Strona główna Aktualności Społeczność
Profile Grupy Przewodnik Wydarzenia Wsparcie
Ogłoszenia
Towarzyskie Pokoje i mieszkania Praca Ogłoszenia drobne Edukacja Pozostałe Dodaj
Queeroteka
Książki Filmy i seriale Quizy Patronat Queer.pl
Magazyn
Artykuły Galerie Tematy Tagi
Kontakt Reklama Regulamin
Queer.pl Portal osób LGBT+
Menu
Logowanie Rejestracja
TOP Sport LGBT Profile i ogłoszenia Marsze Równości 2026 Kino LGBT Coming out
Piątek, 13.03.2020, Aktualizacja: Środa, 01.04.2026

Organizacje LGBTQ z USA ostrzegają w związku z epidemią koronawirusa

Podziel się Tweetnij Skomentuj (27)
Podziel się Tweetnij Skomentuj (27)

"Osoby LGBTQ wśród grup ryzyka szczególnie narażonych na negatywne skutki wirusa"

Niemal 100 organizacji działających na rzecz praw osób LGBTQ w USA podpisało się pod listem do profesjonalistów i profesjonalistek zajmujących się walką w epidemią COVID-19. Zaapelowano w nim, aby brano pod uwagę, że członkowie i członkinie społeczności LGBTQ należą do "grup ryzyka szczególnie narażonych na negatywne skutki wirusa". Wśród głównych przyczyn takiego stanu rzeczy wymieniono: częstsze palenie papierosów, ryzyko związane z HIV i nowotworami oraz dyskryminację i dodatkowe obciążenie stresem starszych osób LGBTQ.

Niemal 100 organizacji działających na rzecz praw mniejszości seksualnych w Stanach Zjednoczonych podpisało się pod listem otwartym skierowanym do profesjonalistów i profesjonalistek zajmujących się walką z pandemią Koronawirusa. Aktywiści i aktywistki zaapelowali, aby członków i członkinie społeczności LGBTQ traktować jako jedną z grup ryzyka szczególnie narażonych na negatywne skutki wirusa. 


Wśród przyczyn takiego stanu rzeczy wymieniono trzy główne czynniki. Po pierwsze, jak napisano w liście: "Osoby LGBTQ zażywają tytoń w o 50% większej skali niż populacja ogólna, a jak wiadomo COVID-19 jest chorobą układu oddechowego, która okazała się szczególnie szkodliwa dla palaczy". Kolejnym czynnikiem jest większy wskaźnik zachorowalności na nowotwory oraz zakażenia wirusem HIV, a co za tym idzie, osoby LGBTQ mogą mieć częściej problemy z osłabionym układem odpornościowym. Przy czym, jak informuje portal LGBTQ Nation, nie wykazano korelacji pomiędzy osobami żyjącymi z HIV, które przyjmują leki, a poziom ich wiremii jest niewykrywalny, a ryzykiem zakażenia wirusem SARS-CoV-2, ale wiele osób nieheteronormatywnych nie wie, że może być nosicielem bądź nosicielką wirusa. Co się z tym wiąże - nie przyjmują leków, a ich układ odpornościowy może być osłabiony i bardziej narażony na infekcje. 

Jako ostatni argument podano dyskryminację i brak zrozumienia z jakim mogą spotykać się członkowie i członkinie społeczności LGBTQ wśród pracowników i pracowniczek służby zdrowia, co może skutkować brakiem chęci poszukiwania pomocy. Dodatkowo powołano się na statystykę mówiącą, że obecnie w USA żyje około 3 mln. seniorów i seniorek LGBTQ, którzy również z obawy przed stygmatyzacją mogą w mniejszym stopniu poszukiwać pomocy w placówkach opieki, a jak wskazuje Światowa Organizacja Zdrowia - śmiertelność wywołana COVID-19 wśród osób w wieku 70 lat wzwyż może wynosić od 8% do nawet 15%. 

ZOBACZ TEŻ 62-latek wyleczony z koronawirusa lekami na HIV Czy to przełom w walce z epidemią?


