Strona główna Aktualności Społeczność
Profile Grupy Ogłoszenia Miejsca Wydarzenia Wsparcie
Queeroteka
Książki Filmy LGBT Quziy
Magazyn
Artykuły Tematy Tagi
Kontakt Reklama Regulamin
NOWY WYGLĄD QUEER.PL
Queer.pl Portal ludzi LGBT od 1996 roku
Menu
30 tys. Obserwuj
Logowanie Rejestracja
Magazyn
Artykuły Tematy Tagi
Środa, 27.04.2016 15:17

Barokowa kokota

Podziel się (0) Tweetnij Udostępnij Skomentuj (2)
Barokowa kokota
Podziel się (0) Tweetnij Udostępnij Skomentuj (2)

Felieton Witolda Jabłońskiego

W utworach typu kamp często dochodzą do głosu elementy pomijane bądź marginalizowane przez oficjalną sztukę „wysoką”. Niekiedy zdarza się jednak, że wybijają się na plan pierwszy wbrew zamierzeniom twórców. Taki właśnie kampowy figiel przydarzył się realizatorom emitowanego niedawno przez stację Canal+ serialu „Versailles” (polski tytuł: „Wersal. Prawo krwi”), w którym młodszy brat Ludwika XIV, zwany przez wszystkich Monsieur, dzięki brawurowej, emocjonalnej grze pięknego walijskiego aktora, Alexandra Vlahosa przyćmił zupełnie główną postać króla budowniczego i namiętnego kobieciarza. Biseksualny, roznamiętniony, kapryśny i nieobliczalny Filip Orleański przechadza się po wersalskich salonach kocim krokiem drapieżcy, powabny niczym upadły anioł i strojny jak barokowa kokota. I jak to się dzisiaj mówi, „kradnie show” dość monotematycznemu i monolitycznemu monarsze (w tej roli znakomity skądinąd George Blagden).

- Witold Jabłoński - Trzeba przyznać, że sam rozbudowywany właśnie Wersal stanowi idealne tło dla takiej postaci. Jak pisał Mark Booth w eseju „Campe-toi!...” omawiającym francuskie źródła kultury kampu: „Ludzie wspominają Wersal z czasów Ludwika XIV jako rodzaj kampowego Edenu, odrębnego świata, oddającego się rozrywkom, modnemu ubieraniu, popisom i skandalom... świata (…) gdzie gra się wyglądem, pozorem i podstępem, w trakcie czego największą przyjemnością jest zauważyć, jakie się zrobiło wrażenie na innych, a największym zmartwieniem – nadążać za obowiązującą modą; miłość zawsze miesza się z cynizmem a cynizm z miłością. Oto przyjazne warunki dla kampowych przewag”. (Cytuję z pracy zbiorowej: „Kamp. Antologia przekładów”, Kraków 2012). Bez wątpienia Filip był nie tylko współtwórcą skomplikowanej dworskiej etykiety i rozwiązłej kuluarowej atmosfery „po godzinach”, ale także współkreatorem specyficznej mody męskiej, wydając krocie na bogato haftowane fraki, koronkowe koszule i fikuśnie przyozdabiane buciki. Jego specyficzne gusty miały niewątpliwie źródło w specjalnym wychowaniu, jakiemu został poddany. Z nakazu matki, Anny Austriaczki i wszechwładnego wówczas kardynała Mazariniego, kształcono go na kompletnego ignoranta w kwestiach wielkiej polityki, by nigdy nie zagroził bratu, w dzieciństwie strojono zaś jak dziewczynkę, wyposażono w damską biżuterię, nauczono stosowania pudru i szminki (kto powiedział, że edukacja Gender to wymysł naszych czasów?). Co więcej, towarzyszem dziecięcych zabaw, a raczej „towarzyszką”, był niejaki de Choisy, który aż do chwili dojrzewania sądził, że jest panną! Tak opisał to później w swoich „Pamiętnikach transwestyty”: „Miałem przekłute uszy, nosiłem diamen...   ( Pozostało znaków: 7434 )
Ten artykuł został przeniesiony do archiwum

Dostęp do archiwalnych artykułów (starszych 4 tygodnie) możliwy jest dla abonentów serwisu Przyjaciel Queer.pl.
Dostęp do pojedyńczych artykułów z archiwum możliwy jest także za pomocą wiadomości SMS.

