Strona główna Aktualności Społeczność
Profile Grupy Ogłoszenia Miejsca Wydarzenia Wsparcie
Queeroteka
Książki Filmy LGBT Quziy
Magazyn
Artykuły Tematy Tagi
Kontakt Reklama Regulamin
NOWY WYGLĄD QUEER.PL
Queer.pl Portal ludzi LGBT od 1996 roku
Menu
30 tys. Obserwuj
Logowanie Rejestracja
Magazyn
Artykuły Tematy Tagi
Wtorek, 22.12.2015 14:31

Ciemna strona dulszczyzny: igranie z płciwem

Podziel się (0) Tweetnij Udostępnij Skomentuj (7)
Ciemna strona dulszczyzny: igranie z płciwem Fot. za: flickr.com/photos/rich701 credits CC BY 2.0
Podziel się (0) Tweetnij Udostępnij Skomentuj (7)

Felieton Witolda Jabłońskiego

Pojęcie dulszczyzny zostało rozpoznane i zdefiniowane dzięki nieśmiertelnej tragifarsie Gabrieli Zapolskiej. Nie ma potrzeby szczegółowo go tutaj omawiać, zna je bowiem każdy, kto ze zrozumieniem wczytał się w szkolną lekturę. Dodajmy, że wybitna satyryczka nie poprzestała na jednym utworze, demaskującym drobnomieszczańską obłudę. Swoistym dopełnieniem ideowym były dwie nowele, których już same tytuły były wielce wymowne: „O czym się nie mówi” (o prostytucji) i „O czym się nawet myśleć nie chce” (o syfilisie). Myliłby się ten, kto by sądził, że owo zjawisko przynależało jedynie do konkretnej epoki historycznej i warstwy społecznej. Dzisiejsze czasy poświadczają, jak niewiele zmieniło się nasze społeczeństwo pod względem mentalnym, zwłaszcza w sferze obyczajowej, mimo rozlicznych przemian socjologicznych, jakie miały miejsce w XX w. Wystarczy uważnie posłuchać niektórych prominentnych polityków z kręgu prawicowej konserwy na temat przemocy w rodzinie, praw mniejszości seksualnych, aborcji czy dzieci z in vitro, by przekonać się że dulszczyzna wciąż wiecznie żywa, a kołtun polski trzyma się doskonale. Skoro zatem całkiem realnie grozi nam społeczna i polityczna recydywa Ciemnogrodu, warto może przypomnieć, jak wyglądały z bliska owe „brudy” (jak mawiała pani Dulska) skrzętnie skrywane przed okiem opinii publicznej, a zwłaszcza rozplotkowanych sąsiadów, wietrzących wszędzie „skandal”? Jak była ciemna strona dulszczyzny?

- Witold Jabłoński - Rzecz oczywista, że w społeczeństwie, gdzie przede wszystkim liczyły się pozory przyzwoitości i panowało powszechne zakłamanie, musiało się wytworzyć swoiste podziemie seksualne, nieistniejące oficjalnie, lecz stanowiące zakulisowe tło dla mieszczańskiego teatru hipokryzji. Owe zakazane rewiry pociągały nie tylko zbuntowanych artystów, ale także lekarzy mających aspiracje naukowe. Jednym z takich mimowolnych demaskatorów był doktor Stanisław Kurkiewicz (1867-1921), sławny w swoim czasie krakowski „lekarz chorób wewnętrznych i przypadłości życia płciowego”. Zawahałem się, pisząc „sławny”, gdyż właściwiej byłoby rzec: „osławiony”, nie cieszył się bowiem uznaniem własnego środowiska, w którym uchodził za megalomana i erotomana, a jego publikacje, wydawane własnym sumptem i sprzedawane w utworzonej przez niego przychodni, otaczała aura „niezdrowej” sensacji. Wielkie nadzieje domorosłego seksuologa, by dorównać dokonaniom Kraffta-Ebinga czy współczesnego mu Zygmunta Freuda, nie spełniły się, pozostając jedynie lokalnym, efemerycznym kuriozum. Szczególną wesołość otoczenia budziło cudaczne słownictwo autora, polegające z grubsza na mechanicznym spolszczaniu obcych pojęć ze sfery erotyki (ocalało zeń i weszło do powszechnego użytku jedynie „szczytowanie”, w miejsce cudzoziemskiego „orgazmu”). O pośmiertnej, acz dwuznacznej popularności dorobku krakowskiego ekscentryka świadczył fakt, że Tadeusz Boy-Żeleński poświęcił mu cały cykl prześmiewczych felietonów („Kurkiewy wielkie i małe” 1924). Dla nas stanowić mogą jednak kapitalne źródło wiedzy o podwójnym życiu danej epoki. W cytatach zdecydowałem się zachować uroczą pisownię oryginału. Na specjalną uwagę zasługuje wszakże przede wszystkim niezwykła terminologia, będąca wymysłem samego autora, lingwisty amatora, nieodrodnego syna Młodej Polski, kiedy wręcz lubowano się w podobnych językowych dziwactwach. Wspaniale brzmiących terminów Kurkiewicza postanowiłem nie wyjaśniać (chyba że uczynił to już autor), pozostawiając ich rozszyfrowanie frywolnej domyślności oraz wiedzy życiowej czytelnika. W swoim fundamentalnym dziele „Z docieków (studyów) nad życiem płciowem – luźne osnowy (tematy)”, a zwłaszcza w części II zatytułowanej „Szczegółowe odróżnienie czynności płciowych” (Kraków 1906) na interesujący nas temat pisze, co następuje: „Jaki jest stan płciowej obyczajności na zewnątrz, tj. widzieć się dający u młodzi szkolnej spośród płci obojga?... Ja nazwałem uczelnie nasze wylęgarnią zepsucia! (…) Gorszenie wzajemne szerzy się w dwojakim kierunku: jako uświadamianie się o prawach życia płciowego w sposób niestateczny, lubieżny, wyobraźnię rozbudzający i jako zły przykład uczynkowy, dawanie przykładu płciowych czynności. Miejscem: ława szkolna lub wychodek; tak w uczelniach chłopców, jak i w uczelniach dziewcząt. (…) Schiller opisuje zdarzenie popełniania samieństwa w każdej ławce wzajemnego przy pomocy przedziurawionych kieszeni w spodniach – i to popełniania podczas (!) ...   ( Pozostało znaków: 12856 )
Ten artykuł został przeniesiony do archiwum