W apelu zawarto wskazówki mówiące jak ograniczyć ryzyko rozprzestrzeniania się nowego koronawirusa wśród przedstawicieli i przedstawicielek mniejszości seksualnych. Napisano, że ważne jest, aby media przekazywały informacje o czynnikach ryzyka, które przyczyniają się do zwiększenia narażenia na negatywne skutki COVID-19, takie jak palenie tytoniu czy osłabiona odporność. 

Wskazano również na potrzebę dostosowywania komunikatów dotyczących zagrożenia epidemiologicznego do potrzeb określonych grup ryzyka, w taki sposób, aby były one jak najbardziej inkluzywne. Zaproponowano wdrożenie specjalnych szkoleń dla pracowników i pracowniczek opieki zdrowotnej oraz działań mających na celu zapewnienie równego dostępu do leczenia wszystkim obywatelom i obywatelkom USA, bez względu na orientację seksualną, tożsamość płciową czy kolor skóry.  

(pk)

OCEŃ ARTYKUŁ
Podoba mi się (9)
chetnie-owlosionego martynaaa123 bisiek upstairs_at_you onchybaas misieek kierownik2
Nie podoba mi się (5)
hibernacja bajka123 marcel-woronow biedronkam
Komentarze (27)
HEJT STOP!Zapoznaj się z warunkami dodawania komentarzy
Komentuj
Moja ikona
Dodaj komentarz
Komentarz od osoby niezalogowanej pojawi się po akceptacji moderatora.
Dozwolone znaczniki (BBCode):
[b], [i], [u], [url], [url=], [mail], [mail=], [color=], [code], [quote]
Ikona
19.03.2020 23:00 Jake
Karol K.:
Jake:
Czy mam do czynienia z homofobia? Mam to szczescie, ze mnie nikt nigdy nie próbował pobic, a gdy ktos patrzy na mnie krzywo ze przytulam się z chłopakiem to mnie to wręcz bawi :P


Jeszcze. Nie bedzie Ci do smiechu jak sie pewnego razu znajdziesz wieczorem sam w ciemnym zaulku..nawet nie bedziesz wiedzial kiedy to sie stanie. Przyjdzie znienacka.

To groźba?
cytuj zgłoś 2 1
Karol K.
19.03.2020 16:41 Karol K. (37) powiat brzeski
Jake:
Czy mam do czynienia z homofobia? Mam to szczescie, ze mnie nikt nigdy nie próbował pobic, a gdy ktos patrzy na mnie krzywo ze przytulam się z chłopakiem to mnie to wręcz bawi :P


Jeszcze. Nie bedzie Ci do smiechu jak sie pewnego razu znajdziesz wieczorem sam w ciemnym zaulku..nawet nie bedziesz wiedzial kiedy to sie stanie. Przyjdzie znienacka.
cytuj zgłoś 0 3
Ikona
19.03.2020 1:26 Jake
Karol K.:
Jake:
Karol K.:
Jake:
Ha! Akurat trafiłeś i masz racje - jestem niezależny i mam niezleżne życie. Ale to nie jest kwestia łutu szczesci ani zrządzenia losu, mam taki charakter - wiec tak układam swoje zycie.


Ciekawe. Zycie w miescie chyba temu nie sprzyja by unikac kontaktu z ludzmi?

Ale gdzie ja pisałem, ze unikam kontaktu z ludźmi albo że polecam komukolwiek go unikać‽


Napisales ze jestes niezalezny. Wiec nie masz zupelnie kontaktu z homofobia i nie wplywa ona bezposrednio na Twoje zycie. Urodzony w czepku.

Jak kazdy Kot jestem niezależny i niepokorny :) Mam w nosie mocherowe berety, religijnych radykałów i odętych konserwatystów którzy uwazaj mnie za zaraze. Na pochybel. Z wykształcenia jestem ratownikiem medycznym, ale przez wiekszosc sezonu pracuje jako kapitan na statkach żaglowych. W obu branżach spotykam w pracy i po pracy mnóstwo ludzi. Czy mam do czynienia z homofobia? Mam to szczescie, ze mnie nikt nigdy nie próbował pobic, a gdy ktos patrzy na mnie krzywo ze przytulam się z chłopakiem to mnie to wręcz bawi :P
cytuj zgłoś 1 1
Karol K.
18.03.2020 19:47 Karol K. (37) powiat brzeski
Jake:
Karol K.:
Jake:
Ha! Akurat trafiłeś i masz racje - jestem niezależny i mam niezleżne życie. Ale to nie jest kwestia łutu szczesci ani zrządzenia losu, mam taki charakter - wiec tak układam swoje zycie.


