logo Queer.pl Dawniej Innastrona.pl
06.12.2016    STARTSKLEPKONTAKT

...
82
1
10

Między pięknem a piekłem

Felieton Witolda Jabłońskiego

Dodano: 30.06.2014, Aktualizacja: 30.06.2014

Wytworny w każdym słowie i geście, delikatny, z przesadną elegancją odziany pan, wodzący wzrokiem tęsknym i rozmarzonym za młodziutkim, niezwykle pięknym chłopcem z własnej sfery bądź też niżej stojącym społecznie, a jednak mimo to (a może właśnie dlatego) emanującym szczególnym urokiem... Obraz taki znamy z kart literackich utworów, eksploatował go również film. W dużym stopniu wywodzi się z wizji stworzonej już w „Uczcie” Platona, gdzie męską miłość ujął grecki filozof w aspekcie dążenia do wiecznego doskonalenia się i poszukiwania piękna w związku dwóch pokrewnych natur i dusz, a także ciał, czego nie ma powodu ukrywać. Grecy uważali, że taki związek między kobietą a mężczyzną jest po prostu niemożliwy ze względu na całkowitą odmienność charakterów i życiowych dążeń przedstawicieli obu płci. W jednej ze swoich prób prozatorskich zatytułowanej „Sympozjon” Karol Szymanowski poszedł nawet dalej w tego rodzaju koncepcjach, dowodząc, że na pewnym etapie rozwoju duchowego mężczyzny kobieta nie jest w stanie „dotrzymać mu kroku”, dlatego też zaczyna on poszukiwać spełnienia swego ideału w innym mężczyźnie.

- Witold Jabłoński - Ten – mocno upiększony – obraz homoseksualizmu rozwinął się przede wszystkim na gruncie europejskim i zdobył sobie szczególną popularność na przełomie wieków XIX i XX, w epoce schyłkowej i dekadenckiej, napiętnowanej przekonaniem o kryzysie „starego świata” i lękiem przed nadciągającą nieuchronnie rewolucją. Własnym stylem bycia próbował realizować model dekadenckiego estety Oscar Wilde, co, jak wiemy, nie skończyło się dla niego najlepiej, gdy życie wkroczyło brutalnie w literackie fantazje. Szeroko w swoich utworach zgłębiał ten aspekt gejowskiego bytowania w swoich dziełach z cyklu „W poszukiwaniu straconego czasu” Marcel Proust, który wszelako skupiał się bardziej na tematyce społecznego funkcjonowania w życiu wielkich panów różnych kelnerczyków, fryzjerczyków i krawców, jakkolwiek pośród zdobyczy barona de Charlus nie brak również prawdziwego artysty, skrzypka żyjącego jedynie swoją sztuką. Charakterystyczne, że miłość mężczyzny do chłopca ukazywana była zwykle w tego rodzaju utworach jako produkt chorobliwego przerafinowania upadającej kultury. Jak zatem widzimy, biorąc filozofię grecką za punkt wyjścia, twórczość ta w swoich wnioskach dość daleko odeszła od pogańskiego, optymistycznego starożytnego ideału. Niezwykle pięknym literacko przejawem tego rodzaju tendencji jest nowela Tomasza Manna „Śmierć w Wenecji”, w której stykamy się wręcz z modelowym jej zobrazowaniem. Fascynacja profesora von Aschenbacha urodą młodego Polaka, Tadzia, sprawia, że zawala się cały jego dotychczasowy świat wartości, główny bohater zaczyna bowiem rozumieć, że piękno nie jest bynajmniej abstrakcyjnym tworem ducha, lecz przynależy do sfery zmysłów, twórczość natomiast sta...   ( Pozostało znaków: 7294 )
Witold Jabłoński Autor: Witold Jabłoński Pisarz, dziennikarz, redaktor Ukończył filologię polską na Uniwersytecie Łódzkim. Dwa następne lata był sekretarzem Jerzego Andrzejewskiego. Pracował w Domu Teatru Łódzkiego Domu Kultury (1983/84), Teatrze Nowym, Wydawnictwie Łódzkim, a w 1988 roku ukazała się jego debiutancka powieść, „Gorące uczynki”. W latach 1991/1995 utrzymywał się wyłącznie z pisania: tworzył wówczas serie popularnych biografii, pastisze powieści egzotycznych (wspólnie z Maciejem Świerkockim) i pastisz dalszego ciągu Trędowatej. Był pracownikiem "Gazety Wyborczej - Łódzkiej" i redaktorem prowadzącym dodatek Tygodnik Kulturalny "Verte”. Publikuje również eseje filmowe w miesięczniku "Kino". Był dyrektorem Wydziału Kultury i Sztuki Urzędu Miasta Łodzi, a od marca 1999 r. dyrektorem Śródmiejskiego Forum Kultury. Autor m.in. cyklu „Gwiazda Wenus, Gwiazda Lucyfer”, horroru fantastycznego „Dzieci Nocy” oraz „Kochanka Czerwonej Gwiazdy”.

Ten artykuł został przeniesiony do archiwum

Dostęp do archiwalnych artykułów (starszych 4 tygodnie) możliwy jest dla abonentów serwisu »Przyjaciel Queer.pl. Dostęp do pojedyńczych artykułów z archiwum możliwy jest także za pomocą wiadomości SMS.

UZYSKAJ DOSTĘP DO ARCHIWALNYCH ARTYKUŁÓW
» Zostań abonentem Przyjaciel Queer.pl by czytać materiały bez kodów i bez ograniczeń lub...


WPISZ KOD

OK
System mikropłatności SMS-owych dostarczany jest przez:
Logo Mobiltek
UZYSKAJ DOSTĘP DO TEGO ARTYKUŁU

Wyślij SMS na numer 7268 o treści:
IS CZYTAJ 194842   (koszt: 2zł + VAT)
Otrzymasz kod, dzięki któremu uzyskasz dostęp do materiału przez 48 godzin.

Zapisz Zapisz stronę Magazyn+ Magazyn Pełny ekran Pełny ekran
Między pięknem a piekłem Scena z filmu Viscontiego "Śmierć w Wenecji"
REKLAMA

© 1996-2016 Prawa autorskie zastrzeżone, ISSN 2299-9019
666
Bądź queer na facebooku