Dostęp do archiwalnych artykułów (starszych 4 tygodnie) możliwy jest dla abonentów serwisu Przyjaciel Queer.pl.
Dostęp do pojedyńczych artykułów z archiwum możliwy jest także za pomocą wiadomości SMS.

Uzyskaj dostęp
Zostań abonentem Przyjaciel Queer.pl by czytać materiały bez kodów i bez ograniczeń lub...
Jak uzyskać kod?
Wyślij SMS na numer 7268 o treści: IS CZYTAJ 196724 (koszt: 2zł + VAT)
Otrzymasz kod, dzięki któremu uzyskasz dostęp do materiału przez 48 godzin.
System mikropłatności SMS-owych dostarczany jest przez: Logo Mobiltek
Witold Jabłoński
Autor
Witold Jabłoński
Pisarz, dziennikarz, redaktor
Ukończył filologię polską na Uniwersytecie Łódzkim. Dwa następne lata był sekretarzem Jerzego Andrzejewskiego. Pracował w Domu Teatru Łódzkiego Domu Kultury (1983/84), Teatrze Nowym, Wydawnictwie Łódzkim, a w 1988 roku ukazała się jego debiutancka powieść, „Gorące uczynki”. W latach 1991/1995 utrzymywał się wyłącznie z pisania: tworzył wówczas serie popularnych biografii, pastisze powieści egzotycznych (wspólnie z Maciejem Świerkockim) i pastisz dalszego ciągu Trędowatej. Był pracownikiem "Gazety Wyborczej - Łódzkiej" i redaktorem prowadzącym dodatek Tygodnik Kulturalny "Verte”. Publikuje również eseje filmowe w miesięczniku "Kino". Był dyrektorem Wydziału Kultury i Sztuki Urzędu Miasta Łodzi, a od marca 1999 r. dyrektorem Śródmiejskiego Forum Kultury. Autor m.in. cyklu „Gwiazda Wenus, Gwiazda Lucyfer”, horroru fantastycznego „Dzieci Nocy” oraz „Kochanka Czerwonej Gwiazdy”.
TAGIWięcej
felieton historia język medycyna seksuologia stanisław kurkiewicz witold jabłoński
Powiązane
Obraz Czwartek, 16.10.2014 Helleńska miłość zawieruszona Obraz Środa, 31.08.2016 Wakacyjne (gejowskie) czytadła Obraz Wtorek, 31.05.2016 Mężczyźni do amorów Obraz Środa, 24.02.2016 Bogini epoki jazzu Obraz Środa, 25.11.2015 Grecki marazm, węgierski spleen
Inne tematy
Organizacje komentują słowa Kaczyńskiego o małżeństwach Wtorek, 17.04.2018 Organizacje komentują słowa Kaczyńskiego o małżeństwach
Żadnych małżeństw homoseksualnych nie będzie Poniedziałek, 16.04.2018 Żadnych małżeństw homoseksualnych nie będzie
Paweł Rabiej całuje partnera na zdjęciu z Malty Czwartek, 05.04.2018 Paweł Rabiej całuje partnera na zdjęciu z Malty
Powiązane tematy grup
„By język czynił zawsze to co wymyśli głowa”
Klub kobiet -Nie lubisz sexu? nie zaglądaj tu!!! Sex bez tabu i wszystko co z życiem związane. „By język czynił zawsze to co wymyśli głowa”
7 Dodano: 10.10.2012 9:17
A może by zagrać w skojarzenia - tak dla rozluźnienia? :)
Deutschland A może by zagrać w skojarzenia - tak dla rozluźnienia? :)
76 Dodano: 13.10.2011 19:31
Ako je neko ovde zainteresovan za srpski jezik?
Klub Gejów Nastoletnich Ako je neko ovde zainteresovan za srpski jezik?
21 Dodano: 31.05.2011 21:45
NO NIWE
Klub Gejów Nastoletnich NO NIWE
42 Dodano: 30.03.2012 15:31
Drago-Historia (nie)zwykłej miłości Dla wszystkich dziewcząt
Klub Lesbijek Nastoletnich Drago-Historia (nie)zwykłej miłości Dla wszystkich dziewcząt
3 Dodano: 13.02.2012 21:40
Kontakt Reklama Regulamin
Social media
Polub na Facebooku (30 tys.) Obserwuj na Twitterze Instagram Youtube
© 1996-2018 Queermedia.pl, ISSN 2299-9019

Ten serwis używa plików cookies. Brak zmiany ustawienia przeglądarki oznacza zgodę na to. Dowiedz się więcej.

Rozumiem