Ciekawe. Zycie w miescie chyba temu nie sprzyja by unikac kontaktu z ludzmi?

Ale gdzie ja pisałem, ze unikam kontaktu z ludźmi albo że polecam komukolwiek go unikać‽


Napisales ze jestes niezalezny. Wiec nie masz zupelnie kontaktu z homofobia i nie wplywa ona bezposrednio na Twoje zycie. Urodzony w czepku.
cytuj zgłoś 2 1
Ikona
18.03.2020 17:38 Jake
Karol K.:
Jake:
Ha! Akurat trafiłeś i masz racje - jestem niezależny i mam niezleżne życie. Ale to nie jest kwestia łutu szczesci ani zrządzenia losu, mam taki charakter - wiec tak układam swoje zycie.


Ciekawe. Zycie w miescie chyba temu nie sprzyja by unikac kontaktu z ludzmi?

Ale gdzie ja pisałem, ze unikam kontaktu z ludźmi albo że polecam komukolwiek go unikać‽
cytuj zgłoś 1 1
Karol K.
18.03.2020 17:17 Karol K. (37) powiat brzeski
Jake:
Ha! Akurat trafiłeś i masz racje - jestem niezależny i mam niezleżne życie. Ale to nie jest kwestia łutu szczesci ani zrządzenia losu, mam taki charakter - wiec tak układam swoje zycie.


Ciekawe. Zycie w miescie chyba temu nie sprzyja by unikac kontaktu z ludzmi?
cytuj zgłoś 2 2
Ikona
17.03.2020 23:43 Jake
bajka123:
Ten ten apel tylko potwierdza, że osoby homoseksualne stanowią zagrożenie dla personelu medycznego i innych osób. Wg mnie to woda na młyn dla homofobów. Sekszą się, nie zabezpieczają, nie badają i zarażają.

Dokladnie tak samo to odbieram i dlatego mnie to irytuje. Istotnie woda na młyn dla homofobów.
Karol K.:

Fajnie jak jestes taki niezalezny i masz takie niezalezne zycie. Jednak chyba wiekszosc ludzi jest kazdego dnia zalezna od innych ludzi, nie koniecznie im przychylnych, takze z powodu roznorakich odmiennosci, nie tylko sfery plciowo-seksualnej.

Ha! Akurat trafiłeś i masz racje - jestem niezależny i mam niezleżne życie. Ale to nie jest kwestia łutu szczesci ani zrządzenia losu, mam taki charakter - wiec tak układam swoje zycie.
Z tym, z ja nie pisałem nigdzie o tym by odcinac sie od ludzi czy nie wchodzic z nimi w interakcje. Ja mialem na mysli, tylko to by olewać homofobicznych baranów, być soba i przede wszystkim akceptowac samych siebie. Co do przychylnosci... Coz, na swiecie sa rozni ludzie, wielu jest z zalozenia wrogo nastwiona do kogokolwiek, ludzie uwielbiaja stygmatyzowac, dyskryminowac albo nielubić. Taki mamy świat. Swiat ciezko zmienic, ale wolny czas warto spedzac wsrod bliskich, w najblizszym otoczeniu miec tych ktorzy sa nam przychylni, a z tymi z którymi sie niedogadujemy kontakt ograniczyc do niezbednego minimum, jesli np. wymaga tego miejsce pracy.
cytuj zgłoś 1 1
maxoku
17.03.2020 21:13 maxoku (39) Radom
Karol K.:
papierosy w stresie? a czemu nie slodycze albo objadanie sie? ludzie jak sie stresuja moga robic milion innych, niezdrowych rzeczy - niekoniecznie wciagac dym tytoniu
Nigdzie nie napisałem, że tego nie robią. Ktoś ze stresu może palić, ktoś inny objadać się, a jeszcze ktoś inny jedno i drugie. Jeśli chcesz wiedzieć konkretnie dlaczego niektórzy ludzie wybierają właśnie papierosy to musisz zapytać jakiegoś palacza. Rzucenie palenia jest też dużo trudniejsze w stresie. Czyli by z jakich powodów nie zaczęli to już rzucenie może być utrudnione właśnie z powodu dużego stresu.
cytuj zgłoś 0 1
Karol K.
17.03.2020 20:14 Karol K. (37) powiat brzeski
Jake:
Nie stresujmy sie, nie przejmujmy otoczeniem, akceptujmy i kochajmy samych siebie - bedziemy zdrowsi. I fizycznie i psychicznie ;)
It's good to be gay ^^