Uzyskaj dostęp
Zostań abonentem Przyjaciel Queer.pl by czytać materiały bez kodów i bez ograniczeń lub...
Jak uzyskać kod?
Wyślij SMS na numer 7268 o treści: IS CZYTAJ 197216 (koszt: 2zł + VAT)
Otrzymasz kod, dzięki któremu uzyskasz dostęp do materiału przez 48 godzin.
System mikropłatności SMS-owych dostarczany jest przez: Logo Mobiltek
Witold Jabłoński
Autor
Witold Jabłoński
Pisarz, dziennikarz, redaktor
Ukończył filologię polską na Uniwersytecie Łódzkim. Dwa następne lata był sekretarzem Jerzego Andrzejewskiego. Pracował w Domu Teatru Łódzkiego Domu Kultury (1983/84), Teatrze Nowym, Wydawnictwie Łódzkim, a w 1988 roku ukazała się jego debiutancka powieść, „Gorące uczynki”. W latach 1991/1995 utrzymywał się wyłącznie z pisania: tworzył wówczas serie popularnych biografii, pastisze powieści egzotycznych (wspólnie z Maciejem Świerkockim) i pastisz dalszego ciągu Trędowatej. Był pracownikiem "Gazety Wyborczej - Łódzkiej" i redaktorem prowadzącym dodatek Tygodnik Kulturalny "Verte”. Publikuje również eseje filmowe w miesięczniku "Kino". Był dyrektorem Wydziału Kultury i Sztuki Urzędu Miasta Łodzi, a od marca 1999 r. dyrektorem Śródmiejskiego Forum Kultury. Autor m.in. cyklu „Gwiazda Wenus, Gwiazda Lucyfer”, horroru fantastycznego „Dzieci Nocy” oraz „Kochanka Czerwonej Gwiazdy”.
TAGIWięcej
filip orleański filmy LGBT francja historia lgbt kamp Ludwik XIV witold jabłoński
Powiązane
Obraz Wtorek, 27.03.2018 Dwa zbawienia Toma of Finland Obraz Piątek, 23.02.2018 Najgorszy gej w historii Obraz Piątek, 05.01.2018 Biseksualny bokser, który znokautował homofobicznego przeciwnika Obraz Piątek, 24.11.2017 "Tom of Finland": narodziny legendy Obraz Czwartek, 28.09.2017 19-letni Komasa w gejowskiej etiudzie sprzed 16 lat
Inne tematy
Chcemy dzielić się naszą radością z innymi Środa, 11.04.2018 Chcemy dzielić się naszą radością z innymi
Organizacje komentują słowa Kaczyńskiego o małżeństwach Wtorek, 17.04.2018 Organizacje komentują słowa Kaczyńskiego o małżeństwach
Paweł Rabiej całuje partnera na zdjęciu z Malty Czwartek, 05.04.2018 Paweł Rabiej całuje partnera na zdjęciu z Malty
Powiązane tematy grup
filmy LGBT
LGBT Polska filmy LGBT
9 Dodano: 14.04.2013 16:09
vous parlez français?
Klub Gejów Nastoletnich vous parlez français?
216 Dodano: 31.05.2011 20:42
Eurowizja 2009
Francja! Eurowizja 2009
0 Dodano: 18.05.2009 8:45
Eurowizja 2009
Francja! Eurowizja 2009
6 Dodano: 18.05.2009 8:45
Point de Suture
Mylene Farmer Point de Suture
12 Dodano: 23.03.2009 16:57
Kontakt Reklama Regulamin
Social media
Polub na Facebooku (30 tys.) Obserwuj na Twitterze Instagram Youtube
© 1996-2018 Queermedia.pl, ISSN 2299-9019

Ten serwis używa plików cookies. Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Dowiedz się więcej.

Rozumiem