logo Queer.pl Dawniej Innastrona.pl
18.12.2017    STARTSKLEPKONTAKT

...
0
20
9

Prezes SN przedstawiła projekt ustawy o Sądzie Najwyższym

Kościoły mogą proponować... ławników

Dodano: 16.11.2017, Aktualizacja: 16.11.2017

Głośno w środowiskach prawniczych po publikacji "Rzeczpospolitej", która zwróciła uwagę na projekt ustawy o Sądzie Najwyższym, przedstawionym przez jego Pierwszą Prezes, prof. Małgorzatę Gersdorf. Co w nim znajdziemy? M.in. pomysł wprowadzenia ławników społecznych, których zgłaszać mogą także... Kościoły, jako "depozytariusze tradycyjnych wartości chrześcijańskich wyznaczających ustrojową treść wielu zasad zawartych w Konstytucji RP" - jak czytamy w uzasadnieniu projektu ustawy.

Projekt prof. Gersdorf przewiduje m.in. odpowiedzialność majątkową sędziów za błędy, powołanie Rzecznika Sprawiedliwości Społecznej, który mógłby wnosić kasacje i skargi kasacyjne oraz powołanie Izby Dyscyplinarnej, by, jak czytamy, zwiększyć "udział społeczny w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości".  W jej skład wchodzić ma 11 sędziów oraz 11 ławników, wybieranych przez Sejm na 5-letnią kadencję. Kandydatów na ławników zgłaszać mogą:

- organizacje liczące 10 tys. osób,
- grupa co najmniej 10 tys. obywateli,

a także:

Kościół Katolicki oraz inne Kościoły i związki wyznaniowe w Polsce, jako depozytariuszy tradycyjnych wartości chrześcijańskich wyznaczających ustrojową treść wielu zasad zawartych w Konstytucji RP
- jak czytamy w uzasadnieniu projektu ustawy.

Projekt został już rozesłany do m.in. prezydenta, Andrzeja Dudy, czy marszałków Sejmu i Senatu oraz do klubów poselskich.

Treść projektu ustawy, jak i uzasadnienia znaleźć można na stronie Sądu Najwyższego.

(md)

PODZIEL SIĘ
KOMENTARZE (9)
Komentuj Komentuj HEJT STOP!
Zapoznaj się z warunkami dodawania komentarzy
Dodaj komentarz
Komentarz od osoby niezalogowanej pojawi się po akceptacji moderatora.
Dozwolone znaczniki (BBCode):
[b], [i], [u], [url], [url=], [mail], [mail=], [color=], [code], [quote]
don_diego44 (52) Tychy 17.11.2017 18:11
@upstairs_at_you
Można , na przykład jedni uważają aborcję za zabójstwo a inni nie .
upstairs_at_you (49) miasteczko raczej 17.11.2017 17:21
don_diego44:
@shingao
Oczywiście ,że te zasady są od zawsze takie same, jedynie taka czy inna religia może je różnie interpretować .

Jak można różnie interpretować zasadę: "nie zabijaj"?
upstairs_at_you (49) miasteczko raczej 17.11.2017 17:20
don_diego44:
KK nie twierdzi ,że prawa religijne są nadrzędne nad prawem świeckim .

Od kiedy?
Linbix (21) Poznań 17.11.2017 14:31
Dziwny pomysł
don_diego44 (52) Tychy 17.11.2017 10:54
@shingao
Oczywiście ,że te zasady są od zawsze takie same, jedynie taka czy inna religia może je różnie interpretować . Moim zdaniem, obecnie chrześcijaństwo jest najbliżej prawdy o tych zasadach.
shingao (31) Szczecin 17.11.2017 7:54
don_diego44:
@shingao
Te związki wyznaniowe mogą zgłaszać kandydatów na ławników a Sejm ich wybierze lub nie. KK nie twierdzi ,że prawa religijne są nadrzędne nad prawem świeckim . A obecne prawo świeckie powstało na bazie chrześcijańskich zasad moralnych.


Jak brzmią te zasady? Nie zabijaj, nie kradnij? Toż to uniwersalne zasady obecne na całym świecie i w większości religii. Nic w tym wyjątkowego.
don_diego44 (52) Tychy 17.11.2017 0:52
@shingao
Te związki wyznaniowe mogą zgłaszać kandydatów na ławników a Sejm ich wybierze lub nie. KK nie twierdzi ,że prawa religijne są nadrzędne nad prawem świeckim . A obecne prawo świeckie powstało na bazie chrześcijańskich zasad moralnych.
upstairs_at_you (49) miasteczko raczej 16.11.2017 21:21
Przykre...
shingao (31) Szczecin 16.11.2017 15:01
Kościół Katolicki oraz inne Kościoły i związki wyznaniowe w Polsce, jako depozytariuszy tradycyjnych wartości chrześcijańskich wyznaczających ustrojową treść wielu zasad zawartych w Konstytucji RP


Jak prawnik mógł spłodzić takiego bubla? Odkładając na bok kwestie światopoglądowe, to ten tekst jest sprzeczny z logiką. "Inne Kościoły i związki wyznaniowe w Polsce", są nie tylko chrześcijańskie. Jeśli każdy związek religijny będzie mógł zgłaszać, to także buddyjski i muzułmański. A jacy to depozytariusze wartości chrześcijańskich? Jeśli przepis miałby być spójny z uzasadnieniem, to takie prawo powinny mieć tylko związki chrześcijańskie, a to byłoby już sprzeczne z konstytucją.

I czy jest sens zapraszać do grona ławników ludzi, którzy będą twierdzić, że prawa religijne są nadrzędne wobec obowiązującego prawa w Polsce? Sąd ma działać na podstawie prawa świeckiego, a nie reguł wyznawców gadających krzaków i węży.

Zapisz Zapisz stronę Magazyn+ Magazyn Pełny ekran Pełny ekran
Prezes SN przedstawiła projekt ustawy o Sądzie Najwyższym   credits CC0 1.0 Fot. kimono, za: pixabay
REKLAMA
REKLAMA

© 1996-2017 Prawa autorskie zastrzeżone, ISSN 2299-9019
666
Bądź queer na facebooku