Fajnie jak jestes taki niezalezny i masz takie niezalezne zycie. Jednak chyba wiekszosc ludzi jest kazdego dnia zalezna od innych ludzi, nie koniecznie im przychylnych, takze z powodu roznorakich odmiennosci, nie tylko sfery plciowo-seksualnej.
cytuj zgłoś 0 1
Karol K.
17.03.2020 20:13 Karol K. (37) powiat brzeski
maxoku:
Karol K.:
czemu akurat nowotwory mialyby czesciej wystepowac wsrod LGBT niz w reszcie populacji? to samo palenie? bardziej bym przypuszczal choroby psychiczne, zaburzenia, czy choroby serca
O nowotworach nic nie wiem, ale palenie to raczej prosta sprawa. Po papierosy sięgają często osoby żyjące w stresie. Osoby LGBT są bardziej zestresowane, więc więcej osób z tej grupy pali w stosunku do osób spoza niej. A skąd choroby serca wytrzasnąłeś?


papierosy w stresie? a czemu nie slodycze albo objadanie sie? ludzie jak sie stresuja moga robic milion innych, niezdrowych rzeczy - niekoniecznie wciagac dym tytoniu
cytuj zgłoś 0 2
  • 1
  • 2
  • 3
Autor
Redakcja Queer.pl
Pierwszy polski portal ludzi LGBT
TAGIWięcej
COVID-19 dyskryminacja grupy ryzyka koronawirus LGBTQ a koronawirus w USA Społeczeństwo Światowa Organizacja Zdrowia USA Zdrowie zdrowie publiczne
Powiązane
Obraz Wtorek, 31.03.2020 Pierwsza śmiertelna ofiara koronawirusa wśród uczestników imprezy LGBTQ Obraz Piątek, 27.03.2020 Seks w czasach zarazy Obraz Środa, 18.08.2021 Badanie ankietowe: Większość dorosłych osób LGBTQ w USA została lub zostanie zaszczepiona przeciwko COVID-19 Obraz Wtorek, 31.03.2020 Indie: jeśli rozmawiasz z osobami trans, złapiesz COVID-19 Obraz Wtorek, 17.03.2020 Pomimo epidemii tysiące osób wzięło udział w imprezie circuit queen
Inne tematy
Prezydent Nawrocki zapowiada weto ws. ustawy o statusie osoby najbliższej. Będzie projekt prezydencki? Czwartek, 28.05.2026 Prezydent Nawrocki zapowiada weto ws. ustawy o statusie osoby najbliższej. Będzie projekt prezydencki?
Eurowizja 2026: największy bojkot w historii wydarzenia od 1970 roku. Kto i dlaczego odwrócił się od konkursu? Sobota, 16.05.2026 Eurowizja 2026: największy bojkot w historii wydarzenia od 1970 roku. Kto i dlaczego odwrócił się od konkursu?
Eurowizja 2026: Finlandia faworytem bukmacherów. Jakie szanse ma Polska? Piątek, 15.05.2026 Eurowizja 2026: Finlandia faworytem bukmacherów. Jakie szanse ma Polska?
Kontakt Reklama Regulamin
Social media
Polub na Facebooku Obserwuj na Twitterze Instagram WhatsApp
© 1996-2026 Queermedia.pl, ISSN 2299-9019 Polityka prywatnościUstawienia prywatnościPrzerwij abonamentOdstąpienie od umowy







🌈
Odkryj więcej na Queer.pl
Zalogowani użytkownicy mogą oglądać zdjęcia innych osób, zakładać profile, komentować artykuły i oceniać filmy.
Dołącz do nas Zaloguj się