logo Queer.pl Dawniej Innastrona.pl
24.09.2017    STARTSKLEPKONTAKT

...
71
0
16

Zbyt duży dystans

Edmund Fetting (1927-2001)

Dodano: 31.10.2011, Aktualizacja: 31.10.2011

Zupełnie niezauważona przeszła na początku tego roku 10. rocznica śmierci Edmunda Fettinga. On sam należy do aktorów niemal zapomnianych, choć w latach 60. i 70. nie mógł narzekać na brak popularności, dużo grał zarówno w teatrze, filmie, jak i telewizji. Unieśmiertelniły go także piosenki, to on wykonywał słynne „Deszcze niespokojne” z serialu „Czterej pancerni i pies”, a także balladę „Nim wstanie dzień” z muzyką Krzysztofa Komedy i słowami Agnieszki Osieckiej, która zabrzmiała w filmie „Prawo i pięść”. Ważnym aspektem jego biografii jest homoseksualizm, konsekwentnie przemilczany w tekstach mu poświęconych.

Zupełnie niezauważona przeszła na początku tego roku 10. rocznica śmierci Edmunda Fettinga. On sam należy do aktorów niemal zapomnianych, choć w latach 60. i 70. nie mógł narzekać na brak popularności, dużo grał zarówno w teatrze, filmie, jak i telewizji. Unieśmiertelniły go także piosenki, to on wykonywał słynne „Deszcze niespokojne” z serialu „Czterej pancerni i pies”, a także balladę „Nim wstanie dzień” z muzyką Krzysztofa Komedy i słowami Agnieszki Osieckiej, która zabrzmiała w filmie „Prawo i pięść”. Ważnym aspektem jego biografii jest homoseksualizm, konsekwentnie przemilczany w tekstach mu poświęconych. Smutna twarz i brak talentu Urodził się 10 listopada 1927 roku w Warszawie, ale początkowo stolica nie przyniosła mu szczęścia. Studiów aktorskich nie ukończył, bo uznano, że nie ma talentu. Sam Aleksander Zelwerowicz miał go uznać za zbyt... smutnego. Musiał więc sprawdzić się na scenie, od końca lat 40. grał w teatrach w Opolu, Kaliszu, Łodzi. Sukces przyszedł dziesięć lat później, gdy przeniósł się do Gdańska, tam w Teatrze Wybrzeże zagrał trzy szczególnie cenione role: Raskolnikowa w „Zbrodni i karze” (1958) w reżyserii Zygmunta Hübnera, a także Pola w „Kapeluszu pełnym deszczu” (1959) u boku Zbigniewa Cybulskiego i tytułowego Hamleta (1980) w przedstawieniu wyreżyserowanym przez Andrzeja Wajdę. Powodzenie zaowocowało kolejnymi propozycjami, w efekcie wrócił do Warszawy, gdzie związał się Teatrem Dramatycznym, potem Ateneum i Powszechnym. Ogromną sympatię publiczności zapewniła mu rola profesora Higginsa w musicalu „My Fair Lady” (1965) zagrana gościnnie w Teatrze Komedia. Jednocześnie rozwijała się jego kariera filmowa. Zadebiutował w głośnej „Piątce z ulicy Barskiej” (1953), ale reż...   ( Pozostało znaków: 7388 )
Autor: Brak informacji

Ten artykuł został przeniesiony do archiwum

Dostęp do archiwalnych artykułów (starszych 4 tygodnie) możliwy jest dla abonentów serwisu »Przyjaciel Queer.pl. Dostęp do pojedyńczych artykułów z archiwum możliwy jest także za pomocą wiadomości SMS.

UZYSKAJ DOSTĘP DO ARCHIWALNYCH ARTYKUŁÓW
» Zostań abonentem Przyjaciel Queer.pl by czytać materiały bez kodów i bez ograniczeń lub...


WPISZ KOD

OK
System mikropłatności SMS-owych dostarczany jest przez:
Logo Mobiltek
UZYSKAJ DOSTĘP DO TEGO ARTYKUŁU

Wyślij SMS na numer 7268 o treści:
IS CZYTAJ 187040   (koszt: 2zł + VAT)
Otrzymasz kod, dzięki któremu uzyskasz dostęp do materiału przez 48 godzin.

Zapisz Zapisz stronę Magazyn+ Magazyn Pełny ekran Pełny ekran
Zbyt duży dystans Edmund Fetting i Beata Tyszkiewicz w "Zaduszkach" (1961), fot. filmpolski.pl
REKLAMA
REKLAMA

© 1996-2017 Prawa autorskie zastrzeżone, ISSN 2299-9019
666
Bądź queer na facebooku