 22 %
  • Nie powinna mieć żadnego znaczenia
  • 54 %
TAGIWięcej
lesbijki media norwegia utoya
Powiązane
Obraz Środa, 18.03.2026 Archiwalne wywiady i rozmowy o życiu lesbijek. Kolejna LES*ŚRODA w QueerMuzeum Obraz Wtorek, 10.03.2026 Lesbinton: w Poznaniu powstał klub badmintonowy dla lesbijek Obraz Piątek, 16.01.2026 Sprawiedliwość po latach: Arfan Bhatti skazany na 30 lat więzienia za współudział w ataku na Oslo Pride Obraz Środa, 17.12.2025 Młodzi odchodzą od słowa „lesbijka”. Czy tożsamości queer wypierają tradycyjne etykiety? Obraz Środa, 03.12.2025 Tig Notaro i Zack Snyder szykują film pełen „gorącej lesbijskiej akcji”. Jego roboczy tytuł do "Dewianci"!
Inne tematy
Sąd Najwyższy Ukrainy uznał parę jednopłciową za rodzinę. Co to właściwie zmienia? Środa, 11.03.2026 Sąd Najwyższy Ukrainy uznał parę jednopłciową za rodzinę. Co to właściwie zmienia?
Lesbinton: w Poznaniu powstał klub badmintonowy dla lesbijek Wtorek, 10.03.2026 Lesbinton: w Poznaniu powstał klub badmintonowy dla lesbijek
Kontakt Reklama Regulamin
Social media
Polub na Facebooku Obserwuj na Twitterze Instagram
© 1996-2026 Queermedia.pl, ISSN 2299-9019 Polityka prywatnościUstawienia prywatności