Nowy smak... tradycji?

Jeśli to słyszysz - szukaj pomocy, reaguj! Nowy spot Lambdy

Dodano: 24.11.2017, Aktualizacja: 24.11.2017

"Każdy z nas ma takie samo prawo do szczęścia, takie samo prawo do bycia sobą, do bycia kochanym" - mówi aktorka, Maja Ostaszewska, która użyczyła głosu w nowym spocie Lambdy Warszawa - do kampanii poruszającej problem przemocy domowej wobec osób LGBT, "Jeśli to słyszysz, jeśli to mówisz". Rodzinny obiad, domowa atmosfera i... słowa ojca, które bolą. Zobaczcie "Pychotkę - nowy smak tradycji".


Rodzina zasiada do wspólnego posiłku. Gra muzyka, a kamera przesuwa się po potrawach i uśmiechniętych twarzach domowników. Wszystko wygląda jak w reklamie przypraw. Sielska atmosfera zostaje przerwana, gdy nastoletni syn prosi tatę o podanie serwetki. "Sam sobie podaj, pedale" – odpowiada ojciec. 

Chwila konsternacji przy rodzinnym obiedzie szybko znika. Czy nic się nie stało? Ze zdumienia wyprowadza nas lektorka, której głosu udzieliła aktorka Maja Ostaszewska: "Nie, nie wydawało Ci się – przemoc domowa dla wielu osób LGBT to codzienność. Masz prawo reagować, masz prawo szukać pomocy".

Ta niecodzienna scena pochodzi z klipu "Pychotka – nowy smak tradycji", przygotowanego przez stowarzyszenie Lambda Warszawa. Wideo jest częścią kampanii "Jeśli to słyszysz, jeśli to mówisz" – pierwszej w Polsce akcji ukazującej problem przemocy domowej wobec osób LGBT.



"Według badań, aż 86% Polaków ceni sobie czas spędzany z bliskimi podczas wspólnych posiłków" - mówi Karolina Więckiewicz, specjalistka programu "Bezpieczeństwo" w Lambdzie Warszawa. "Okazuje się jednak, że nie dla wszystkich rodzinne spotkania są przyjemnością. Co piąta badana osoba LGBT w Polsce doświadczyła przemocy ze strony kogoś z rodziny. W większości są to przypadki przemocy psychicznej, ale dochodzi też agresji fizycznej czy wyrzucania z domu" - dodaje Więckiewicz.

Niestety, większość ofiar przemocy motywowanej uprzedzeniami nigdy nie zgłasza się po pomoc – ani na policję, ani do organizacji, takich jak Lambda Warszawa. "Właśnie po to jest kampania, i między innymi właśnie po to działa Telefon Zaufania i program "Bezpieczeństwo" Lambdy Warszawa" - mówi Ewa Niedziałek z Lambdy Warszawa, koordynatorka kampanii. "W materiale pokazujemy, że nawet w na pozór idealnej rodzinie znajdować się może homofobia. Ważne jest, aby sobie to uświadomić i zadzwonić po pomoc wtedy, gdy się tego doświadcza" - podkreśla.

Kampania skierowana jest jednak nie tylko do osób doświadczających homofobii czy transfobii. Lambda chce dotrzeć także do świadków, rodziców, innych członków rodziny, którzy czasem i nieświadomie ranią bliskie im osoby.



"Każdy z nas ma takie samo prawo do szczęścia, takie samo prawo do bycia sobą, do bycia kochanym" - mówi aktorka, Maja Ostaszewska, która użyczyła głosu w spocie - nie pierwszy też raz.

Przypomnijmy, że kampania "Jeśli to słyszysz, jeśli to mówisz" rozpoczęła się w pierwszej połowie roku. W maju na 40 plakatach rozmieszczonych na warszawskich przystankach pojawiły się hasła takie jak "Jak to powiesz babci, że jesteś takim odmieńcem, to ją tym zabijesz" oraz "Kieszonkowe dawałam jak byłaś normalna, na randki z dziewczynami nie będę dawać moich pieniędzy".


Telefon Zaufania dla osób LGBT i ich bliskich 22 628 52 22 działa od poniedziałku do piątku w godz. 18-21. Mailowo można też pisać na adres: poradnictwo@lambdawarszawa.org
Portal QUEER.PL objął kampanię swym patronatem.

(red)